Αρχική Ειδήσεις Τεχνητό DNA: Κλείνει το δρόμο στη μαφία κλοπής χαλκού

Τεχνητό DNA: Κλείνει το δρόμο στη μαφία κλοπής χαλκού

Το μεγάλο στοίχημα Γερμανίας και Βρετανίας στην εξάλειψη του κυκλώματος κλοπής χαλκού μετρά μια 10ετία

0
Τρένα κλοπή χαλκού Ελλάδα
Διαφήμιση

Τεχνητό DNA, υψηλή τεχνολογία με συσκευές νυχτερινής όρασης και κάμερες θερμικής απεικόνισης, εφαρμόζει εδώ και μια 10ετία η Γερμανία για να περιορίσει τη δράση της μαφίας κλοπής χαλκού από τους σιδηρόδρομους. Παράλληλα έχουν αναλάβει δράση ένστολοι αλλά και μυστικές δυνάμεις ασφαλείας της Deutsche Bahn, της μεγαλύτερης εταιρείας Σιδηροδρόμων, ενώ έχουν τοποθετηθεί χιλιάδες πινακίδες που προειδοποιούν ότι το υλικό και οι δράστες θα εντοπιστούν από το τεχνητό DNA!

Παρόμοια είναι η λύση στη Βρετανία, με τοπικά δίκτυα να την εφαρμόζουν από το 2012-2013,ενώ μόνο στη γραμμή Anglia της Network Rail η κλοπή υλικών μειώθηκε κατά 82%. Με αφορμή τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις που ήρθαν στο φως μετά τα δραματικά γεγονότα στα Τέμπη, διαπιστώνεται ότι η μάστιγα της κλοπής χαλκού από τα σιδηροδρομικά δίκτυα δεν αποτελεί ένα ελληνικό φαινόμενο, αλλά παγκόσμιο, με τη διαφορά ότι πολλά κράτη έχουν αναλάβει δράση εξάλειψης της δράσης των κυκλωμάτων επιστρατεύοντας τη σύγχρονη τεχνολογία και μάλιστα εδώ και τουλάχιστον μια 10ετία.

 Πώς η Γερμανία σχεδόν εξάλειψε τις κλοπές χαλκού

 Η σύγχρονη και υψηλή τεχνολογία επιστρατεύτηκε στη Γερμανία για να μπει τέλος στις κλοπές χαλκού και μετάλλων από τις ράγες. Το τεχνητό DNA έβαλε τέλος στη δράση κλεφτών που λυμαίνονταν τον γερμανικό σιδηρόδρομο, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην ασφάλειά του και τη λειτουργία του.

Τρένα Γερμανία DB
Deutsche Bahn (DB):Η μεγαλύτερη Σιδηροδρομική Εταιρεία στη Γερμανία

Ουσιαστικά κάθε κομμάτι του δικτύου από τα χιλιάδες χιλιόμετρα που διαθέτει, έχει μια μοναδική ταυτότητα, όπως το DNA που είναι μοναδικό σε κάθε άνθρωπο. Έτσι, αν με οποιοδήποτε τρόπο αφαιρεθεί, είναι εύκολο να παρακολουθήσουν οι αρχές στη διαδρομή του. Στη Γερμανία, που πρώτη εφάρμοσε αυτή τη λύση, οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι (Deutsche Bahn) άρχισαν να ψεκάζουν από το 2012 τμήματα του δικτύου, που φτάνει τα 34.000 χιλιόμετρα, σχεδόν 15 φορές περισσότερο από το ελληνικό. Το πρόβλημα είχε πάρει διαστάσεις και είχε επεκταθεί και σε καλώδια τηλεπικοινωνιών. Το 2011 οι ζημιές για τον γερμανικό σιδηρόδρομο έφτασαν τα 15 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογιστεί το κόστος των καθυστερήσεων.

Τεχνητό DNA στην …καρδιά του σιδηρόδρομου

Το «τεχνητό DNA» είναι σπρέι που περιέχει δείκτες υπεριώδους ακτινοβολίας, συνθετικό DNA και σωματίδια μετάλλου, το οποίο ψεκάζεται σε καλώδια και κάθε άλλο εξοπλισμό στην σιδηροδρομική γραμμή.

Τεχνητό DNA

Αυτός ο κωδικός στα σωματίδια του μετάλλου είναι μοναδικός.Το σημαντικό είναι ότι μπορεί να διαβαστεί επί τόπου χωρίς να χρειάζεται ανάλυση. Στη συνέχεια οι ειδικοί επιστήμονες μπορούν να συγκρίνουν την ένδειξη με μια βάση δεδομένων στην οποία έχει πρόσβαση η αστυνομία. Η λύση απέδωσε αμέσως: το 2012 εντοπίστηκαν οι δύο πρώτοι κλέφτες υλικού που είχαν προσπαθήσει να πουλήσουν καλώδια σε έμπορο σιδηρικών.

Βρετανία: Έφραξε το δρόμο στη μαφία του χαλκού

 

Αγγλία τρένα Network Rail
Με τη σύχρονη τεχνολογία και η Βρετανία περιόρισε τη δράση κυκλωμάτων κλοπής χαλκού.

Παρόμοια είναι η λύση στη Βρετανία, με τοπικά δίκτυα να την εφαρμόζουν από το 2012-2013. Μόνο στη γραμμή Anglia της Network Rail η κλοπή υλικών μειώθηκε κατά 82%.  Επιπλέον έχουν τοποθετηθεί και 2.000 πινακίδες κατά μήκος της σχεδιαζόμενης γραμμής υψηλής ταχύτητας HS2 που προειδοποιούν τους επίδοξους κλέφτες ότι τα υλικά -αλλά και οι ίδιοι- θα εντοπιστούν.

