Αρχική Special Topics Τα σημαντικότερα «εξωπλανητικά» γεγονότα του 2019

Τα σημαντικότερα «εξωπλανητικά» γεγονότα του 2019

space

Η ομάδα του Ecozen αποχαιρετώντας το 2019, συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει τα σημαντικότερα εξωπλανητικά γεγονότα της χρονιάς που φεύγει…

Ιανουάριος
  • 1 Ιανουαρίου 2019: Η NASA λαμβάνει το σήμα από το σκάφος New Horizons μετά την ιστορική κοντινή διέλευσή του από την Έσχατη Θούλη, το πιο μακρινό σώμα που έχει ποτέ επισκεφθεί διαστημοσυσκευή, σε απόσταση περίπου 6,5 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τον πλανήτη μας.
  • 3 Ιανουαρίου 2019: Ιστορική πρωτιά πετυχαίνει το διαστημικό πρόγραμμα της Κίνας το διαστημόπλοιο Chang’e 4, το οποίο προσεληνώθηκε επιτυχώς στην αθέατη πλευρά του Φεγγαριού.
  • 17 Ιανουαρίου 2019: Οι επιστήμονες αναλύοντας τα δεδομένα από το διαστημόπλοιο Cassini ανακάλυψαν ότι τα δακτύλια του Κρόνου σχηματίστηκαν μετά τη Γη, και η ηλικίας τους δεν ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια έτη!
  • 21 Ιανουαρίου 2019: Γίνεται ολική έκλειψη σελήνης, που αναφέρεται ευρέως ως το Σούπερ Φεγγάρι του Λύκου και του Αίματος (Super Blood Wolf Moon).

Super Blood Wolf Moon

Φεβρουάριος
  • 7 Φεβρουαρίου 2019: Ανακοινώνεται ότι το εξερευνητικό σκάφος της μη επανδρωμένης αποστολής στον Άρη που σχεδιάζεται για το 2020 θα ονομάζεται «Ρόζαλιντ Φράνκλιν», προς τιμήν της Βρετανής φυσικού.
  • 13 Φεβρουαρίου 2019: Το James Clerk Maxwell Telescope (JCMT), που βρίσκεται στη Χαβάη, ανακάλυψε έναν αστέρα εκλάμψεων, 10 δις φορές ισχυρότερο από τις ηλιακές εκλάμψεις.
  • 19 Φεβρουαρίου 2019: Εκατοντάδες χιλιάδες άγνωστοι γαλαξίες ανακαλύφθηκαν από μια διεθνή ομάδα, περισσοτέρων των 200 αστρονόμων από 18 χώρες, χρησιμοποιώντας το δίκτυο ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low Frequency Array).
  • 21 Φεβρουαρίου 2019: Η διαστημική συσκευή της JAXA Χαγιαμπούσα2 προσγειώνεται με επιτυχία στον απολλώνειο αστεροειδή 162173 Ριούγκου. Ο Ριούγκου (Ryugu), είναι ένας γεωπλήσιος αστεροειδής, δυνητικά επικίνδυνος, που ανήκει στην ομάδα των Απολλώνειων αστεροειδών. Το ιαπωνικό μη επανδρωμένο διαστημόπλοιο Χαγιαμπούσα 2, που ξεκίνησε από τη Γη τον Δεκέμβριο του 2014, έφθασε με επιτυχία στον Ριούγκου στις 27 Ιουνίου 2018. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα φέρει υλικό από τον αστεροειδή στη Γη μέχρι το τέλος του 2020.
James Clerk Maxwell Telescope
Μάρτιος
  • 2 Μαρτίου 2019: Εκτοξεύεται για πρώτη φορά η διαστημική κάψουλα Crew Dragon της εταιρείας Space X μεταφέροντας εφόδια και εξοπλισμό βάρους 180 κιλών με προορισμό το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
  • 18 Μαρτίου 2019: Η NASA ανακοινώνει ότι εντόπισε μία τεράστια έκρηξη μετεωρίτη στην ατμόσφαιρα της Γης στις 18 Δεκεμβρίου 2018, πάνω από τη Χερσόνησο Καμτσάτκα της Ρωσίας. Η έκρηξη πέρασε απαρατήρητη εξαιτίας της τοποθεσίας της. Η έκρηξη, η οποία ήταν σε ισχύ 10 φορές μεγαλύτερη από την ατομική βόμβα που ρίχτηκε στη Χιροσίμα, ήταν η 2η μεγαλύτερη στο είδος της εδώ και 30 χρόνια.
  • 20 Μαρτίου 2019: Δύο Έλληνες επιστήμονες, σε συνεργασία με έναν Αυστραλό συνάδελφό τους, μέτρησαν την ένταση ενός τμήματος του μαγνητικού πεδίου του γαλαξία μας μέσω «τομογραφίας», δημιουργώντας ένα τρισδιάστατο μαγνητικό χάρτη για ένα μικρό κομμάτι του γαλαξία.

