Αρχική Προτάσεις Λοίμωξη με covid-19: Ποιες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία θα ενισχύσουν τον οργανισμό

Λοίμωξη με covid-19: Ποιες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία θα ενισχύσουν τον οργανισμό

0
Μπολ με φρούτα και δημητριακά

Κατά την διάρκεια της λοίμωξης από το νέο κορωνοϊό, φλεγμονώδη στοιχεία και ελεύθερες ρίζες αθροίζονται στο ανθρώπινο σώμα.

Η έντονη αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος στην οξεία φάση ενδέχεται να προκαλέσει γενικευμένα παθολογικά φαινόμενα όπως θρομβώσεις, πνευμονία, περικαρδιακή συλλογή, νευρολογικές εκδηλώσεις σε ευαίσθητους οργανισμούς. Η τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος είναι περισσότερο από κάθε άλλη λοίμωξη πολύ σημαντική στους πάσχοντες από covid 19.

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που θα ενισχύσουν τον οργανισμό

Σημαντικά για την ομαλή άμυνα είναι ο εμπλουτισμός της διατροφής σας με τρόφιμα που περιέχουν τις ακόλουθες βιταμίνες  και ιχνοστοιχεία:

Βιταμίνη Α

Η έλλειψή της έχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της λειτουργικότητας των ανατομικών φραγμών, τη μείωση της δραστηριότητας ανοσοποιητικών κυττάρων και αρκετών λεμφοκυττάρων. Αυξημένες συγκεντρώσεις ευρίσκονται στα ψάρια, στο γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα, καρότα, στις γλυκοπατάτες, στα βερίκοκα, στα κίτρινα λαχανικά, στο αυγό. Να προτιμάτε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών. 

Βιταμίνη Ε

Πολύσπορο ψωμί με αβοκάντο και τοματίνιαΗ βιταμίνη Ε είναι απαραίτητη για την προστασία των κυτταρικών μεμβρανών ενάντια στην υπεροξείδωση λιπιδίων που συνιστά ανοσοκατασταλτική διεργασία. Η έλλειψή της αυξάνει την ευπάθεια σε ορισμένες λοιμώξεις. Αυξημένες συγκεντρώσεις ευρίσκονται στο φρέσκο extra παρθένο ελαιόλαδο, στο φύτρο σταριού, στα πλήρη δημητριακά, στους ξηρούς καρπούς.

Βιταμίνη C

Eίναι σημαντική για την ομαλή παραγωγή των λευκών αιμοσφαιρίων. Αυξημένες συγκεντρώσεις ευρίσκονται στις ντομάτες, στα εσπεριδοειδή, μαϊντανό, πράσινες πιπεριές, πράσινα ωμά λαχανικά, πεπόνια, φράουλες, λάχανο, πατάτες, κίτρα, ραπανάκια.

Βιταμίνη Β12, Β6, φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ, οι βιταμίνες Β12, Β6, συντελούν στην ομαλή λειτουργία της ειδικής αναμνηστικής ανοσίας αλλά και της φυσικής ανοσίας. Η Β12 υπάρχει μόνο σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Αυξημένες συγκεντρώσεις Β6, ευρίσκονται στις μπανάνες, δημητριακά, όσπρια, πράσινα λαχανικά, ξηρούς καρπούς, πατάτες, γλυκοπατάτες, ζύμη, σταφίδες, δαμάσκηνα. Αυξημένες συγκεντρώσεις φυλλικού, ευρίσκονται στα πράσινα φύλλα λαχανικών, όσπρια, ξηρούς καρπούς, φύτρο σταριού.

Ο χαλκός

Είναι σημαντικός στην ομαλή παραγωγή ιντερλευκίνης 2, μιας κυτοκίνης που εμπλέκεται στον φυσιολογικό μεταβολισμό των λεμφοκυττάρων. Αυξημένες συγκεντρώσεις χαλκού, ευρίσκονται  σε ξηρούς καρπούς- αμύγδαλα, όσπρια, πλήρη δημητριακά, αλεύρι βρώμης.