Εκτινάχθηκε η δράση κυκλωμάτων κλοπής χαλκού στον ΟΣΕ

Το ιδιαίτερα εύκολο και γρήγορο κέρδος από την παράνομη κατεργασία χαλκού, από τον οποίο είναι φτιαγμένα τα καλώδια σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρόμου αποτελεί τη βασική αιτία για την οποία η μαφία του σκραπ δρα ανεξέλεγκτη εδώ και πολλές δεκαετίες. Και αν ληφθεί υπόψη ότι σε αρκετές περιπτώσεις «εγκέφαλοι» της μαφίας του χαλκού υπήρξαν σύμφωνα με καταγγελίες ακόμη και υπάλληλοι του ΟΣΕ, όπως και ότι τα μέτρα πρόληψης και καταστολής, εάν δεν είναι ανύπαρκτα, εφαρμόζονται αποσπασματικά, γίνεται αντιληπτό γιατί η κλοπή χαλκού και η μεταπώλησή του έχουν χαρακτηριστικά τέλειου εγκλήματος. Όπως έχει γίνει γνωστό από μαρτυρίες στελεχών του ΟΣΕ, στο παρελθόν ζητήθηκε μέχρι και η μεσολάβηση της ΕΥΠ και μέσω των ηχογραφήσεων των τηλεφώνων δραστών είχε επιχειρηθεί να βρεθεί η άκρη του νήματος δράσης των κυκλωμάτων.

ΟΣΕ ΤΡΕΝΑ

Σε αντίθεση με τη δυσκολία εντοπισμού των κυκλωμάτων, ο τρόπος δράσης τους είναι απλός. Ολιγομελείς ομάδες, κυρίως Ρομά, δρουν στο πεδίο. Ξηλώνουν δηλαδή το καλώδιο της ηλεκτρονικής σηματοδότησης που βρίσκεται δίπλα στη σιδηροδρομική γραμμή και είναι συνήθως εγκιβωτισμένο σε τσιμέντο. Αφού αφαιρέσουν το χάλκινο καλώδιο, το καίνε –συνήθως σε καταυλισμούς που διαμένουν- για να αφαιρέσουν το πλαστικό περίβλημά του. Στη συνέχεια πωλούν σε τιμές της τάξεως των 6,5-7 ευρώ ανά κιλό τον «καθαρό» χαλκό σε παράνομα χυτήρια, τα οποία με τη σειρά τους, διαθέτουν στην αγορά την ακριβή αυτή πρώτη ύλη.

Οι πιο τρανταχτές κλοπές σιδηροδρομικού υλικού στην ιστορία του ΟΣΕ έγιναν μετά την απόφαση να ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο το 2010. Η αναστολή έγινε με τον ίδιο νόμο που ο όμιλος του ΟΣΕ διασπάστηκε σε αυτόνομες εταιρείες. Με τον νόμο για την εξυγίανση του ΟΣΕ, η Πελοπόννησος έχασε τα τρένα οριστικά, μετά από 120 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της και αφού δαπανήθηκαν πρώτα 70 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου Κόρινθος-Καλαμάτα.

Από το 2021, όπως αναφέρουν τα στελέχη του ΟΣΕ, υπογράφονται διμηνιαίες και τριμηνιαίες συμβάσεις με εταιρείες security, οι οποίες αναλαμβάνουν με drones τη φύλαξη κάποιων τμημάτων σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων, κυρίως κατά τη διάρκεια της νύχτας που δρουν οι συμμορίες. Αυτό το είδος φύλαξης είναι ιδιαίτερο υψηλό για τα οικονομικά του Οργανισμού και μπορεί να γίνει εκ των πραγμάτων για κάποια μόνο σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, κυρίως βραδινές ώρες. Λύση στο πρόβλημα υποσχέθηκε και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου. Δεσμεύτηκε ότι το αμέσως προσεχές διάστημα «θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση και ένα αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο».

Οι κλοπές χαλκού που έγραψαν ιστορία στον ΟΣΕ

Μία μεγάλη κλοπή εκατομμυρίων ευρώ που ουδέποτε εξιχνιάστηκε και καταγγέλθηκε από τον «Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου», τα μέλη του οποίου γνωστοποίησαν το θέμα στον ΟΣΕ και το αρμόδιο υπουργείο, συνέβη το 2011 στο Καρδιακαύτι Ηλείας. Έξι ντιζελάμαξες που ζύγιζαν πάνω από 50 τόνους η καθεμία, δεκάδες βαγόνια, αλλά και μεγάλη ποσότητα σιδηροτροχιών, εκλάπησαν κομμάτι-κομμάτι και πουλήθηκαν ως σκραπ! Το 2014 ο τότε αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μαθαίνει από τον ίδιο σύλλογο για την αποξήλωση και κλοπή από αγνώστους περίπου 200 μέτρων της κυρίας σιδηροδρομικής γραμμής κυκλοφορίας στην περιοχή Χιλιομοδίου-Αγ. Βασιλείου στον νομό Κορινθίας, μία σιδηροδρομική γραμμή που επίσης συγκαταλέγεται στο δίκτυο της Πελοποννήσου που είχε αναταχθεί.

Διαφήμιση