magnitiko

Απρίλιος
  • 5 Απριλίου 2019: Η διαστημική ερευνητική συσκευή της JAXA Hayabusa2 ρίχνει μία σφαίρα με επιτυχία στον αστεροειδή Απόλλωνα 162173 Ριουγκού, σχηματίζοντας έναν κρατήρα, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί για τη συλλογή δειγμάτων του υπεδάφους.
  • 10 Απριλίου 2019: Η Κέιτι Μπάουμαν και άλλοι επιστήμονες στο τηλεσκόπιο Event Horizon δημοσιεύουν την πρώτη φωτογραφία μιας μαύρης τρύπας στα χρονικά στο κέντρο του γαλαξία Μεσιέ 87.
  • 16 Απριλίου 2019: Ανακαλύφθηκε από επιστήμονες και τρίτος εξωπλανήτης, ο Kepler-47d, στο διπλό αστρικό σύστημα Κέπλερ-47, σε απόσταση 3.340 ετών φωτός από τη Γη, προς τον αστερισμό του Κύκνου. Για πρώτη φορά ανακαλύπτεται ένα σύστημα με τρεις πλανήτες να βρίσκονται σε τροχιά ταυτόχρονα γύρω από δύο ήλιους.
  • 17 Απριλίου 2019: Το Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) της NASA ανακάλυψε τον πρώτο του εξωπλανήτη με μέγεθος αντίστοιχο αυτού της Γης, πρόκειται για τον HD 21749c ο οποίος είναι ο μικρότερος κόσμος εκτός του ηλιακού μας συστήματος που έχει εντοπίσει ως τώρα.
  • 23 Απριλίου 2019: Η NASA ανακοινώνει ότι για πρώτη φορά εντοπίστηκε μια πιθανή σεισμική δόνηση στον Άρη από το InSight Mars lander.

Black Hole

Μαίος
  • 23 Μαΐου 2019: Ανακαλύπτονται μέσω ενός νέου αλγόριθμου 18 νέοι εξωπλανήτες που μοιάζουν με τη Γη.
Ιούνιος
  • 23 Ιουνίου 2019: Το Curiosity, το ρόβερ της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) που βρίσκεται στον Άρη φαίνεται πως ανίχνευσε μια μεγάλη ποσότητα αερίου μεθανίου, το οποίο μπορεί να παράγεται από μικροοργανισμούς.
Ιούλιος
  • 11 Ιουλίου 2019: Η διαστημική ερευνητική συσκευή Hayabusa2 της JAXA πραγματοποιεί την δεύτερη επιτυχή και τελευταία προσγείωση στον αστεροειδή 162173 Ριούγκου.
  • 21 Ιουλίου 2019: Με μεγάλη επιτυχία εκτοξεύτηκε ο πύραυλος “Chandrayaan-2” του Ινδικού Οργανισμού Διαστήματος (ISRO), με στόχο τον νότιο πόλο της Σελήνης.
  • 30 Ιουλίου 2019: Το Transiting Exoplanet Survey Satellite της NASA, ανακάλυψε τρεις νέους πλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από ένα αστέρι νάνο σε ένα κοντινό ηλιακό σύστημα.
Transiting Exoplanet Survey Satellite
 Αύγουστος
  • 1 Αυγούστου 2019: Ανακοινώνεται η ανακάλυψη από αστρονόμους του Αστρονομικού Ινσιτούτου Μαξ Πλανκ ενός αστεριού ερυθρού νάνου, του GJ 357 και των τριών επιβεβαιωμένων εξωπλανητών του στον αστερισμό της Ύδρας. Η ανακάλυψη έγινε με τη χρήση του δορυφόρου της NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).
  • 6 Αυγούστου 2019: Εκτοξεύεται με επιτυχία από την Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία με το σύστημα μεταφοράς δεδομένων EDRS-C ο δορυφόρος λέιζερ με τον Αριάν 5 από το Διαστημικό Κέντρο της Γουιάνας στην Γαλλική Γουιάνα. / Το SpaceX εκτοξεύει με επιτυχία τον ισραηλινό τηλεπικοινωνιακό δορυφόρο Amos-17 με τον πύραυλο Falcon 9 από τον Αεροπορικό Σταθμό του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ.
  • 18 Αυγούστου 2019: Η NASA, δημοσίευσε μια σειρά φωτογραφιών της Σελήνης, τραβηγμένες από το τηλεσκόπιο Fermi, που δείχνουν το δορυφόρο της Γης να είναι πλημμυρισμένος από ακτινοβολία.
  • 27 Αυγούστου 2019: Το μη επανδρωμένο διαστημικό σκάφος Σογιούζ MS-14 προσθαλασσώνεται με επιτυχία στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό κατά την δεύτερή του προσπάθεια. Το MS-14 μεταφέρει προμήθειες για τον διεθνή σταθμό και ένα ανθρωποειδές ρομπότ, τον Φεντόρ.
  • 30 Αυγούστου 2019: Οι επιστήμονες που παρακολουθούσαν τον αστεροειδή 6478 Gault παρατήρησαν πως άλλαξε χρώμα από κόκκινο σε μπλε.

