Αρχική Ελληνικά Προϊόντα Έρευνα: Οι προοπτικές για το ελληνικό ελαιόλαδο στην αγορά της Ιαπωνίας

Έρευνα: Οι προοπτικές για το ελληνικό ελαιόλαδο στην αγορά της Ιαπωνίας

0
Διαφήμιση

Τις προοπτικές για μαζικότερες εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου στη σημαντική αγορά της Ιαπωνίας ανιχνεύει  αναφορά που απέστειλε στα κεντρικά στην Αθήνα, το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στο Τόκιο. 

Σύμφωνα με τους Ελληνες διπλωμάτες, ο πληθυσμός της Ιαπωνίας ανέρχεται σε 126,3 εκατ. κατοίκους και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι από τα υψηλότερα στον κόσμο. 

Η χώρα παράγει και εισάγει κραμβέλαιο (γνωστό και ως «canolaoil») και σογιέλαιο. Σε μικρότερες ποσότητες παράγει βαμβακέλαιο και φιστικέλαιο. Εισάγει φοινικέλαιο, έλαια καρύδας, ηλιέλαιο. Οι Ιάπωνες χρησιμοποιούν κυρίως κραμβέλαιο, σογιέλαιο και φοινικέλαιο.

 
Σχεδόν το σύνολο του ελαιολάδου που καταναλώνεται στην ιαπωνική αγορά εισάγεται. Ανω του 60% του συνόλου προορίζεται για ιδιωτική κατανάλωση περίπου 30% απευθύνεται στην βιομηχανία τροφίμων, ενώ περίπου 10% προορίζεται για χρήση ως πρώτη ύλη καλλυντικών και φαρμάκων. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση ελαιολάδου είναι χαμηλή και ανέρχεται σε περίπου 400 ml κατ’ έτος. Οι ποσότητες που παράγονται στην Ιαπωνία είναι αμελητέες, κυρίως εξ αιτίας των κλιματολογικών συνθηκών. 
 
Οι Ιάπωνες καταναλώνουν μια μεγάλη ποικιλία φυτικών ελαίων κατά την διάρκεια των γευμάτων τους, το ελαιόλαδο όμως δεν χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή ιαπωνική κουζίνα. 
 
Την δεκαετία του ’90 οι Ιάπωνες «ανακάλυψαν» το ελαιόλαδο, στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών για την προβολή της μεσογειακής διατροφής οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν από Ιταλούς ελαιοπαραγωγούς. 
 
Οι Ιάπωνες δείχνουν ενδιαφέρον να προσαρμόσουν την χρήση του ελαιολάδου στην καθημερινή τους διατροφή και να δοκιμάσουν νέες συνταγές. Αποδίδουν σημασία στην γεύση και ιδιαίτερα στις νέες γεύσεις, στην καινοτομία, στην πρωτοποριακή συσκευασία, στην τιμή, στην ωφέλειά του στην υγεία αλλά και στην χώρα προέλευσης του ελαιολάδου. 
 
Οι περισσότεροι καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους γυναίκες άνω των 40 ετών,αγοράζουν ελαιόλαδο μια φορά κάθε 2-3 μήνες στο σουπερμάρκετ της γειτονιάς τους και εμφανίζονται διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για ένα ποιοτικό προϊόν. 
 
Η κατανάλωση ελαιολάδου αυξάνεται στις μεγαλύτερες ηλικίες οι οποίες και ανησυχούν περισσότερο για θέματα υγείας. Το ενδιαφέρον αυξάνεται όταν στην συσκευασία περιλαμβάνονται συνταγές και πληροφορίες για τις ωφέλειες στην υγεία και όταν μειώνεται η τιμή του στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών. 
 
