Αρχική Διάστημα Ανακαλύφθηκε νερό στον αστεροειδή Bennu από το διαστημικό σκάφος OSIRIS-REx

Ανακαλύφθηκε νερό στον αστεροειδή Bennu από το διαστημικό σκάφος OSIRIS-REx

Asteroid Bennu, University of Arizona

Από τον Αύγουστο έως και τις αρχές του Δεκεμβρίου, το διαστημικό σκάφος OSIRIS-REx είχε στραμμένα τρία από τα επιστημονικά του όργανα προς τον Bennu, τα οποία και αποκάλυψαν την παρουσία μορίων που περιέχουν οξυγόνο και άτομα υδρογόνου συνδεδεμένα μαζί, γνωστά ως “υδροξύλια*”.

bennu
osiris rex

Το διαστημικό σκάφος ταξίδεψε τα τελευταία 1,4 εκατομμύρια μίλια (2,2 εκατομμύρια χιλιόμετρα) του ταξιδιού του για να φτάσει σε απόσταση 19 μίλια από τον Bennu στις 3 Δεκεμβρίου. Η ομάδα υποψιάζεται ότι αυτά τα “υδροξύλια” υπήρχαν στο γονικό σώμα του Bennu, έναν πολύ μεγαλύτερο αστεροειδή, καθώς είναι πολύ μικρός ο ίδιος για να μπόρεσε να φιλοξενήσει ποτέ υγρό νερό.

Αυτό το εύρημα μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό σύνδεσμο ανάμεσα σε αυτό που πιστεύουμε ότι συνέβη στο διάστημα με αστεροειδείς όπως ο Bennu και αυτό που βλέπουμε στους μετεωρίτες που μελετούν οι επιστήμονες στο εργαστήριο“, δήλωσε η Ellen Howell, ανώτερη επιστήμονας στο Lunar and Planetary Laboratory και μέλος της ομάδας φασματικής ανάλυσης της αποστολής. “Είναι πολύ συναρπαστικό να βλέπουμε αυτά τα ενυδατωμένα μέταλλα να διανέμονται στην επιφάνεια του Bennu, διότι υποδηλώνει ότι είναι ένα εγγενές κομμάτι της σύνθεσης του Bennu“.

Τα μέλη της ομάδας της αποστολής, που διευθύνεται από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, παρουσίασαν τα αποτελέσματα στην Ετήσια Συνάντηση της Αμερικανικής Γεωφυσικής Ένωσης ή στην AGU στην Ουάσινγκτον, στις 10 Δεκεμβρίου.

Η παρουσία ενυδατωμένων ορυκτών στον αστεροειδή επιβεβαιώνει ότι ο Bennu, ένα απόθεμα από την αρχή του σχηματισμού του ηλιακού συστήματος, είναι ένα εξαιρετικό δείγμα για την αποστολή OSIRIS-REx για τη μελέτη της σύνθεσης των πρωτόγονων πτητικών και οργανικών“, επεσήμανε η Amy Simon, Αναπληρωτής Επιστήμονας Εργαλείων στο NASA Goddard Space Flight Center.

Επιπλέον, τα δεδομένα που προέρχονται από την OSIRIS-REx Camera Suite (OCAMS) επιβεβαιώνουν τις παρατηρήσεις του Bennu με επίγεια ραντάρ και επιβεβαιώνουν ότι το αρχικό μοντέλο που αναπτύχθηκε το 2013 από τον επικεφαλής του OSIRIS-REx Michael Nolan με έδρα το LPL – πρόβλεψε προσεκτικά το πραγματικό σχήμα του αστεροειδή.

Οι παρατηρήσεις με ραντάρ δεν μας δίνουν καμία πληροφορία σχετικά με τα χρώματα ή τη φωτεινότητα του αντικειμένου, οπότε είναι πραγματικά ενδιαφέρον να βλέπουμε τον αστεροειδή με τα μάτια του OSIRIS-REx“, δήλωσε ο Nolan. “Καθώς βγάζουμε περισσότερες λεπτομέρειες, καταλαβαίνουμε πού βρίσκονται οι κρατήρες και οι ογκόλιθοι, και μείναμε έκπληκτοι όταν είδαμε ότι κάθε εικόνα στο ραντάρ μας, ήταν πράγματι εκεί“.