moon

Σεπτέμβριος
  • 6 Σεπτεμβρίου 2019: Η Ινδική Διαστημική Υπηρεσία χάνει την επαφή της με το διαστημικό όχημα Vikram λίγα λεπτά πριν προσγειωθεί με ασφάλεια στο Φεγγάρι. Η Ινδία απέτυχε έτσι να γίνει η 4η χώρα που θα εξερευνούσε την επιφάνεια της Σελήνης.
  • 11 Σεπτεμβρίου 2019: Επιστήμονες στη Βρετανία με επικεφαλής τον Έλληνα αστρονόμο Δρ Άγγελο Τσιάρα, ανακάλυψαν την ύπαρξη υδρατμών στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη, ο οποίος βρίσκεται στη δυνητικά φιλόξενη για ζωή ζώνη του άστρου του, του ψυχρού ερυθρού νάνου Κ2-18, σε απόσταση 110 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Λέοντα.
  • 16 Σεπτεμβρίου 2019: Επιστήμονες από έξι διαφορετικές χώρες ανακάλυψαν ένα άστρο νετρονίων (πάλσαρ) με τη μεγαλύτερη μάζα που έχει βρεθεί ποτέ. Το συγκεκριμένο άστρο έχει σχεδόν 2,2 φορές τη μάζα του Ήλιου μας ή 333.000 φορές της Γης, συμπιεσμένη μέσα σε μια “σφαίρα” διαμέτρου μόνο 25 χιλιομέτρων. Το άστρο, που έχει μέγεθος όσο περίπου μία πόλη, έχει την κωδική ονομασία J0740+6620, βρίσκεται σε απόσταση 4.600 ετών φωτός από τη Γη και αποτελεί ζευγάρι με ένα γειτονικό άστρο λευκό νάνο.
  • 25 Σεπτεμβρίου 2019: Το διαστημόπλοιο Σογιούζ-MS Sarmat, που μεταφέρει τον Χαζά Αλ Μανσούρι, τον πρώτο αστροναύτη από τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα, και τα μέλη του πληρώματος της Αποστολής 61 Τζέσικα Μέιρ και Όλεγκ Σκριπότσκα, εκτοξεύεται προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Ήταν η τελευταία πτήση του Soyuz-FG, καθώς όλες οι μελλοντικές εκτοξεύσεις του Soyuz θα διεξαχθούν με το Soyuz-2.
  • 29 Σεπτεμβρίου 2019: Ξεκινάει η λειτουργία του μεγαλύτερου ραδιοτηλεσκοπίου στον κόσμο, με διάμετρο 500 μέτρων, γνωστό και ως «Μάτι του Ουρανού». / Μία διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε 12 γαλαξίες που υπήρχαν πριν περίπου 13 δισεκατομμύρια χρόνια και αποτελούν το πιο μακρινό γαλαξιακό πρωτο-σμήνος που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.
J0740+6620
Οκτώβριος
  •  4 Οκτωβρίου 2019: Αστρονόμοι, χρησιμοποιώντας το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο στη Χιλή, κατάφεραν να φωτογραφήσουν τον τεράστιο, σχεδόν αόρατο, ιστό που συνδέει τα πάντα στο σύμπαν.
  • 8 Οκτωβρίου 2019: Οι επιστήμονες ανακάλυψαν το πως τα μόρια του νερού μπορούν να αναγεννηθούν σε αστεροειδείς που κινούνται διαμέσου του χώρου.
  • 17 Οκτωβρίου 2019: Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA πραγματοποιεί την πρώτη παρατήρηση του διαστρικού κομήτη 2Ι/Μπορίσοφ. / Πραγματοποιήθηκε ο πρώτος αποκλειστικά γυναικείος διαστημικός περίπατος έξω από το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΔΣΣ), με στόχο τη διόρθωση ενός τεχνικού προβλήματος στο σύστημα μπαταριών του Σταθμού.
  • 23 Οκτωβρίου 2019: Η αστρονόμος Christina Williams εντόπισε εντελώς τυχαία τα ίχνη που την οδήγησαν σε έναν γαλαξία, που αποδείχθηκε πελώριος και χρονολογείται από την «αυγή» του σύμπαντος, πριν από 12,5 δισεκατομμύρια χρόνια.
  • 27 Οκτωβρίου 2019: Διεθνής ομάδα, που χρησιμοποίησε το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή, ανακάλυψε ότι ο αστεροειδής Υγεία (Hygeia) πρέπει να θεωρηθεί πλέον νάνος πλανήτης.

