Αρχική Ειδήσεις Ευρωκοινοβούλιο: “Φρένο” στο greenwashing εις βάρος των καταναλωτών

Ευρωκοινοβούλιο: “Φρένο” στο greenwashing εις βάρος των καταναλωτών

Στο στόχαστρο του Ευρωκοινοβουλίου τίθεται το Greenwashing ή “πράσινο ξέπλυμα”, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει την παραπλανητική εικόνα επιχειρήσεων ως περιβαλλοντικά φιλικές στον τουρισμό και την αεροπορία, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη βιωσιμότητα.

0
greenwashing
Διαφήμιση

Θέλοντας να βάλει ένα οριστικό “τέλος” στις παραπλανητικές δηλώσεις περί «προστασίας του περιβάλλοντος» το Ευρωκοινοβούλιο, προωθεί ένα νέο νομοσχέδιο κατά του λεγόμενου Greenwashing. Η κίνηση αυτή έρχεται μετά από συνεχείς πιέσεις των περιβαλλοντικών οργανώσεων αλλά και Οργανώσεις Καταναλωτών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι οποίες έχουν εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεσή τους στο πράσινο – περιβαλλοντικό “πράσινο ξέπλυμα”- greenwashing, με την παρουσίαση ψευδοοικολογικών χαρακτηριστικών και περιβαλλοντικών ισχυρισμών.

Στις μέρες μας, η περιβαλλοντική συνείδηση και η βιώσιμη ανάπτυξη έχουν καταστεί κεντρικά θέματα στον κλάδο του τουρισμού και της αεροπορίας. Ωστόσο, η ανησυχητική τάση έχει του greenwashing επεκτείνεται: δηλαδή η πρακτική όπου επιχειρήσεις παρουσιάζουν εσφαλμένα τις πρακτικές ή τα προϊόντα τους ως περιβαλλοντικά φιλικά, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

Στον τουριστικό κλάδο, το greenwashing μπορεί να παρατηρηθεί σε ξενοδοχεία και θέρετρα που προβάλλουν πράσινες πρωτοβουλίες, όπως η εξοικονόμηση νερού ή η ανακύκλωση, χωρίς να έχουν πραγματικό και ουσιαστικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Αντίστοιχα, στον αεροπορικό τομέα, αυτή η πρακτική εκδηλώνεται μέσω δηλώσεων για την μείωση των εκπομπών CO2, ενώ οι πραγματικές δράσεις που λαμβάνονται είναι ελάχιστες ή ανεπαρκείς.

hand putting a band aid on smoke stack. Greenwashing malpractice concept
hand putting a band aid on smoke stack. Greenwashing malpractice concept

Οι καταναλωτές είναι όλο και πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί σχετικά με τις περιβαλλοντικές πρακτικές. Οι επιχειρήσεις που επιλέγουν τον δρόμο του greenwashing αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο απώλειας της εμπιστοσύνης του κοινού και της επαγγελματικής τους φήμης. Αντιθέτως, οι επιχειρήσεις που δεσμεύονται πραγματικά στις αρχές της βιωσιμότητας και ακολουθούν διαφανείς και αποδεδειγμένες πρακτικές, ενισχύουν τη θέση τους στην αγορά και κερδίζουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού.

Με αυτά τα δεδομένα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που απαγορεύει το «greenwashing» ή «πράσινο ξέπλυμα» όπως έχει καθιερωθεί να λέγεται στα ελληνικά. Συγκεκριμένα, θα επιτρέπεται η αναφορά πληροφοριών οικολογικού χαρακτήρα, μόνο βάσει συστημάτων πιστοποίησης που έχουν εγκριθεί ή καθιερωθεί από τις δημόσιες αρχές της χώρας και της ΕΕ. Τα κράτη – μέλη της ΕΕ έχουν δύο χρόνια προθεσμία για να προσαρμόσουν και ενσωματώσουν την οδηγία με τροπολογίες και νόμους στα δικά τους κοινοβούλια.

Διαφήμιση