Αρχική COVID-19 Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε το άγχος της πανδημίας;

Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε το άγχος της πανδημίας;

Της Ψυχολόγου και Παιδαγωγού, Χρύσας Παπακυργιάκη
0
Κορονοϊός

Η αλήθεια είναι ότι ζούμε σε μια αλλόκοτη και πρωτόγνωρη εποχή, μια εποχή που πρέπει να σκεφτόμαστε φοβικά για να προστατευτούμε και να μετράμε την απόσταση μεταξύ μας. Μια εποχή που το να φορά μάσκα κανείς είναι το ᾽γνώριμο῾ και το να μη φορά εκείνο που τραβάει τα βλέμματα.

Πραγματικά προκαλεί φόβο το να σκεφτεί κανείς ότι μας απειλεί ένας ᾽θανατηφόρος῾ ιός, ότι δεν μπορούμε να ταξιδεύουμε, ότι ίσως ξανακλειστούμε στο σπίτι μας για να προστατευτούμε, ότι μπορεί να χάσουμε κάποιο πολύ αγαπημένο πρόσωπο και πολλές άλλες τρομακτικές αλλά…..εξίσου πιθανές με το να συμβεί το αντίθετο σκέψεις. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο όλων αυτών των σκέψεων είναι ακριβώς αυτό, ότι είναι σκέψεις. Τίποτε δεν τις κάνει αληθινές 100%. Μιλάμε για τη ζωή του καθενός από εμάς, στο μικρόκοσμό μας και στην οικογένειά μας.

Έαν κοιτάμε τη στατιστική των ειδήσεων, εκτός του ότι αποτελεί μια πρόχειρη μορφή ενημέρωσης και κάποιος που ξέρει στατιστική ανάλυση θα δει τις αστοχίες, δεν μπορούμε παρά να αγχωθούμε για τα όσα συμβαίνουν. Ωστόσο, ο καθένας από εμάς πόση πιθανότητα έχει να νοσήσει; Και πόση πιθανότητα έχει να πεθάνει από αυτό; Πόσο ρεαλιστικό (οικονομικά, πρακτικά) είναι το σενάριο του να ξανακλειστούμε για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα και πόσο ρεαλιστικό είναι το σενάριο να φοράμε μάσκες για πάντα;

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Είναι σημαντικό να δούμε και να πάρουμε μέτρα για πράγματα που μπορούμε να ελέγξουμε. Για παράδειγμα, μπορούμε να λάβουμε τα μέτρα μας για να προστατευτούμε με μάσκα και αντισηπτικό. Δεν μπορούμε όμως να ελέγξουμε πραγματικά το τί θα κάνει ο διπλανός μας. Ωστόσο, το να σκεφτόμαστε όσα ΔΕΝ μπορούμε να ελέγξουμε, όπως την πορεία της πανδημίας ή πότε θα σταματήσει όλο αυτό, αυξάνει τα επίπεδα άγχους και μας δημιουργεί ένα αίσθημα αβοηθησίας που συνδέεται στενά με την κατάθλιψη. Ας δούμε λοιπόν και ας κάνουμε κάτι για όσα περνούν από το χέρι μας.

Επιπλέον, πολύ σημαντικό είναι να επικεντρωνόμαστε στη παρούσα στιγμή της ζωής μας.

Γυναίκα με μάσκα προστασίαςΣυνήθως το μυαλό μας θέλοντας να προβλέψει τυχόν κινδύνους και μελλοντικές πηγές απειλής (μιας και έτσι λειτουργεί αυτή η φανταστική μηχανή!) μας κάνει να ανησυχούμε για τις μελλοντικές εξελίξεις με τις τωρινές ωστόσο γνώσεις. Αυτό είναι πρακτικά αδύνατο και επίσης πολύ άδικο, σωστά; Πώς μπορώ να βρω μια λύση τώρα για κάτι που δεν έχει ακόμη συμβεί και δεν έχω όλη τη πληροφορία, αφού ακόμη ΔΕΝ έχει συμβεί; (και ίσως να μη συμβεί ποτέ). Είναι σημαντικό να επαναφέρετε την προσοχή σας στο ΤΩΡΑ. Αυτή τη στιγμή είμαι καλά, όλοι είμαστε ασφαλείς᾽, ῾Αυτή τη στιγμή ξέρω ότι όλοι αναζητούν μια λύση για να τελειώσει σύντομα όλο αυτό῾, ῾αυτή τη στιγμή κανείς δικός μου δεν είναι στο νοσοκομείο῾ κτλ.

Μην ξεχνάτε να κάνετε πράγματα που σας ευχαριστούν, να αναζητάτε εναλλακτικούς τρόπους διασκέδασης και επαφής και να περιορίσετε τις προσδοκίες σας. Οι προσδοκίες είναι η βάση πολλών αγχώδων και καταθλιπτικών πεποιθήσεων και σκέψεων. Εάν για παράδειγμα πήγατε σύντομες διακοπές λόγω της κατάστασης και παρόλα αυτά περάσατε πολύ όμορφα αλλά κάνετε τη σκέψη ότι εάν δεν συνέβαινε όλο αυτό θα κάνατε περισσότερες μέρες διακοπές, αυτή η σκέψη ενδέχεται να σας προκαλέσει μια πτώση στη διάθεσή σας. Και….μην ξεχνάτε ότι αυτό δεν το ξέρετε! Πόσες εγγυήσεις έχετε ότι θα περνούσατε καλά εάν καθόσασταν περισσότερες ημέρες; Το ξέρετε 100%;

 

Χρύσα Παπακυργιάκη
Χρύσα Παπακυργιάκη
Η Χρύσα Παπακυργιάκη είναι Ειδική Παιδαγωγός / Ψυχολόγος

Cognitive Behavioral Coach- Specialty Anxiety

Ψυχοθεραπεύτρια εφήβων & ενηλίκων

Email: chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

Blog:

Άρθρα της Χρύσα Παπακυργιάκη:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here