NASA space

Νοέμβριος
  • 4 Νοεμβρίου 2019: Η NASA αναφέρει ότι παρέλαβε το πρώτο μήνυμα από το διαστρικό διάστημα και από το διαστημόπλοιο Voyager 2.
  • 17 Νοεμβρίου 2019: Αστρονόμοι, εντόπισαν δύο πολύχρωμα νέφη που μοιάζουν με παγώνι, στο Μέγα Νέφος του Μαγγελάνου, ένα γειτονικό γαλαξία – νάνο, περίπου 163.000 έτη φωτός μακριά από τη Γη.
  • 19 Νοεμβρίου 2019: Οι επιστήμονες του Goddard Space Flight Center της NASA στο Γκρίνμπελτ του Μέριλαντ, επιβεβαιώνουν την ύπαρξη υδρατμών στο παγωμένο φεγγάρι του Δία, την Ευρώπη.
  • 21 Νοεμβρίου 2019: Μία διεθνής ομάδα αστρονόμων εντόπισε τον πρώτο γαλαξία με τρεις μαύρες τρύπες στο κέντρο του.
  • 26 Νοεμβρίου 2019: Εκτοξεύεται από το Διαστημικό Κέντρο της Γουιάνας ο πρώτος τηλεπικοινωνιακός δορυφόρος της Αιγύπτου, ο TIBA 1 από το Arianespace με τον πύραυλο Ariane 5.

maures trupes

Δεκέμβριος
  • 3 Δεκεμβρίου 2019: Γερμανοί αστρονόμοι ανακάλυψαν τη μεγαλύτερη κεντρική μαύρη τρύπα που έχει βρεθεί ποτέ σε έναν γαλαξία και σε απόσταση 700 εκατομμυρίων ετών φωτός, με μάζα γύρω στις 40 δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τον Ήλιο.
  • 11 Δεκεμβρίου 2019: Eρευνητές ανακάλυψαν ότι οι περισσότεροι εξωπλανήτες έχουν νερό, αν και είναι ελάχιστο.
  • 16 Δεκεμβρίου 2019: Το SpaceX εκτοξεύει με επιτυχία τους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους JCSAT-18 και Kacific 1 με τον πύραυλο Falcon 9 Block 5 από τον Σταθμό της Πολεμικής Αεροπορίας στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ. Οι εν λόγω δορυφόροι θα φέρουν διαδικτυακή πρόσβαση στα απομονωμένα νησιά του Ειρηνικού.
  • 18 Δεκεμβρίου 2019: Εκτοξεύεται με επιτυχία από την Arianespace το διαστημικό τηλεσκόπιο της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας CHEOPS από το Διαστημικό Κέντρο της Γουιάνας στην Γαλλική Γουιάνα. Το παρατηρητήριο θα ερευνήσει για εξωπλανήτες και θα μπορεί να μελετήσει τη σύνθεση και την εσωτερική δομή ενός εξωπλανήτη. Εκτοξεύεται επίσης ο δορυφόρος OPS-SAT ένας ESA CubeSat.
  • 22 Δεκεμβρίου 2019: Η μη επανδρωμένη διαστημική κάψουλα CST-100 Starliner της Boeing εισέρχεται ξανά και με επιτυχία στην ατμόσφαιρα, και προσγειώνεται στο Νιού Μέξικο των ΗΠΑ, έπειτα από μια αποτυχημένη συνάντηση με τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
  • 25 Δεκεμβρίου 2019: Αστρονόμοι ανακάλυψαν έξι νέους εξωπλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τρία άστρα.

planetes