Αρχική Επιλεγμένα Ψυχολογία: Πώς να νικήσετε τις αρνητικές σκέψεις με απλές ασκήσεις;

Ψυχολογία: Πώς να νικήσετε τις αρνητικές σκέψεις με απλές ασκήσεις;

0
lesly juarez DFtjXYd5Pto unsplash
mindfulness

Σύμφωνα με την γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία, το συναίσθημα που βιώνουμε συνδέεται με μια δυσλειτουργική αυτόματη σκέψη και προκαλεί αυτό ένα είδος φαινομένου της χιονοστιβάδας: σκέψη – συναίσθημα – πράξη συνδέονται και επηρεάζονται το ένα από το άλλο…

Η γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία έχει αναπτυχθεί μέσα από χρόνια έρευνας και πρακτικής πληθώρα αποτελεσματικών τεχνικών με στόχο μια πιο λειτουργική και γεμάτη ζωή. Είναι τρομακτικό αν το σκεφτεί κανείς για πρώτη φορά, αλλά τα συναισθήματα μας γεννιούνται από σκέψεις που κάνουμε σε κλάσματα δευτερολέπτου και από τη δική ΜΑΣ ερμηνεία για τα εξωτερικά γεγονότα. Αυτή η γνώση δίνει μεγάλη δύναμη στα χέρια μας. Και μια λέξη αναβοσβήνει στο μυαλό μου: επιλογές! πολλές επιλογές και όλες στα χέρια μας αρκεί να πάρουμε την απόφαση να αναδιαμορφώσουμε τις σκέψεις μας και να καταφέρουμε να αμφισβητήσουμε τις δυσλειτουργικές, τις “δύσκολες” αυτές σκέψεις που όλοι φυσικά έχουμε.

Η δύναμη είναι στα χέρια μας. Ναι, είναι κάτι δύσκολο και απαιτητικό. Ναι, είναι κάτι που μάθαμε ασυνείδητα μέσα στην προσωπική μας ιστορία ο καθένας, πώς θα κάνουμε rewind τώρα; Ναι…αλλά γίνεται! ο άνθρωπος έχει αυτή τη μαγική ικανότητα να πλάθει τον εγκέφαλο του και να προσαρμόζεται.

Διαβάστε επίσης:  Εκατοντάδες ζωάκια πρέπει να φύγουν από το Ελληνικό
Δείτε τις τεχνικές

Μια πολύ σημαντική τεχνική για να μειώσουμε τις αρνητικές και δυσλειτουργικές σκέψεις που μας ενισχύουν το άγχος ή την θλίψη ή το θυμό μας είναι (σε αντίθεση με ό,τι πιστεύει ο πολύς κόσμος) να λέμε αργά και δυνατά την “άσχημη” σκέψη. Με αυτή την άσκηση υπάρχει η πιθανότητα να δούμε κ εμείς πόσο ίσως αβάσιμη είναι η σκέψη αυτή αλλά επίσης λέγοντας τη ξεφορτωνόμαστε από το μυαλό μας.

Μια άλλη πολύ βοηθητική τεχνική που είναι στην ίδια φιλοσοφία είναι:

να γράφουμε σε μικρές καρτούλες ή χαρτάκια την φοβική / άσχημη σκέψη και να την κουβαλάμε μαζί μας κάνοντας ταυτόχρονα αυτό που θέλουμε πραγματικά. Για παράδειγμα εάν κάποιος θέλει να πάει σε ένα σεμινάριο επιμόρφωσης αλλά σκέφτεται έντονα ότι δεν θα έχει να μιλάει με κανέναν, τότε γράφουμε τη σκέψη αυτή σε ένα χαρτάκι, το βάζουμε στην τσάντα μας και πηγαίνουμε στο σεμινάριο. Ας δούμε τι θα συμβεί….

Φυσικά είναι δεδομένο ότι κάποιες σκέψεις αντιμετωπίζονται πιο εύκολα από κάποιες άλλες αλλά υπάρχουν πολλές τεχνικές ακόμη να ανακαλύψουμε.

Μη ξεχνάτε μόνο: επανάληψη, εξάσκηση, επιμονή στη νέα δεξιότητα.

Πάντα πρέπει να επαναλαμβάνουμε τη νέα μας συνήθεια μέχρι να αυτοματοποιηθεί. Η εξάσκηση φέρνει την τελειότητα δεν λένε; όχι δεν θέλουμε να επιδιώκουμε το τέλειο, καθώς αυτό είναι μια πλάνη αλλά…εξάσκηση! Θα γίνετε για λίγο μαθητές και δάσκαλοι του εαυτού σας.

Μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχει μια αντικειμενική πραγματικότητα αλλά τη βλέπουμε αναλόγως το χρώμα των γυαλιών που φοράμε…η θα ήταν πιο σωστό να πω “μας φόρεσαν κάποτε”; αυτό το…κάποτε τέλειωσε. Βγάλτε τα γυαλιά που έχετε μάθει να φοράτε και επιλέξτε πώς θέλετε να βλέπετε τον κόσμο και τη ζωή σας.

 

Χρύσα Παπακυργιάκη
Χρύσα Παπακυργιάκη
Η Χρύσα Παπακυργιάκη είναι Ειδική Παιδαγωγός / Ψυχολόγος

Cognitive Behavioral Coach- Specialty Anxiety

Ψυχοθεραπεύτρια εφήβων & ενηλίκων

Email: chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

Blog:

Άρθρα της Χρύσα Παπακυργιάκη:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here