Αρχική Επιλεγμένα Πώς μπορούμε να διώξουμε τις αρνητικές σκέψεις που μας αγχώνουν

Πώς μπορούμε να διώξουμε τις αρνητικές σκέψεις που μας αγχώνουν

Της Ψυχολόγου και Παιδαγωγού, Χρύσας Παπακυργιάκη
0
σκέψεις

Οι αρνητικές σκέψεις είναι ένα πανανθρώπινο φαινόμενο που παρατηρείται σε άλλους περισσότερο και σε άλλους λιγότερο έντονα και συχνά. Είναι ουτοπικό, φυσικά, να πούμε ότι δεν θα ξανακάνουμε ποτέ πια κάποια αρνητική σκέψη ή κάποια σκέψη που να μας στρεσάρει. Αυτή η προσδοκία από μόνη της θα μας ρίξει ψυχολογικά, καθώς ανεβάζουμε τόσο ψηλά τον πήχη που δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε και νιώθουμε καταθλιπτικά ή απλά πεσμένα.

 

Τι να κάνουμε

Μια πολύ χρήσιμη τεχνική που χρησιμοποιείται ευρέως στην ψυχοθεραπεία είναι αυτό που ονομάζουμε Cognitive Defusion, μια προσπάθεια δηλαδή να απομακρυνθούμε, να αποταυτιστούμε από τις σκέψεις μας σαν να είναι κάτι που μας χαρακτηρίζει στο 100% και να τις δούμε σαν προϊόντα του μυαλού μας, το οποίο όμως, σαν μια καλά λαδωμένη μηχανή, θα προσπαθήσει να οργανώσει κάθε νέα μας εμπειρία με βάση τις παλαιότερες και θα αντισταθεί στην αλλαγή.

Ο στόχος είναι:

να απεγκλωβιστούμε από τις δυσλειτουργικές σκέψεις που μας δημιουργούν δυσάρεστα συναισθήματα και μας βάζουν με μια ψυχική κατάσταση που δεν μας αρέσει.

Για παράδειγμα:
  • Έχω τη σκέψη ότι….: αντί να ταυτιστούμε απόλυτα με τις σκέψεις μας, χρησιμοποιούμε αυτό το λεκτικό όριο για να εκφράσουμε μια σκέψη που έχουμε μεν, αλλά δεν είναι και μόνο αυτή. Επίσης πολύ βοηθητικό είναι να πούμε ῾νιώθω σφιγμένο το στομάχι μου῾ αντί για παράδειγμα κάτι πιο βαρύ όπως ῾νιώθω ότι είμαι μέσα στη μαυρίλα῾.
  • Γιατί; Γιατί; Γιατί; : συνήθως οι αιτιολογία των αρνητικών σκέψεων είναι ρηχή και από “κάπου μπάζει”. Αυτό συμβαίνει γιατί στηρίζονται σε δυσλειτουργικό τρόπο σκέψης όπως υπερ-γενίκευση, άσπρο μαύρο ή συναισθηματικό φίλτρο. Εάν ρωτάμε συνεχώς γιατί σε μια αρνητική σκέψη θα εξακριβώσουμε αυτό το ελλιπές υπόβαθρο που έχουν. Σαν τραπουλόχαρτα θα πέσουν μπροστά στα μάτια μας!
  • Κάρτες: εάν μια σκέψη έρχεται συνεχώς στο μυαλό μας με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να σκεφτούμε κάτι άλλο, μια σπουδαία τεχνική είναι να την γράψουμε σε ένα χαρτί και να το κουβαλάμε μαζί μας. Η σκέψη είναι εκεί γραμμένη και το μυαλό έχει χώρο για κάτι άλλο.

Οι παραπάνω τεχνικές είναι βασισμένες σε χρόνια έρευνας στη ψυχολογία και συγκεκριμένα στη γνωσιακή συμπεριφορική ψυχοθεραπεία. Λειτουργούν και έχουν μεγάλη αποτελεσματικότητα, αρκεί φυσικά να υπάρχει η αποφασιστικότητα για αλλαγή και η επανάληψη! Καλή επιτυχία!

Πηγή: Luoma, J. B., & Hayes, S. C. (2009). 16 COGNITIVE DEFUSION. General principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy181.

Διαβάστε επίσης:  Τι να φάω για πρωινό το καλοκαίρι; Βάλε φαντασία!
Χρύσα ΠαπακυργιάκηΗ Χρύσα Παπακυργιάκη είναι Ειδική Παιδαγωγός / Ψυχολόγος

Cognitive Behavioral Coach- Specialty Anxiety

Ψυχοθεραπεύτρια εφήβων & ενηλίκων

Email: chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

Blog:

Άρθρα της Χρύσα Παπακυργιάκη:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here