Γιατί γίνεται πρωτοσέλιδο ο …εναέριος αυτοκινητόδρομος Flyover στη Θεσσαλονίκη ο οποίος αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία, με βάση το νέο χρονοδιάγραμμα, τον Μάιο 2027; Προφανώς εξαιτίας της απελπιστικής όπως την περιγράφουν οι κάτοικοι, κατάστασης με αδιανόητο κυκλοφοριακό χάος που έχουν προκαλέσει οι εργασίες κατασκευής του …εναέριου αυτοκινητόδρομου.
Σύνταξη:ecozen.gr
Το κυκλοφοριακό έμφραγμα που έχει προκαλέσει η κατασκευή του «Flyover» στη Θεσσαλονίκη έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις. Η ταλαιπωρία είναι προσωρινή, αλλά τα οφέλη μόνιμα, απαντάει το υπουργείο Υποδομών, τονίζοντας ότι το έργο θα προχωρήσει κανονικά.
Εν τω μεταξύ το έργο για την κατασκευή του flyover πήρε την πρώτη του παράταση με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καθώς μετατέθηκε το χρονοδιάγραμμα των έργων κατά πέντε μήνες και η ολοκλήρωση τους από τις 18 Δεκεμβρίου 2026 πήγε πλέον στις 14 Μαϊου 2027.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η έναρξη των εργασιών του Flyover στη Θεσσαλονίκη ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 16 Ιουνίου 2023, τελικά τα έργα ξεκίνησαν στις 10 Νοεμβρίου 2023 με αποτέλεσμα το όλο έργο να πάει πίσω για διάστημα περίπου 5 μηνών και πλέον θα παραδοθεί Μάιο του 2027. Αυτό όπως αναγράφεται “αναγκαστικά μεταθέτει ισόχρονα και την Ημερομηνία Διαθεσιμότητας Υπηρεσιών καθώς και την Απώτερη Ημερομηνία και οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία τυχόν επηρεάζεται”.
Η καθυστέρηση αναγνωρίζεται ως Γεγονός Αποζημίωσης και συνεπάγεται απαλλαγή του σχήματα “Κέδρινος Λόφος” (σ.σ. δηλαδή το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ) από την υποχρέωση καταβολής ποινικών ρητρών κατά το χρονικό διάστημα από 18-12-2026 έως 14-5-2027. Η αποζημίωση συνίσταται στις πρόσθετες δαπάνες λόγω της καθυστέρησης έναρξης εκτέλεσης των Εργασιών, η οποία θα οριστικοποιηθεί μετά την υποβολή όλων των απαιτούμενων σχετικών αποδεικτικών στοιχείων από τον ΙΦΣ και την εξέταση τους από την Αναθέτουσα Αρχή.
Η ταλαιπωρία είναι προσωρινή, τα οφέλη του έργου είναι μόνιμα. Mε αυτό το δοκιμασμένο στον χρόνο σκεπτικό προσεγγίζει το υπουργείο Υποδομών τις αντιδράσεις στη Θεσσαλονίκη για το κυκλοφοριακό έμφραγμα που έχει προκαλέσει η κατασκευή του Flyover που θα παραδοθεί τον Μάιο 2027. Σε μια πόλη όμως με έλλειμμα σε δημόσιες συγκοινωνίες, η αιφνίδια επιδείνωση της καθημερινότητας αφήνει λίγα περιθώρια για στοχασμό και υπομονή
Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Υποδομών απορρίπτει κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενο αναστολής ή μετάθεσης του έργου. Προχωρεί σε συμφωνία με το Ταμείο Εθνικής Αμυνας –και μάλιστα έναντι τιμήματος, για τη δημιουργία διόδου για τα ασθενοφόρα μέσα από ένα πρώην στρατόπεδο. Και εκτιμά ότι η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί σταδιακά όταν σε δύο μήνες θα ολοκληρωθεί η εργοταξιακή κατάληψη σε όλο το μήκος του περιφερειακού.
«Ηταν αναμενόμενο ότι θα συμβεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. Απλώς στην Αθήνα την έχετε συνηθίσει τόσα χρόνια, ενώ σε εμάς στη Θεσσαλονίκη έγινε απότομα και ο κόσμος αιφνιδιάστηκε, δεν ξέρει πώς να το διαχειριστεί», είπε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος στην Καθημερινή. «Πρέπει ωστόσο να σημειώσω ότι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ισχύουν σήμερα δεν είναι οι οριστικές. Περίπου σε δύο μήνες θα ολοκληρωθεί η γραμμική κατάληψη δύο λωρίδων σε όλο το μήκος του έργου, η οποία και θα παραμείνει για τα επόμενα 3,5 χρόνια. Οταν συμβεί αυτό, η κυκλοφορία θα σταθεροποιηθεί και αυτό θα διευκολύνει την καλύτερη στόχευση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Σε πρώτο επίπεδο, πάντως, ισχύει πλήρης απαγόρευση της στάθμευσης στην Τσιμισκή και την Εγνατία, που είναι οι βασικές οδοί που εξυπηρετούν τη διαμπερή κίνηση, ενώ η περιφέρεια και οι δήμοι θα πρέπει να εφαρμόσουν και το “πράσινο κύμα” στη σηματοδότηση».