Η ομάδα της αποστολής χρησιμοποίησε αυτό το επίγειο μοντέλο Bennu κατά το σχεδιασμό της αποστολής OSIRIS-REx. Η ακρίβεια του μοντέλου σημαίνει ότι η αποστολή, το διαστημικό σκάφος και οι σχεδιαζόμενες παρατηρήσεις σχεδιάστηκαν κατάλληλα για τα καθήκοντα που πρέπει να εκτελεστούν στο Bennu.

Μια απόκλιση από το προβλεπόμενο μοντέλο σχήματος είναι το μέγεθος του μεγάλου ογκόλιθου κοντά στον νότιο πόλο του Bennu. Το μοντέλο σχήματος εδάφους υπολόγισε αυτό τον ογκόλιθο να είναι τουλάχιστον 33 πόδια (10 μέτρα) σε ύψος. Οι προκαταρκτικοί υπολογισμοί από τις παρατηρήσεις OCAMS δείχνουν ότι ο ογκόλιθος είναι πιο κοντά σε ύψος 50 μέτρα, με πλάτος περίπου 55 μέτρα.

Όπως αναμενόταν, η αρχική αξιολόγηση του Bennu δείχνει ότι η επιφάνεια του είναι ένα μείγμα από πολύ βραχώδεις, γεμάτες ογκόλιθους περιοχές και μερικές σχετικά ομαλές περιοχές που στερούνται ογκόλιθων. Ωστόσο, η ποσότητα των ογκόλιθων στην επιφάνεια είναι μεγαλύτερη από την αναμενόμενη. Η ομάδα θα κάνει περαιτέρω παρατηρήσεις σε πιο κοντινές σειρές για να εκτιμήσει με μεγαλύτερη ακρίβεια από που μπορεί να ληφθεί δείγμα για τον Bennu.

Η αποστολή αυτή τη στιγμή εκτελεί μια προκαταρκτική έρευνα για να προσδιορίσουν καλύτερα τη μάζα του αστεροειδούς. Η έρευνα αυτή παρέχει επίσης την πρώτη ευκαιρία για το OLYRIS-REx Laser Altimeter (OLA), ένα εργαλείο που συνέβαλε ο Καναδικός Διαστημικός Οργανισμός, να κάνει παρατηρήσεις τώρα που το διαστημικό σκάφος βρίσκεται κοντά στο Bennu. Η πρώτη τροχιακή εισαγωγή του διαστημικού σκάφους έχει προγραμματιστεί για τις 31 Δεκεμβρίου και το OSIRIS-REx θα παραμείνει σε τροχιά έως τα μέσα Φεβρουαρίου του 2019, όταν η αποστολή μεταβεί στην επόμενη φάση της έρευνας

*Το υδροξύλιο, (hydroxyl), ή ρίζα υδροξυλίου ή υδροξυλομάδα, είναι η μονοσθενής χημική ρίζα οξυγόνου-υδρογόνου, με χημικό σύμβολο ΟΗ, η οποία και απαντάται σε μεγάλο πλήθος χημικών ενώσεων, όπως για παράδειγμα στις αλκοόλες, στο νερό, στα υδροξείδια μετάλλων, στα υδροξυοξέα κ.α. καθώς επίσης και στα διαλύματα των Βάσεων και των βασικών αλάτων ως ανιόν OH-.Σε ελεύθερη κατάσταση (δεν υφίσταται στη φύση) το υδροξύλιο είναι εξαιρετικά δραστικό, έχει παρατηρηθεί η ύπαρξή του στις φλόγες κατά τη διάσπαση του υπεροξειδίου του υδρογόνου, καθώς και σε άλλες διεργασίες. Επίσης έχει ανιχνευθεί ως συστατικό της μεσοαστρικής ύλης.

Επιμέλεια Κειμένου: Κατερίνα Καλτσά