Αρχική Άσκηση Ποιοι γυμνάζονται περισσότερο στον κόσμο; – Μόλις το 3% ασκείται συστηματικά στην...

Ποιοι γυμνάζονται περισσότερο στον κόσμο; – Μόλις το 3% ασκείται συστηματικά στην Ελλάδα

0
cathy pham
άσκηση

Σύνταξη: ecozen.gr

Η άσκηση, απλό βάδισμα, ή με ποιο γρήγορο ρυθμό, τρέξιμο, αναρρίχηση στα βουνά, η κολύμβηση, όπως και άλλες σωματικές δραστηριότητες, είναι εκτός των άλλων και θεραπευτικές για συγκεκριμένες παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος. Τα θαλάσσια σπορ και όσα απαιτούν κινητικότητα και συμμετοχή όλων των συστημάτων του οργανισμού, η ιππασία, η κηπουρική, η ενασχόληση στο σπίτι χωρίς όμως άγχος κ.α. αποτελούν ένα επιπλέον συνοδευτικό κατάλογο των μορφών της άσκησης.

Οι Σκανδιναβοί αναγνωρίζουν τα οφέλη της άσκησης

Παρά τα οφέλη όμως της σωματικής άσκησης και της φυσικής αγωγής  δυστυχώς η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στην Ευρώπη σ’ ότι αφορά το ποσοστό του πληθυσμού που δεν ασκείται καθόλου. Αντίθετα οι Σκανδιναβοί είναι στις πρώτες θέσεις σ ́ ό,τι αφορά το χρόνο που ξοδεύουν σε τακτική άσκηση.

Με βάση στοιχεία που έχουμε, για το πόσο γυμνάζονται ή συμμετέχουν σε κάποιο άθλημα οι Έλληνες:

  • 3% συμμετέχουν συστηματικά (τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα)
  • 15% σποραδικά (1-4 φορές την εβδομάδα)
  • 15% σπανίως (1- 3 φορές το μήνα ή σπανιότερα)
  • 67% ποτέ

Όσον αφορά την Ευρώπη, το ποσοστό των γυμναζομένων ή όσων δεν ασκούνται συστηματικά, φαίνεται ενδεικτικά παρακάτω.

Οι καλύτεροι κατά σειρά ασκούμενοι

gym man new 660

  • Φιλανδία 94%
  • Σουηδία 93%
  • Δανία 82%
  • Σλοβενία 78%

Και οι….χειρότεροι

Ενώ οι χειρότεροι, σε ποσοστό μη ασκούμενων από τον πληθυσμό είναι:

  • Ελλάδα 67%
  • Βουλγαρία 58%
  • Ιταλία 55%
  • Πορτογαλία 55%

Πάντα πρωτοπόρος, η  Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία συμβάλλοντας με τις παροτρύνσεις της για την καλή υγεία, αρχής γενομένης από τους νέους, πρότεινε – εκτός των άλλων – δια των προγραμμάτων της προς το Υπ. Παιδείας να αυξηθεί και ο διατιθέμενος εβδομαδιαίος χρόνος γυμναστικής στα σχολεία. Σε σχετικό αφιέρωμα που έχει κάνει η ΕΑΕ με την συνδρομή του Νικόλαου Κορδιολή που είναι Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας, Νευροχειρουργός, τ. Δ/ντής Νευροχειρουργικής Κλινικής & Ιατρείου Πόνου Αντικαρκινικού Νοσοκομείου «Ο ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ» και τ. Πρόεδρος – Διοικητής Α.Ο.Ν.Α «Ο Άγιος Σάββας» μερικά από τα πιο σημαντικά συμπεράσματα είναι τα εξής.

Οφέλη της σωματικής άσκησης και φυσικής αγωγής

katerina jerabkova Σημαντικά οφέλη υγείας μπορούν να προκύψουν με το να συμπεριληφθεί τις περισσότερες εάν όχι όλες της ημέρες της εβδομάδος, μια μέτριου βαθμού σωματική δραστηριότητα (πχ. 30 λεπτά γρήγορο βάδισμα, 15 λεπτά τρέξιμο, ή 45 λεπτά βόλεϊ) κ.α. επειδή μπορούν να βελτιώσουν εκτός από την υγεία και την ποιότητα ζωής.

Η σωματική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο πρώιμης θνησιμότητας γενικά και της στεφανιαίας νόσου, της υπέρτασης, του καρκίνου και του σακχαρώδη διαβήτη κ.α. νοσηρών καταστάσεων, ενώ επί πλέον βελτιώνει τη διανοητική υγεία, είναι δε και σημαντική για την καλή κατάσταση των μυών, των οστών των αρθρώσεων και όλων γενικώς των συστημάτων του οργανισμού.

Παρ’ όλα αυτά από σχετικά πρόσφατα δημοσιεύματα διαπιστώνεται ότι το 60% των Αμερικανών ενηλίκων δεν ασκείται σωματικά σε τακτική βάση, ενώ το 25% των ενηλίκων δεν είναι καθόλου δραστήριοι, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο το 80% των ενηλίκων ασκείται ανεπαρκώς.

