Αρχική Διατροφή - Προτάσεις Μαθησιακές Δυσκολίες και Αυτοπεποίθηση

Μαθησιακές Δυσκολίες και Αυτοπεποίθηση

0
girl writing on paper 1843358
Διαφήμιση

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα πλέον σύνηθες και συχνό θα λέγαμε φαινόμενο που παρατηρείται σε μαθητές, κυρίως αγόρια, και που προβληματίζει ιδιαίτερα την οικογένεια. Την τελευταία εικοσαετία, το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών εστιάζεται συχνά στις δυσκολίες μάθησης που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Χρύσα Παπακυργιάκη

Γράφει η Χρύσα Παπακυργιάκη, Ειδική Παιδαγωγός, Ψυχολόγος/Ψυχοθεραπεύτρια εφήβων & ενηλίκων.

   Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι μια νευρολογική ιδιαιτερότητα η οποία πλήττει μία ή και περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην κατανόηση ή την χρήση της γλώσσας, προφορική ή γραπτή, και μπορεί να εκδηλωθεί σαν αδυναμία του παιδιού στο να μιλάει, να γράφει, να προφέρει τις λέξεις, ή να εκτελεί μαθηματικούς υπολογισμούς. Υπάρχουν πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών, κάποια από αυτά συνυπάρχουν στο ίδιο παιδί κάποια όχι.

   Πολύ σημαντικό στις μαθησιακές δυσκολίες είναι να γίνει μια έγκαιρη διάγνωση και πάνω από όλα μια έγκαιρη εκπαίδευση των γονέων για να μπορέσουν να διευκολύνουν το παιδί τους. Οι περισσότεροι ειδικοί επικεντρώνονται στο τι πρέπει να κάνει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες και το ίδιο το παιδί, μόνο του, βομβαρδίζεται από την άγνοια και την ημιμάθεια των γύρω του δίνοντας έτσι λάθος ερμηνείες για τον εαυτό του ή και για την μαθησιακή του δυσκολία. Η ενημέρωση είναι το νούμερο 1 κλειδί για την καλύτερη αποκατάσταση της δυσκολίας επομένως.

  Μέσα σε όλο αυτό το κυκεώνα από κέντρα αποκατάστασης, παράλληλη στήριξη και τμήματα ένταξης, το μόνο που δεν σκεφτόμαστε είναι πώς θα διαφυλάξουμε και θα ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Μερικοί τρόποι είναι οι παρακάτω:

  1. Οι προσδοκίες των γονιών να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και το επίπεδο ικανοτήτων του παιδιού.
  2. Να ενθαρρύνουν το παιδί τους να εμπλέκεται σε διάφορες δραστηριότητες που το ενδιαφέρουν, όπως η ενασχόληση με κάποια αθλήματα, τέχνη, ζωγραφική.
  3. Να ενθαρρύνουν το παιδί τους να μιλά θετικά για τον εαυτό του και να το αποθαρρύνουν να ασκεί αρνητική κριτική στον εαυτό του.
  4. Να είναι ενημερωμένοι για όλα τα στοιχεία που συνθέτουν μια μαθησιακή δυσκολία και να μελετούν όσο πιο πολύ μπορούν. Είμαστε υπεύθυνοι να βοηθήσουμε το παιδί, όχι να το τιμωρήσουμε για κάτι που δεν φέρει καμία παντελώς ευθύνη. Για παράδειγμα, στη ΔΕΠ-Υ θα δούμε κάποιο παιδί να διακόπτει όταν μιλούν οι γύρω του ή να μασάει κάπως αγενώς, χωρίς δεύτερη σκέψη. Αυτό είναι ένα στοιχείο της μαθησιακής του δυσκολίας και χρειάζεται εξάσκηση. Όχι μάλωμα, όχι κριτική. Εξάσκηση των κοινωνικών δεξιοτήτων του παιδιού.
  5. Διάλογος, διάλογος, διάλογος.
  6. Απομακρυνθείτε από τη βοήθεια στη μελέτη με το παιδί σας. Μην μελετάτε μαζί του, όχι επειδή θέλουμε να παιδεύονται αλλά επειδή δεν θέλουμε!Ο γονέας δυσκολεύεται να διαχειριστεί τις όποιες δυσκολίες έχει το παιδί του και πολλές φορές βλέπουμε έντονους τσακωμούς και καβγάδες που πληγώνουν το παιδί. Καλύτερα να βρείτε έναν ειδικό.
  7. Μην συνδέετε το παιδί σας με την μαθησιακή του δυσκολία. Είναι τόσα πολλά άλλα. Εάν δυσκολεύεστε να το διαχειριστείτε («Πώς συνέβη στο δικό ΜΟΥ το παιδί;») καλύτερα να αναζητήσετε βοήθεια ή συμβουλευτική υποστήριξη. Μόνο καλό θα σας κάνει.

***

Email: chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

Blog:

Άρθρα της Χρύσα Παπακυργιάκη:

Διαφήμιση