Αρχική Υγεία - Διατροφή Oι κύκλοι του πανικού και πώς να τους αντιμετωπίσετε

Oι κύκλοι του πανικού και πώς να τους αντιμετωπίσετε

Της Χρύσας Παπακυριάκη*
0
child sitting 1816400 1280

Σήμερα ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ανθρώπων υποφέρει από άγχος και πλέον αυτό δεν αποτελεί ταμπού. Ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί και να κατανοήσει το μαρτύριο που μπορεί να βιώσει ο διπλανός μας, ο αγαπημένος μας ή ο φίλος μας όταν υποφέρει από κάποια αγχώδη διαταραχή. Οι κρίσεις πανικού ανήκουν σε αυτή τη κατηγορία και είναι κάτι που προκαλεί έντονο φόβο στο άτομο που το βιώνει αλλά και στα αγαπημένα του πρόσωπα.

Οι κρίσεις πανικού είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί σοβαρά και ένας ειδικός ψυχικής υγείας είναι ο καλύτερος συνοδοιπόρος. Σήμερα, το παρόν άρθρο στόχο έχει να κάνει μια μικρή “ψυχοεκπαίδευση”, ένα μίνι σεμινάριο για τους λεγόμενους Κύκλους του Πανικού, καθώς για να αντιμετωπίσεις τον δαίμονά σου πρέπει να τον μάθεις πρώτα…σωστά;

   Στις κρίσεις πανικού λοιπόν, υπάρχουν 4 κύκλοι:

1) Ο κύκλος του Πανικού: ο κύκλος στον οποίο το άτομο είναι σε μια κατάσταση πάλης ή φυγής (fight or flight) όπως λέγεται. Είναι η κρίση αυτή καθαυτή.

2) Ο κύκλος του Φόβου του Πανικού: ο κύκλος αυτός είναι ο σημαντικότερος καθώς σε αυτό το κύκλο παγιδεύεται το άτομο που βιώνει κρίσεις και μάλιστα εξαιτίας αυτού του κύκλου οι κρίσεις επιμένουν. Στον κύκλο αυτό το άτομο φοβάται για κάποια πιθανή κρίση πανικού, τρομοκρατείται σκεπτόμενος ότι μπορεί να το ξαναπάθει, τρέμει στην ιδέα ότι θα ξαναβιώσει αυτή τη κατάσταση. Σε αυτό το κύκλο το άτομο μυρικάζει και κάνει πάρα πολλές σκέψεις φόβου με αποτέλεσμα ενδεχομένως να βιώσει μια νέα κρίση εξαιτίας αυτών των σκέψεων.

3) Ο κύκλος της Αποφυγής: στον κύκλο αυτό το άτομο αποφεύγει μέρη, καταστάσεις και βιώματα που θεωρεί ότι τον οδήγησαν στον Πανικό. Εάν για παράδειγμα έπαθε κρίση πανικού σε κάποιο εστιατόριο δεν θα ξαναπάει σε αυτό ή ίσως σε κανένα εστιατόριο. Θα συνδεθεί αρνητικά με την κρίση του και πλέον θα είναι στην κόκκινη λίστα…Παραδόξως και σε αυτό το κύκλο το άτομο παγιδεύεται και ενώ νιώθει ασφάλεια αποφεύγοντας κάποια πράγματα, στην πραγματικότητα όσο περνάει ο καιρός θα αποφεύγει όλο και περισσότερα μέρη.

4) Ο κύκλος των Συμπεριφορών Ασφαλείας: το άτομο μετά τη κρίση, καθώς φοβάται μη ξανασυμβεί, θα υιοθετήσει συμπεριφορές που τον ανακουφίζουν. Για παράδειγμα κάποιος θα πηγαίνει παντού με παρέα, θα θέλει να φοράει ανοιχτές μπλούζες για να μη νιώθει ότι πνίγεται, θα πηγαίνει με τα πόδια για να μην βιώσει κρίση ενώ οδηγεί κτλ.

Ο πρώτος κύκλος μπορεί να πραγματοποιηθεί μια φορά ενώ οι επόμενοι κύκλοι είναι εκείνοι που τρέφουν τις Κρίσεις Πανικού.

Κάποιες μικρές αλλά πολύ αποτελεσματικές λύσεις είναι:

1) Αποδεχτείτε την κατάστασή σας: είναι προσωρινή και αντιμετωπίσιμη και γι αυτό δεχτείτε τη. Όσο την απωθείτε, τόσο θα επιμένει. Εάν επομένως φοβάστε μη συμβεί, ίσως να συμβεί. Σιγά σιγά προσπαθήστε να σκεφτείτε ότι και να συμβεί δεν είναι κάτι απειλητικό για τη ζωή και κρατάει μερικά λεπτά.

2) Σταδιακή απευαισθητοποίηση: εάν κάτι το έχετε συνδυάσει με τις κρίσεις πανικού προσπαθήστε αργά και σταθερά να το αποσυνδέσετε. Εάν για παράδειγμα δεν οδηγείτε από φόβο μη πάθετε κρίση πανικού, θέστε ως στόχο σας για τον επόμενο μήνα να οδηγήσετε δύο τετράγωνα κάθε φορά. Σιγά σιγά αυξήστε τις αποστάσεις και θα δείτε ότι τα δύο τετράγωνα που στην αρχή σας φόβιζαν τώρα σας φαίνονται πολύ απλό κατόρθωμα.

3) Αναπνοές και σωματική χαλάρωση: εισπνοή και μετράμε ως το 4, εκπνοή και μετράμε ως το 4. Οι αναπνοές είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της Κρίσης, καθώς το άτομο εν ώρα κρίσης νιώθει ότι δεν έχει αρκετό οξυγόνο με αποτέλεσμα να αναπνέει πολύ γρήγορα κάτι που θα του προκαλέσει με μαθηματική ακρίβεια ζαλάδα εξαιτίας της υπεροξυγόνωσης.

Με αρκετή προσήλωση και υπομονή, η κρίση πανικού είναι κάτι περαστικό. Συμφιλιωθείτε μαζί του και αφήστε τη να σας μιλήσει. Αναρωτηθείτε Τί παίρνω από τη Κρίση Πανικού; Ναι…σκεφτείτε χωρίς να κρίνετε τον εαυτό σας..

Πηγή: Caroline Stewart & Robin Hall (2010). Overcome Obsessional and Frightening Thoughts.

***

Χρύσα Παπακυργιάκη*Η Χρύσα Παπακυργιάκη είναι Ειδική Παιδαγωγός, Ψυχολόγος/

Cognitive Behavioral Coach- Specialty Anxiety

Ψυχοθεραπεύτρια εφήβων & ενηλίκων

Email: chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

Blog:

Άρθρα της Χρύσα Παπακυργιάκη:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here