Εξαιτίας του όλο και αυξανόμενου αριθμού Ιαπώνων οι οποίοι ταξιδεύουν στο εξωτερικό αλλά και της αξιοσημείωτης αύξησης του αριθμού των δυτικών εστιατορίων στην Ιαπωνία (γαλλικών, ιταλικών, ισπανικών κλπ), ολοένα και περισσότεροι Ιάπωνες έχουν την ευκαιρία να γευθούν και να εκτιμήσουν διαφορετικά είδη ελαιολάδων και διαφορετικά πιάτα.
Στους Ιάπωνες αρέσει η καλή κουζίνα και οι νέες συνταγές δειπνούν έξω με φίλους τους και συχνά προσπαθούν να μαγειρέψουν στο σπίτι τους τις συνταγές που δοκιμάζουν έξω.
ladi 2
 
Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα, Τουρκία
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία της αναφοράς, η ιαπωνική αγορά ελαιολάδου μονοπωλείται από την Ιταλία και την Ισπανία. Αθροιστικά οι δύο χώρες είχαν το 93,7% των συνολικών εισαγωγών το 2016, από 93,1% το 2015. Οι ιταλικές εξαγωγές ανήλθαν το 2016 σε 92,3 εκ. ευρώ ή 16 χιλ. τόνους και οι ισπανικές σε 91,2 εκ. ευρώ ή 22,5 χιλ.τόνους. 
 
Η Ελλάδα το 2016, όπως συνέβη και το 2015, κατέλαβε την τρίτη θέση μεταξύ των κυρίων χωρών προέλευσης, με την Τουρκία στην 4η θέση. 
Εως και το 2014, η Τουρκία βρισκόταν στην 3η θέση και η Ελλάδα στην 4η. 
 
Η ποιοτική διαφορά μεταξύ Ελλάδας -Τουρκίας είναι ότι η χώρα μας εξάγει σχεδόν αποκλειστικά παρθένο ή έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ενώ οι τουρκικές εξαγωγές αφορούν κατά βάση “λοιπά ελαιόλαδα” κατώτερης ποιότητας.
 
Οι ελληνικές εξαγωγές  ανήλθαν σε 4,67 εκ. ευρώ το 2016, έναντι 5,84 εκ. το 2015 και 3,5 εκ.το 2014. To 2016 σημειώθηκε πτώση ως προς την αξία σε γεν κατά 24,9%.
 
Ως προς την ποσότητα, οι ελληνικές εξαγωγές το 2016 ανήλθαν σε 888,2 τόνους έναντι 1.037,7 τόνων το 2015. Συνεπώς σημειώθηκε πτώση κατά 14,4%.
 
Το μερίδιο αγοράς του ελληνικού ελαιολάδου στην ιαπωνική αγορά ανήλθε στο 2,4% το 2016 έναντι 2,7% του 2015. Ηταν η πρώτη πτώση του μεριδίου αγοράς μας μετά από 4 χρόνια συνεχούς βελτίωσης.
ladi 3
 
Προοπτικές – Προτάσεις
 
Καταλήγοντας οι Ελληνες διπλωμάτες αναφέρουν ως «προοπτικές» και «προτάσεις»: 
 
«Ο Ιάπωνας καταναλωτής είναι ενημερωμένος, απαιτητικός, αναζητά την ποιότητα, την γεύση, και όλο και περισσότερο την τιμή. Ο ιαπωνικός πληθυσμός γηράσκει και ευνοείται η κατανάλωση προϊόντων με οφέλη στην υγεία. 
 
Για να επιτευχθεί η αύξηση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης τόσο από όσους ήδη το καταναλώνουν αλλά και από νέους καταναλωτές απαιτείται ένα σημαντικό generic πρόγραμμα προώθησης. 
 
Ωστόσο, το Διεθνές Συμβούλιο Ελαίας δεν φαίνεται να είναι σε θέση να το υλοποιήσει. Το 2015 ξεκίνησε πρόγραμμα προώθησης, ύψους περίπου 1,5 εκ., το οποίο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ χωρίς παράλληλα να γίνει αισθητό στο ευρύ κοινό.
 
Δεν υπάρχει προοπτική επί του παρόντος για νέο διεθνές πρόγραμμα. Το ενδεχόμενο μίας generic προβολής του ελαιολάδου από την χώρα μας προφανώς δεν είναι ρεαλιστικό και εξάλλου θα ευνοούσε περισσότερο την Ισπανία και την Ιταλία που ελέγχουν το 93,7% των συνολικών εισαγωγών (έτος 2016).
Τα προγράμματα προώθησης που υλοποιούμε ως Ελλάδα στην Ιαπωνία αφορούν κατ’ αρχήν το κρασί (1ο πρόγραμμα: 2015-2017, 2ο πρόγραμμα: 2017-2018) και δευτερευόντως την προώθηση τροφίμων. 
 
