Αρχική COVID-19 Ποιες συνήθειες βοηθούν το ανοσοποιητικό να αντιμετωπίσει καλύτερα τον κορονοϊό

Ποιες συνήθειες βοηθούν το ανοσοποιητικό να αντιμετωπίσει καλύτερα τον κορονοϊό

Της ιατρού Ειδικής Παθολόγου, Δρ. Αναστασίας Μοσχοβάκη

0
Ηλιοθεραπεία

Ο νέος κορονοιός sars-cov-2 δοκιμάζει τις αντοχές των συστημάτων υγείας αλλά και τις ψυχικές αντοχές των ανθρώπων.

Παρά το γεγονός ότι στις τυπικές μη επιπλεγμένες περιπτώσεις η νόσος διαρκεί μία με δύο εβδομάδες, με σταδιακή σταθερή βελτίωση των συμπτωμάτων μετά την πέμπτη ημέρα, και συμπτώματα όπως πυρετό, βήχα, κούραση πόνους στο σώμα απώλεια γεύσης ή οσμής πονόλαιμο, συμφόρηση ή καταρροή, ναυτία ή έμετο, διάρροια, παραγωγή πτυέλων, πονοκέφαλο, που εμφανίζονται συνήθως 2 ημέρες έως 2 εβδομάδες μετά την έκθεση στον ιό, ένα σημαντικό μέρος των ανθρώπων δεν θα αμυνθεί επαρκώς.

Αυτό το ποσοστό θα αναπτύξει δύσπνοια, πνευμονία, αναπνευστική ανεπάρκεια.

Εκτός από την ηλικία, καταστάσεις με ιδιαιτερότητες (π.χ. κύηση) και χρόνια νοσήματα που εξασθενούν σημαντικά τον οργανισμό όπως είναι οι σοβαρές καρδιακές παθήσεις, η νοσογόνος παχυσαρκία, ο καρκίνος, οι χρόνιες πνευμονικές παθήσεις (π.χ. ΧΑΠ), ο διαβήτης, η άνοια, το aids, ορισμένες συμπεριφορές μειώνουν την ανοσολογική ετοιμότητα του σώματος.

Συνήθειες που βοηθούν το ανοσοποιητικό σύστημα να αντιδράσει αποτελεσματικότερα είναι:

Η άσκηση και η αποφυγή της καθιστικής ζωής

ΆσκησηΣύμφωνα με έρευνα που περιέλαβε 48 440 ενηλίκους και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Βritish journal of Sports Medicine (Robert Sallis και συν.) τον Απρίλιο, σε σύγκριση με τους πιο δραστήριους ανθρώπους της μελέτης που ασκούνταν πάνω από 150 λεπτά κάθε εβδομάδα, οι άνθρωποι με COVID-19 που έκαναν καθιστική ζωή είχαν 226% περισσότερες πιθανότητες να νοσηλευτούν, 173% πιθανότερο να μπουν σε εντατική μονάδα φροντίδας ICU) και 149% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν.

Ακόμη και άνθρωποι που ασκούνταν μόνο 11 έως 149 λεπτά κάθε εβδομάδα είχαν καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος σε σύγκριση με  ασθενείς που έκαναν απολύτως καθιστική ζωή, οι οποίοι είχαν 120% περισσότερες πιθανότητες να νοσηλευτούν, 110% περισσότερες πιθανότητες να μπουν στην εντατική μονάδα και 132% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν.

H έκθεση στον ήλιο

ηλιοθεραπείαΗ βιταμίνη D είναι βιταμίνη που παράγεται στο σώμα μετά από έκθεση στον ήλιο. Η βιταμίνη D συντελεί στην ενδυνάμωση του σκελετού αλλά παρουσιάζει και αντιφλεγμονώδη δράση. Οι άνθρωποι με σοβαρές επιπλοκές από κορονοϊό συχνά έχουν ελαττωμένα επίπεδα βιταμίνης D όπως έχει εντοπιστεί σε μελέτες.