Σχεδόν οι μισοί από τους νέους Αμερικανούς (12 -21 ετών) δεν έχουν έντονη δραστηριότητα σε τακτική βάση και η σωματική άσκηση ελαττώνεται σημαντικά, όπως και η καθημερινή συμμετοχή σε τάξεις φυσικής αγωγής (γυμναστικής κ.α. αθλήματα).

Έφηβοι και νέοι ενήλικες

robert thiemannΠληροφορίες από μελέτες στις ΗΠΑ αναφέρουν ότι:

  • Περίπου οι μισοί από τους νέους Αμερικανούς (12 – 21 ετών) συμμετέχουν τακτικά σε έντονη σωματική άσκηση.
  • Το ένα τέταρτο των νέων αναφέρει ότι δεν έχει κάποια έντονη δραστηριότητα άσκησης
  • Περίπου το 1⁄4 των νέων ανθρώπων περπατούν ή κάνουν ποδήλατο (δηλ ασκούνται ελαφρά ή μέτρια) σχεδόν κάθε μέρα
  • Στους άνδρες αρέσει περισσότερο από τις γυναίκες να συμμετέχουν σε έντονες δραστηριότητες ενδυνάμωσης, όπως βάδισμα ή ποδηλασία
  • Μεταξύ μαθητών του λυκείου, ο αριθμός που εγγράφονται σε δραστηριότητες σωματικής άσκησης έχει παραμείνει αναλλοίωτος κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού της δεκαετίας του ’90 και μετέπειτα. Παρ’ όλα αυτά η καθημερινή παρουσία σε τάξεις γυμναστικής μειώθηκε περίπου από το 42% στο 25%.

Συμβουλές για τη μείωση του χρόνου καθιστικής ζωής… και λόγω καραντίνας

  • Περιορίστε το χρόνο που αφιερώνετε στην παρακολούθηση της τηλεόρασης ή άλλων μορφών ψυχαγωγίας, με βάση την οθόνη.
  • Χρησιμοποιήστε ένα σταθερό ποδήλατο ή διάδρομο βαδίσματος ή τρεξίματος όταν παρακολουθείτε τηλεόραση.
  • Χρησιμοποιήστε στις μετακινήσεις σας, στη δουλειά σας, παντού τις σκάλες αντί για τους ανελκυστήρες.
  • Εάν μπορείτε, περπατήστε ή πηγαίνετε με ποδήλατο στον προορισμό σας ( δουλειά, ψώνια, επίσκεψη).
  • Μετά το μεσημεριανό γεύμα ασκηθείτε ελαφριά με τους συναδέλφους, την οικογένεια ή τους φίλους σας.
  • Όταν στη δουλειά κάθεστε πολύ ώρα, κάντε τακτικά κάποια διαλείμματα για ασκήσεις (κυρίως διατάσεων) επί τόπου ή για ένα μικρό γρήγορο περίπατο.
  • Περπατήστε για να επισκεφτείτε συναδέλφους αντί να τους τηλεφωνήσετε ή να τους στείλετε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Ένταση σωματικής δραστηριότητας

  • Ελαφριάς έντασης (πχ. οικιακές εργασίες , ψώνια, κηπουρική)
  • Μέσης έντασης (αυτές που απαιτούν προσπάθεια ίση με μια βόλτα με γοργό βηματισμό)
  • Έντονης έντασης (αυτές που γενικά απαιτούν τη χρήση μεγάλων ομάδων μυών και έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση του καρδιακού ρυθμού, βαθύτερη και ταχύτερη αναπνοή, εφίδρωση κ.α.).

Σύμφωνα με πρόσφατες ιατρικές μελέτες η σωματική δραστηριότητα φαίνεται ότι έχει θετική επίδραση στα παρακάτω νεοπλάσματα επειδή ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα κατ’ εξοχήν στον:

  • καρκίνο του μαστού στις γυναίκες
  • καρκίνο του παχέος εντέρου
  • καρκίνο του ενδομητρίου
  • καρκίνο του προστάτη

Όμως, από μόνη της η σωματική δραστηριότητα για να έχει θετική επίδραση στον οργανισμό, επιβάλλεται να συνδυαστεί με το σωστό σωματικό βάρος και την αντίστοιχη διατροφή. Έχει αποδειχθεί όμως ότι οι παχύσαρκοι που είναι σωματικά δραστήριοι, έχουν καλύτερη φυσική κατάσταση από εκείνους που δεν γυμνάζονται.

Όσον αφορά τα παιδιά, επιβάλλεται να έχουν καθημερινά τουλάχιστον μια ώρα αεροβική δραστηριότητα, ή να κάνουν τζούντο, να παίξουν μπάλα, ή ό,τι άλλο τους αρέσει. Το ίδιο ισχύει για τους έφηβους και τους νέους. Όταν κάποιος περάσει τα 30 ή 40 διαπιστώνεται μια πτώση των δυνατοτήτων των καρδιακών, των μυϊκών, των πνευμονοαναπνευστικών λειτουργιών. Τότε η συνιστώμενη πρακτικά δραστηριότητα επιβάλλεται να είναι 150 λεπτά την εβδομάδα, ή περίπου μισή ώρα την ημέρα.

 

Διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here