Αρχική Πολιτισμός Αλκοόλ και οδήγηση = Φόνος εκ προμελέτης

Αλκοόλ και οδήγηση = Φόνος εκ προμελέτης

0
Διαφήμιση

Μην παίζετε με τη ζωή σας και τις ζωές των άλλων, αξίζουν πολύ περισσότερο από το αλκοόλ και δεν γυρίζουν πίσω μόλις ξεμεθύσετε!

Γράφει ο Άρης Ζωγράφος,  Διευθυντής Σπουδών των Πρότυπων Σχολών Οδήγησης «Ζωγράφος»

Στην υγειά μας ρε παιδιά(;)! Εκτός από μια επιτυχημένη τηλεοπτική εκπομπή είναι και η ευχή που συνοδεύει κάθε ποτηράκι ποτού, είτε αυτό πίνεται στα όρθια σε μια μπάρα, ή περιστασιακά επ’ ευκαιρία κάποιας κοινωνικής εκδήλωσης.

Πόσο αληθινή είναι, όμως, αυτή η ευχή Πόσο θετικά ή αρνητικά μπορεί να επηρεάσει ένα ποτηράκι αλκοόλ τον άνθρωπο και πότε

Είναι γεγονός ότι σήμερα το ποτό, αποτελεί το απόλυτο συνοδευτικό σε κάθε κοινωνική εκδήλωση.

Το αν η κατάχρηση αλκοόλ προκαλεί σημαντικές βλάβες στον οργανισμός μας, υπάρχουν πιο ειδικοί από εμένα να αναλύσουν.  Όμως, για το τί αυτό, δημιουργεί κατά την οδήγηση, τα στοιχεία από τις συγκρούσεις και τα δυστυχήματα στο δρόμο είναι αμείλικτα! Το 40% των οδηγών που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα έχουν ποσοστό αλκοόλ στο αίμα τους πάνω από το όριο!

Και επειδή τα ποσοστά είναι λίγο απρόσωπα, ΚΑΘΕ μέρα 3 άνθρωποι σκοτώνονται στον δρόμο γιατί είχαν πιει όχι κατά ανάγκη πολύ!

Η νομοθεσία που εκπορεύεται από την Ε.Ε. θεωρεί ότι: “Η ανάρμοστη οδήγηση μετά από κατανάλωση οινοπνεύματος, ορίζεται συνήθως, σαν ελάττωση της ικανότητας οδήγησης, στην περίπτωση οδηγού με ποσοστό αλκοολαιμίας (ΠΑ) πάνω (!) από το καθορισμένο νόμιμο όριο, το οποίο τιμωρείται σαν ποινικό αδίκημα!”.

Όμως μην σας παραμυθιάζουν…! δεν υπάρχει ποσότητα οινοπνεύματος στο αίμα που να θεωρείται ακίνδυνη για την οδήγηση. Τα όρια που έχουν θεσπίσει τα κράτη είναι καθαρά “νομικά”  όρια, που διαφέρουν από χώρα σε χώρα και αποσκοπούν καθαρά σε εισπρακτικούς σκοπούς. Δεν πρέπει κανείς να ξεγελαστεί και να θεωρήσει την ευφορία που προξενεί το οινόπνευμα σαν αύξηση της ικανότητας για οδήγηση.

Και το κυριότερο, μην υποτιμάτε τους κινδύνους γιατί έτυχε μερικές φορές να οδηγήσετε κάτω από την επίδραση αλκοόλ και δε συνέβη ατύχημα. Δυστυχώς, τα δυσάρεστα αποτελέσματα έρχονται, όταν κανείς βρεθεί σε σχετικά δύσκολη θέση, όπου οι ικανότητες δε συμβαδίζουν με τις απαιτήσεις της στιγμής.

Πολλές φορές έχουμε τρομάξει στη θέα αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας που κινείται «περίεργα», με ασυνήθιστη ταχύτητα απανωτές επικίνδυνες προσπεράσεις, σφήνες. Η πρώτη αντίδρασή μας μετά το σάστισμα είναι να “φυλαχτούμε” και καπάκι η επωδός μουρμούρα: Αυτός είναι ή τρελός ή μεθυσμένος… Χμ..! πιο κάτω θα το φάει το κεφάλι του!

Πώς επιδρά όμως το αλκοόλ στην οδήγηση(;)

Το αλκοόλ δρα σαν κατασταλτικό, μειώνοντας τις λειτουργικές ικανότητες. Επίσης, καταστέλλει κάποιες λειτουργίες, οι οποίες ενεργούν σαν φρένα, με αποτέλεσμα , άλλες λειτουργίες να γίνονται… “ξέφρενες”, χωρίς τις αναστολές, τις οποίες υπαγορεύει η ψυχραιμία και η φρόνηση. Έτσι, μειώνεται η ικανότητα εκτίμησης του κινδύνου, ενώ παράλληλα δημιουργείται η λανθασμένη εντύπωση ότι έχουμε κάτι από το DNA του Kimi Raikkonen! Αυτή η ψευδαίσθηση είναι ακόμη πιο επικίνδυνη, επειδή ήδη είμαστε “αλλού” και δεν έχουμε καν επίγνωση της κατάστασής μας.