Η διακοπή του καπνίσματος 

Μετά την προσβολή από τον κορονοϊό, ο κορεσμός του οξυγόνου του αίματος είναι ο πιο συνήθης παράγοντας που διαταράσσεται στην περίπτωση των σοβαρών επιπλοκών της νόσου. Το κάπνισμα μειώνει την αναπνευστική εφεδρεία του οργανισμού και μπορεί να ελαττώσει την επάρκεια του προσφερόμενου στα κύτταρα οξυγόνου, κυρίως όταν υπάρχει χρόνια έκθεση στα τοξικά προϊόντα του καπνίσματος επί πάνω από δεκαετία. Το οξυγόνο είναι σημαντικό για τη σωστή επιτέλεση της πλειοψηφίας των βιοχημικών αντιδράσεων που γίνονται στο ανθρώπινο σώμα και τη σωστή άμυνα. 

Η υψηλής ποιότητας μεσογειακή διατροφή

Ελαιόλαδο
Ψωμί ολικής άλεσης και ελαιόλαδο

Η σχέση της παχυσαρκίας με τη δυσμενή έκβαση από κορονοιό έχει εντοπιστεί σε αρκετές μελέτες. Παρά το γεγονός ότι δεν έχει μελετηθεί η σχέση της μεσογειακής διατροφής με την έκβαση της προσβολής ειδικά από κορονοιό, από μελέτες που έχουν γίνει για άλλα λοιμώδη νοσήματα η υψηλής ποιότητας μεσογειακή διατροφή ιδιαίτερα όταν δεν συνοδεύεται από παχυσαρκία συνδέεται με αυξημένη αντίσταση έναντι λοιμώξεων μειωμένο κίνδυνο καρδιακών εγκεφαλικών επεισοδίων, στυτικής δυσλειτουργίας και συνολικής θνησιμότητας.

Όλα αυτά τα δεδομένα οδήγησαν την UNESCO κατά το 2013, να εγγράψουν την μεσογειακή διατροφή στον “Αντιπροσωπευτικό κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας”.

Η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή βασίζεται σε παραδοσιακά προϊόντα συνταγές της Μεσογείου και χαρακτηρίζεται από καθημερινή κατανάλωση ψωμιού ολικής άλεσης, φρούτων λαχανικών, αρωματικών φυτών extra παρθένου ελαιόλαδου, οσπρίων, ξηρών καρπών, μικρής ποσότητας οίνου, από  συστηματική κατανάλωση παραδοσιακών γαλακτοκομικών προϊόντων κυρίως από αμνοερίφια, από μέτρια κατανάλωση ψαριών, πουλερικών, αυγών, από ελάχιστη κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

Τα χαρακτηριστικά αυτά γνωρίσματα της παραδοσιακής μεσογειακής διατροφής ήταν αποτέλεσμα μιας σειράς παραγόντων όπως είναι η συμμόρφωση σε παραδοσιακά θρησκευτικά προγράμματα νηστείας και  η μειωμένη δυνατότητα εισαγωγών από χώρες με πλούσια βοσκοτόπια και ανεπτυγμένη κτηνοτροφία. 

Η θετική ψυχολογία

Η θετική ψυχολογία προϋποθέτει σωστό ύπνο, αισιόδοξη στάση απέναντι στη ζωή και αποτελεί σύνθετο και εξατομικευμένο φαινόμενο. Παρά το γεγονός ότι αξιόπιστες μελέτες που να διερευνούν ειδικά τη σχέση της άμυνας έναντι του κορονοιού με την θετική ψυχολογία δεν υπάρχουν, με βάση την εμπειρία από άλλες λοιμώξεις, η θετική ψυχολογία έχει θετικές επιδράσεις στην λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.  

Serum 25(OH)D Level on Hospital Admission Associated With COVID-19 Stage and Mortality Dieter De Smet και συν. Am J Clin Pathol. 2021;155(3):381-388). 

 

Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη
Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη

Η Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη είναι Ιατρός Ειδική Παθολόγος
Facebook: https://www.facebook.com/DrAnastasiaMoschovaki/
Twitter: http://twitter.com/amoschovaki
Links:  http://anastasiamoschovaki1.blogspot.com
              http://systemichypertension.blogspot.com 

Διαβάστε επίσης από την Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη:

Διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here