Επειτα από περιστατικά ακινητοποίησης ασθενοφόρων, που κατευθύνονταν στα δύο μεγάλα νοσοκομεία της πόλης (το Παπαγεωργίου και το 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο), το υπουργείο Υποδομών παρεμβαίνει για τη δημιουργία εναλλακτικής οδού. «Υπογράφουμε σύμβαση με το Ταμείο Εθνικής Αμυνας (ΤΕΘΑ) προκειμένου να διανοιχτεί μια οδός διέλευσης για τα ασθενοφόρα και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης μέσα από το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου», εξηγεί ο κ. Ταχιάος. Η σύμβαση θα είναι τριετής, με υποχρέωση του Δημοσίου για αποκατάσταση της οδού μετά το πέρας των έργων. Οπως προβλέπει η συμφωνία, το Δημόσιο θα καταβάλλει… ενοίκιο στο Δημόσιο (το ΤΕΘΑ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου), ύψους 150.000 ευρώ/έτος.
Η 28χρονη Κωνσταντίνα περνάει αναγκαστικά από τον περιφερειακό και όπως περιγράφει στην Καθημερινή, «ενώ έκανα 20-25 λεπτά, τώρα μεταξύ 7.30 και 8 το πρωί που ξεκινάω για να πάω στο γραφείο κάνω τουλάχιστον μία ώρα – αν μπεις μετά τις 8.30 στον περιφερειακό θα κάνεις μιάμιση ώρα σίγουρα», τονίζει. Το ίδιο υποστηρίζει και η Ειρήνη Μπραζιτίκου, η οποία μένει στο κέντρο, αλλά μέχρι πρότινος εργαζόταν στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, που βρίσκεται πάνω στον περιφερειακό, στην περιοχή Παύλου Μελά. «Πριν έκανα 20 λεπτά κάθε πρωί για να φθάσω στο νοσοκομείο αν είχε κίνηση – με το Flyover χρειάζομαι μία ώρα», δηλώνει.
Ο κ. Ταχιάος αποκλείει αναφερόμενος στον Flyover που έχει ταρακουνίσει την καθημερινότητα των πολιτών στη Θεσσαλονίκη και θα παραδοθεί Μάιο 2027, κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενο «παγώματος» του έργου (λ.χ. μέχρι τα εγκαίνια του μετρό τον Νοέμβριο) ή επανεξέτασής του. «Τα συζητήσαμε με όλους τους φορείς στη Θεσσαλονίκη και το εξηγήσαμε καθαρά. Το έργο ούτε θα εγκαταλειφθεί ούτε θα ανασταλεί», λέει ο κ. Ταχιάος. «Η σύμβαση του έργου υπεγράφη στις 19 Δεκεμβρίου 2022 και ακολούθως το έργο έλαβε μια παράταση 5,5 μηνών γιατί άργησε να ξεκινήσει η εργοταξιακή κατάληψη.
Ο κ. Ταχιάος απορρίπτει την κριτική ότι τα έργα τύπου «αυτοκινητόδρομος πάνω από τον αυτοκινητόδρομο» έχουν εγκαταλειφθεί διεθνώς εδώ και δύο δεκαετίες. «Το Flyover είναι ένα καλό και χρήσιμο έργο, που θα διπλασιάσει τη χωρητικότητα της περιφερειακής οδού. Επιπλέον η κατασκευή του Flyover στη Θεσσαλονίκη που με το νέο χρονιδιάγραμμα θα παραδοθεί Μάιο 2027, περιλαμβάνει τη συντήρηση ολόκληρου του περιφερειακού, του νέου και του υφιστάμενου, για 26 χρόνια από την εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει δημιουργηθεί για την κατασκευή του» (σ.σ. και η οποία ονομάζεται «Κέδρινος Λόφος», κοινοπραξία των εταιρειών ΑΒΑΞ και Mytilineos).
«Η περιφερειακή έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχών της. Το Flyover θα λύσει το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη για τις επόμενες δεκαετίες. Θα έπρεπε όμως να ξεκινήσει μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό και την ενίσχυση των λεωφορειακών γραμμών της πόλης», εκτιμά ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας. «Αυτό δεν κατέστη δυνατό, οπότε πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά, για να είμαστε χρήσιμοι σε αυτή την προσπάθεια».
Ζητούν τηλεργασία
Η περιφέρεια κατέθεσε την 15 προτάσεις για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος που προκαλεί η κατασκευή του Flyover στη Θεσσαλονίκη ο οποίος αν όλα τα χρονοδιαγράμματα τηρηθούν θα παραδοθεί Μάιο 2027. Ανάμεσα σε αυτές είναι η θέσπιση τηλεργασίας για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, αλλά και κυλιόμενο ωράριο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών και των καταστημάτων του κέντρου, ώστε να μειωθεί η επιβάρυνση στις ώρες αιχμής. Επίσης, η λήψη μέτρων για την επιτάχυνση των εργασιών με σκοπό τη συντομότερη παράδοσή του.
Πηγή: Καθημερινή