Μειώνει την οπτική γωνία, προκαλεί υπνηλία, τα μάτια θολώνουν και δε βλέπουμε καθαρά τα αντικείμενα και τα απέναντι αυτοκίνητα, και ούτε μπορούμε να εκτιμήσουμε την ταχύτητά τους.

Αυξάνει το χρόνο αντίδρασης και αποσταθεροποιεί την αλληλουχία των διαδοχικών κινήσεων, που πρέπει να γίνουν. Έτσι, ο κακός συνδυασμός των κινήσεων και των ενεργειών, δημιουργεί κατά κανόνα το δυστύχημα.

Όταν έχουμε μάθημα στη σχολή, με θέμα το αλκοόλ, τρομάζω με τις απόψεις που ακούω σχετικά με το αλκοόλ και την οδήγηση:

“Όταν πιω λίγο, οδηγώ καλύτερα…”

Είναι η ποιο επικίνδυνη άποψη! Τίποτα δεν είναι τόσο επικίνδυνο όσο η ιδέα, ότι έχουν αυξηθεί οι ικανότητες μας, για οδήγηση, ενώ στην πραγματικότητα από τα 400 ερεθίσματα που αξιολογούσαμε φυσιολογικά σε απόσταση 2km, αξιολογούμε μετά βίας 150 “πιωμένοι” και αυτά με πολλές εκπτώσεις…!

“Εμένα δεν με πιάνει το ποτό…”

Καινούργια βιολογική σύλληψη! και βέβαια μεγάλη πλάνη. Υπάρχουν, φυσικά, βιολογικές διαφορές, όμως, αυτές είναι τόσο μικρές, χωρίς πρακτική σημασία, γιατί όταν ο χρόνος αντίδρασης από 0,5 sec φτάσει 1,1 sec, η 1,3 sec δεν έχει καμία διαφορά!

“Θα πιω καφέ μετά και θα συνέλθω…”

Ειδικά αν είναι espresso και από το Dacapo…Τρομάρα μας! Καμία ουσία και κανένα μέτρο δεν μπορεί να αναστείλει ή να μειώσει την αρνητική δράση της αλκοόλης στην οδήγηση παρά μόνον ο «γάργαρος» ύπνος.

“Θα ξαπλώσω λίγο και μετά μπορώ να οδηγήσω…”

Μύθος απύθμενος! οι μεγαλύτερες παρενέργειες που δημιουργεί το αλκοόλ, εμφανίζονται μετά από μία περίπου ώρα και είναι ολέθριες. Εάν κιόλας πιει κανείς αρκετά, μπορεί να χρειαστούν και πάνω από 12 ώρες για να επανέλθει σε φυσιολογική κατάσταση.

“Τους καλούς οδηγούς τους επηρεάζει λιγότερο το αλκοόλ…”

Σε δοκιμασίες που κάναμε, με οδηγούς αγώνων ράλι, καθώς και με οδηγούς που δοκιμάζουν αυτοκίνητα διαπιστώθηκε ότι έχουν μάλλον και αυτοί γαστρεντερικό σωλήνα, αίμα, συκώτι, και εγκέφαλο και επηρεάζονται το ίδιο όσο και «κοινοί οδηγοί».

Δυστυχώς, το αλκοόλ μπαίνει γρήγορα στο αίμα και από εκεί επηρεάζει όλα τα όργανα και τον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να «μουδιάζει» τις λειτουργίες που είναι απαραίτητες για την οδήγηση.

Ούτε ο σκέτος καφές, ούτε το άνοιγμα του παραθύρου, ούτε η ψαγμένη μουσική, ούτε ένα κρύο ντους μπορούν να αποβάλλουν το αλκοόλ Χρειάζεται ο απαραίτητος χρόνος μέχρι να καεί. Επομένως,

Ας κάνουμε σημαία μας την απαράβατη αρχή “δεν πίνω όταν οδηγώ και δεν οδηγώ όταν πίνω”

Μην παίζετε με τη ζωή σας και τις ζωές των άλλων, αξίζουν πολύ περισσότερο από το αλκοόλ και… δεν γυρίζουν πίσω μόλις ξεμεθύσετε!

 

Άρης Ζωγράφος,  Διευθυντής Σπουδών των Πρότυπων Σχολών Οδήγησης «Ζωγράφος»

Διαφήμιση