Αρχική Επιλεγμένα Κουραμπιές VS Μελομακάρονο

Κουραμπιές VS Μελομακάρονο

Των Αναστάσιου Παπαλαζάρου* και Ιωάννας Παπαδοπούλου*
0

Πρόκειται για τα δύο αγαπημένα γλυκά των Χριστουγέννων. Βέβαια, οι περισσότεροι αναρωτιέστε τι θα γίνει με τη δίαιτά σας αυτές τις μέρες. Μπορείτε όμως να μην τα στερηθείτε αν τα εντάξετε σωστά στη διατροφής σας.

Αυτές τις μέρες έχει ήδη αρχίσει να στριφογυρίζει στο μυαλό μας το κλασσικό δίλημμα: κουραμπιές ή μελομακάρονο; Γνωρίζουμε φυσικά πως κάποιοι δεν μπορούν να αντισταθούν στον κουραμπιέ και άλλοι είναι φανατικοί λάτρεις του μελομακάρονου, θα ήταν όμως καλό να γνωρίζουμε κάποια πράγματα σχετικά με τη θερμιδική και τη θρεπτική αξία των δύο αυτών δημοφιλών γλυκισμάτων έτσι ώστε να μπορέσουμε να τα εντάξουμε σωστά στη διατροφή μας κατά τη διάρκεια των γιορτών.

ΠΟΣΕΣ ΘΕΡΜΙΔΕΣ ΕΧΟΥΝ

Από πλευράς θερμίδων, θα μπορούσαμε να πούμε πως δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά μεταξύ των δύο γλυκών, αφού τόσο ένα μελομακάρονο όσο κι ένας κουραμπιές (μέτριου μεγέθους) προσφέρουν γύρω στις 150 θερμίδες.

Πρέπει βέβαια να έχουμε στο μυαλό μας πως το θερμιδικό τους περιεχόμενο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα υλικά και τη συνταγή που έχει χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή τους. Έτσι, λοιπόν, φαίνεται πως όλο το «παιχνίδι» παίζεται στη διατροφική τους αξία…

melomakarono

ΤΑ ΜΕΛΟΜΑΚΑΡΟΝΑ

Όσον αφορά το μελομακάρονο, η παραδοσιακή συνταγή του περιλαμβάνει αλεύρι, σιμιγδάλι, ελαιόλαδο, μέλι και καρύδια. Το βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα του μελομακάρονου σε σχέση με τον κουραμπιέ είναι πως το λίπος που περιέχει προέρχεται από το ελαιόλαδο, το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά και αντιοξειδωτικές βιταμίνες (κυρίως Ε).

Σύμφωνα με αποτελέσματα μελετών, η μέτρια, συστηματική κατανάλωση ελαιολάδου έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία, δρώντας προστατευτικά ενάντια στην εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και διάφορων μορφών καρκίνου.

Επιπλέον, τα καρύδια εμπλουτίζουν το μελομακάρονο με απαραίτητα ω-3 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, φυτικές στερόλες και φυτικές ίνες.

Τέλος, τόσο τα καρύδια όσο και το μέλι του μελομακάρονου μας προσφέρουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος αλλά και στη ρύθμιση σημαντικών μεταβολικών διεργασιών του οργανισμού μας.

ΟΙ ΚΟΥΡΑΜΠΙΕΔΕΣ

Από την άλλη, ο κουραμπιές παραδοσιακά περιέχει αλεύρι, βούτυρο, αυγά, αμύγδαλα, ανθόνερο και είναι φυσικά πασπαλισμένος με ζάχαρη άχνη. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω υλικά -και πιο συγκεκριμένα το βούτυρο, που αποτελεί τη βασική λιπαρή ύλη του κουραμπιέ– εύκολα συμπεραίνουμε πως, συγκριτικά με το μελομακάρονο, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, τα οποία έχουν φανεί να αυξάνουν όχι μόνο τα επίπεδα της ολική και της LDL χοληστερόλης αλλά και τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Επιπλέον, περιέχει μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων υδατανθράκων (αλεύρι, ζάχαρη), των οποίων η υπερβολική κατανάλωση αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για παχυσαρκία και σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Βέβαια ο κουραμπιές έχει και τα θετικά του, αφού το αυγό που περιέχει αποτελεί πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας και είναι πλούσιο σε σημαντικά μικροθρεπτικά συστατικά, όπως οι βιταμίνες A, D και Β12 και ο σίδηρος.

Ακόμα, τα αμύγδαλα συνεισφέρουν στη θρεπτική του αξία, αφού περιέχουν μονοακόρεστα λιπαρά, φυτικές ίνες και βιταμίνη Ε, ενώ παράλληλα αποτελούν- συγκριτικά με άλλους ξηρούς καρπούς- καλή πηγή ασβεστίου.

kourabies

ΠΟΙΟ ΑΠΟ ΤΑ ΔΥΟ ΚΕΡΔΙΖΕΙ;

Για εσάς που σκοπεύετε να κάνετε προσεκτικές διατροφικές επιλογές κατά την περίοδο των γιορτών, ίσως το μελομακάρονο να είναι η καλύτερη επιλογή, όχι επειδή θα σας εξασφαλίσει πολύ λιγότερες θερμίδες, αλλά κυρίως λόγω της θρεπτικής του αξίας.

Ωστόσο, επειδή δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τις προσωπικές προτιμήσεις κάθε ατόμου, εάν ανήκετε σ’ αυτούς που προτιμούν τον κουραμπιέ από το μελομακάρονο, δεν είναι απαραίτητο να αλλάξετε τη συνήθειά σας, απλά να φροντίσετε να μην κάνετε υπερβολές στην κατανάλωσή του.

Μην ξεχνάτε πως όλα τα τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων και των γλυκών, μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής, αρκεί η κατανάλωσή τους να γίνεται με μέτρο.

Απολαύστε, λοιπόν, κάθε στιγμή των φετινών Χριστουγέννων και θυμηθείτε πως ακόμα κι αν ενδώσετε σε κάποια γευστική ατασθαλία, έχετε μπροστά σας μια καινούρια χρονιά για να τη «διορθώσετε»!

***

Αναστάσιος Παπαλαζάρου* Ο Αναστάσιος Παπαλαζάρου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος (πτυχιούχος και διδάκτορας του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου), , Επιστημονικός συνεργάτης Nutrimed.

 

Παπαδοπούλου Ιωάννα* Η Ιωάννα Παπαδοπούλου Διαιτολόγος-Διατροφολόγος (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών)-MSc in Clinical and Public Health Nutrition (University College London), Επιστημονικός συνεργάτης Nutrimed.

 

***

Διαβάστε επίσης:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here