Παράλληλα, παρ’ όλη την κατάργηση του Γραφείου ΕΟΤ Τόκιο και την έλλειψη κονδυλίων προώθησης του ελληνικού τουρισμού υλοποιούμε στοχευμένες δράσεις, όπως σεμινάρια και επισκέψεις στην Ελλάδα για τουριστικού πράκτορες.
 
Το ρεαλιστικότερο σενάριο για την χώρα μας είναι να συνδυασθούν αυτές οι δράσεις με στόχο την βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στην Ιαπωνία, την σύνδεσή της με τον υγεινό τρόπο ζωής και εν τέλει την αύξηση των εξαγωγών τροφίμων -ποτών καθώς και των Ιαπώνων επισκεπτών της χώρας μας, οι οποίοι στην συνέχεια θα αναζητήσουν τα ελληνικά προϊόντα. 
 
Η προβολή του ελαιολάδου μπορεί να είναι αποτελεσματική εάν ενταχθεί σε αυτό το πλαίσιο. 
 
Παράλληλα, πρέπει να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του που το διαφοροποιούν από αυτό άλλων χωρών και μπορούν να δικαιολογήσουν υψηλότερη τελική τιμή. Αυτό δεν μπορεί παρά να αφορά άριστα τυποποιημένο προϊόν και όχι χύδην.
 
Περαιτέρω, σημαντικές δυνατότητες μας προσφέρει η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων 2020 στο Τόκυο. Η καλλιέργεια της ελιάς συνδεεται με την ιστορία των αγώνων και κάποια χαρακτηριστικά τους, όπως η χρήση του κότινου ελιάς για την βράβευση των νικητών, πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την διασύνδεση του ελαιολάδου και της ελιάς με την Ελλάδα».
ladi
 
Προτεινόμενες δράσεις
 
Τέλος, ως «Προτεινόμενες δράσεις για την προβολή του ελληνικού ελαιολάδου», αναφέρονται: 
 
— «Διοργάνωση σε τακτική βάση ημερίδων, γευσιγνωσιών και εκδηλώσεων σε ξενοδοχεία ή αλυσίδες supermarkets, σε συνδυασμό με την προβολή της ελληνικής κουζίνας και του τουρισμού και διανομή εντύπου ή οπτικοακουστικού υλικού. Διοργάνωση μήνα προώθησης ελληνικής κουζίνας / ελληνικών προϊόντων.
 
Προβολή του ελαιολάδου ως αναπόσπαστου μέρους της μεσογειακής διατροφής -γαστρονομίας και ένταξη του στην ιαπωνική κουλτούρα και διατροφή, αντικατάσταση των υπολοίπων φυτικών ελαίων για λόγους υγείας και γεύσης.
 
Οι Ιάπωνες θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα να γευθούν το προϊόν, να το αγοράσουν όπου αυτό είναι εφικτό,και να διδαχθούν σχετικές μεσογειακές-ελληνικές και νέες ιαπωνικές συνταγές».
 
— «Μετάβαση εξειδικευμένων ομιλητών π.χ. ΣΕΒΙΤΕΛ στην Ιαπωνία και διεξαγωγή σεμιναρίων παρουσίασης του ελληνικού ελαιολάδου και κυρίως των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών που μπορεί να έχει, όπως η περιεκτικότητα πολυφαινολών».
 
— «Συσχέτιση με έννοιες και δραστηριότητες π.χ. ελαιόλαδο – αθλητισμός, ελαιόλαδο-νεότητα, ελαιόλαδο – χρήση σε πικ-νικ και αξίες, π.χ. οικολογία, περιβάλλον, κοινωνική δράση».
 
— «Συγγραφή άρθρων για την ελληνική κουζίνα σε εξειδικευμένα περιοδικά γαστρονομίας με αναφορά στο ελαιόλαδο και σε εφημερίδες μεγάλης εμβέλειας. Εκδοση στην ιαπωνική γλώσσα ειδικού οδηγού για την ελληνική κουζίνα με αναφορά στο ελληνικό ελαιόλαδο, όπου θα περιλαμβάνονται λεπτομέρειες για την διαδικασία παραγωγής, τα μοναδικά συστατικά του, εύκολες συνταγές κλπ.
 
Ανάπτυξη διαδικτυακής πύλης στα ιαπωνικά για την προβολή και προώθηση της ελληνικής κουζίνας και του ελληνικού ελαιολάδου, παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσέγγιση bloggers, χρήση ελαιολάδου σε εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση».
 