Ο σίδηρος

ΜοσχάριΕίναι σημαντικός για την ομαλή διεξαγωγή των φλεγμονωδών απαντήσεων, την ομαλή λειτουργία των λευκών αιμοσφαιρίων, την απελευθέρωση κυτοκινών, την ανάπτυξη του λεμφικού ιστού. Αυξημένες συγκεντρώσεις σιδήρου, ευρίσκονται στο ψάρι, στο κρέας, στα όσπρια, τα πλήρη δημητριακά, τα πράσινα λαχανικά, ξερά φρούτα. 

Ο φρέσκος χυμός πορτοκαλιού αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου των φυτικών τροφίμων που είναι πιο δύσκολα αφομοιώσιμος από τον σίδηρο του κρέατος.

Το μαγνήσιο

Ο θύμος αδένας που είναι εστία παραγωγής των Τ λεμφοκυττάρων αλλοιώνεται επί ανεπαρκείας. Αυξημένες συγκεντρώσεις μαγνησίου ευρίσκονται στις μπανάνες, πλήρη δημητριακά, όσπρια, γαλακτοκομικά, στους ξηρούς καρπούς, πράσινα λαχανικά, το κακάο.

Ο ψευδάργυρος

Εμπλέκεται σε πολλαπλές κυτταρικές λειτουργίες και η έλλειψή του προκαλεί αυξημένη επίπτωση λοιμώξεων. Αυξημένες συγκεντρώσεις ευρίσκονται στο φύτρο σιταριού.

Τι να προσέξετε όσο νοσείτε με COVID-19

ύπνος

  • Κατά την διάρκεια της λοίμωξης μην καταναλώνετε αλκοόλ και αποφύγετε την υπερκατανάλωση ποτών τύπου cola, καφέ, τσάι, τυποποιημένων φαγητών. Να λαμβάνετε επαρκή ποσότητα ύδατος. 
  • Να αποφεύγετε τις εναλλαγές θερμοκρασίας, την εφίδρωση και τα ρεύματα. Όχι υπερκόπωση. 
  • Να κοιμάστε επί οκτάωρο τουλάχιστον. 
  • Να αποφεύγετε την ενεργητική ή παθητική έκθεση στο κάπνισμα.
  • Κατά την διάρκεια της λοίμωξης πρέπει να απομονωθείτε και να μεριμνήσετε για σωστή διατροφή, ανάπαυση και ενυδάτωση. Ο ζωμός λαχανικών ή κότας, το τσάι του βουνού, το δίκταμο και το φασκόμηλο είναι καλές επιλογές για την περίοδο της λοίμωξης, εφόσον δεν πάσχετε από αντίστοιχες δυσανεξίες.
  • Η βιταμίνη D είναι βιταμίνη που παράγεται στο σώμα μετά από έκθεση στον ήλιο. Η βιταμίνη D συντελεί στην ενδυνάμωση του σκελετού αλλά παρουσιάζει και αντιφλεγμονώδη δράση. Οι άνθρωποι με σοβαρές επιπλοκές από κορονοϊό συχνά έχουν ελαττωμένα επίπεδα βιταμίνης D όπως έχει εντοπιστεί σε μελέτες (π.χ. Ανοίξτε τα παραθυρόφυλλά σας το πρωί και δεχτείτε την ευεργετική επίδραση των ηλιακών ακτίνων)

Serum 25(OH)D Level on Hospital Admission Associated With COVID-19 Stage and Mortality Dieter De Smet και συν. Am J Clin Pathol. 2021;155(3):381-388). 

 

Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη
Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη

Η Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη είναι Ιατρός Ειδική Παθολόγος
Facebook: https://www.facebook.com/DrAnastasiaMoschovaki/
Twitter: http://twitter.com/amoschovaki
Links:  http://anastasiamoschovaki1.blogspot.com
              http://systemichypertension.blogspot.com 

Διαβάστε επίσης από την Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη:

 

Διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here