— «Συμμετοχή ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων στις διεθνείς Εκθέσεις τροφίμων “Foodex” και “Wine & Gourmet Exhibition”. Μέσω του “Enterprise Greece” και με την συνδρομή του Γραφείου Ο.Ε.Υ. Τόκυο η χώρα μας συμμετέχει ανελλιπώς με εθνικό περίπτερο στην Εκθεση “Foodex”».
 
— «Ενταξη επισκέψεων σε ελαιώνες σε τουριστικά πακέτα στην Ελλάδα».
 
— «Διοργάνωση ιαπωνικής επιχειρηματικής αποστολής στη χώρα μας, με τη συμμετοχή 10-15 εκπροσώπων αλυσίδων καταστημάτων μεγάλης διανομής προκειμένου να γνωρίσουν ελληνικά προϊόντα». 
 
— «Τοποθέτηση του ελαιολάδου στο ράφι δίπλα/κοντά σε συμπληρωματικά προϊόντα π.χ. ζυμαρικά, λαχανικά, τυρί και όχι δίπλα σε άλλα έλαια δεδομένου ότι πρόκειται για διαφορετικό προϊον».
ladi 1
 
— «Προωθητικές ενέργειες στα σημεία πώλησης: φυλλάδια στον χώρο πώλησης και στις οικίες για τις ωφέλειες στην υγεία, χρήσεις και συνταγές (εύκολες μεσογειακές, ελληνικές, ιαπωνικές συνταγές με χρήση ελληνικού ελαιολάδου) στην ιαπωνική γλώσσα, δώρα, κληρώσεις, εκπτώσεις, αγορά + δώρο επιπλέον προϊόν/ συμπληρωματικά προϊόντα. Ανάδειξη των ωφελειών στην υγεία, βλ. και www.oliveoiltimes.com/olive-oil-health-benefits, προβολή της μοναδικής γεύσης του». 
 
— «Προσοχή στην ετικέτα και στην συσκευασία που σκοπό πρέπει να έχει την προσέλκυση της προσοχής κυρίως της Γιαπωνέζας νοικοκυράς, προβολή της ιστορίας του ελαιολάδου, χρήση συμβόλων που να παραπέμπουν στην Μεσόγειο π.χ. ήλιος. Χρήση όρων γνωστών στους Ιάπωνες καταναλωτές σε ετικέτα / διαφημιστικά φυλλάδια π.χ. Μεσογειακή διατροφή, ήλιος, κλίμα, ή ακόμα τοποθεσιών/εικόνων π.χ. Σαντορίνη, Ολυμπιακοί Αγώνες».
 
— «Καινοτομία, νέες γεύσεις και ποικιλίες. Συνδυασμός ή πώληση με άλλα προϊόντα, π.χ. βότανα, λεμόνι, ξύδι, κ.λ.π.».
 
— «Χρήση κότινων ελιάς και προϊόντων της σε διάφορες εκδηλώσεις, όπως αθλητικοί αγώνες».
 
— «Προσέγγιση εστιατορίων, π.χ. μέσω κλαδικών περιοδικών, εκπαιδευτικών σεμιναρίων για σεφ και προωθητικές ενέργειες (γευσιγνωσίες, ειδικά διαμορφωμένοι χώροι για προβολή και αγορά του προϊόντος, κ.τ.λ.)». 
 
— «Συνεργασία με την βιομηχανία τροφίμων που παρασκευάζει τα “bentos” (σ.σ: γιαπωνέζικο έτοιμο, συσκευασμένο  φαγητό) και τα διανέμει σε “kombini” stores (σ.σ: τα γιαπωνέζικα «Convenience stores») και σούπερ μάρκετ».
 
— «Προσεκτική επιλογή του εισαγωγέα / διανομέα, διερεύνηση για επαφές του με εταιρίες τροφοδοσίας και την βιομηχανία τροφίμων για την παρασκευή νέων γεύσεων καθώς και δυνατότητα χρήσης του στα “bento”».
 
— Τέλος, «Συνιστάται η αποφυγή οποιασδήποτε αναφοράς σε “κρίση”στην Ελλάδα σε σχέση είτε με την οικονομία είτε με το προσφυγικό ζήτημα»…

Διαφήμιση