Αρχική Επιλεγμένα Μελέτη: Μύθοι και αλήθειες για την απώλεια βάρους

Μελέτη: Μύθοι και αλήθειες για την απώλεια βάρους

0
Διατροφή, Γεύμα

Σύνταξη: ecozen.gr

Όταν ο καρδιολόγος Ethan Weiss ολοκλήρωσε τη μελέτη 12 εβδομάδων για απώλεια βάρους και διαλειμματική νηστεία, τα αποτελέσματα τον εξέπληξαν.

Η τυχαιοποιημένη δοκιμή που δημιουργήθηκε από τον Weiss, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Σαν Φρανσίσκο, χωρίζει τους συμμετέχοντες σε μια ομάδα ελέγχου και μια άλλη ομάδα που έφαγε όλα τα γεύματά τους από το μεσημέρι έως τις 8 μ.μ. Αναμένεται να βρει περισσότερη απώλεια βάρους στην ομάδα νηστείας. 

Αλλά τα αποτελέσματα που δημοσίευσε στο JAMA Internal Medicine το περασμένο φθινόπωρο έδειξαν κάτι άλλο: ότι εκείνοι που ακολουθούσαν το χρονοδιάγραμμα περιορισμένης διατροφής έχασαν περίπου την ίδια ποσότητα βάρους με εκείνες της ομάδας ελέγχου. Επιπλέον, το βάρος που έχασαν ήταν άπαχη μυϊκή μάζα και όχι λίπος.

Δοκιμές

Οι τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές θεωρούνται το χρυσό πρότυπο όταν πρόκειται για επιστημονικές μελέτες. Ωστόσο, όταν πρόκειται να καταλάβουμε πώς να χάσουμε βάρος, ή ποιο είδος διατροφής είναι καλύτερο, συχνά συμβαίνει ότι διαφορετικές δοκιμές αποφέρουν πολύ διαφορετικά αποτελέσματα, ακόμη και όταν οι συμμετέχοντες ακολουθούν παρόμοια διατροφικά σχέδια.

Μια άλλη δοκιμή 12 εβδομάδων για περιορισμένο χρονικό διάστημα φαγητό έδειξε το αντίθετο αποτέλεσμα της μελέτης του Weiss: Οι συμμετέχοντες που ακολούθησαν ένα χρονοδιάγραμμα περιορισμένου χρόνου έχασαν βάρος χωρίς απώλεια μυϊκής μάζας.

Αυτή η αναταραχή είναι αρκετή για να αφήσει τους περισσότερους να απορούν. Και επισημαίνει ένα μεγαλύτερο ζήτημα στην επιστήμη της απώλειας βάρους: Υπάρχουν πολλά που έχουν ανακαλύψει οι ερευνητές , αλλά εξακολουθεί να μην υπάρχει ομοφωνία για την καλύτερη διατροφή ή τον τρόπο για που χάνουμε βάρος. Μπορεί να μην υπάρξει και ποτέ.

Γνωρίζουμε ήδη τι λειτουργεί

Η Teresa Fung, καθηγήτρια διατροφής στο Πανεπιστήμιο Simmons, επισημαίνει ότι υπάρχουν πολλές επιστημονικές μελέτες που εστιάζονται στη διατροφή που καθορίζει, σε κάποιο βαθμό, πώς να χάσει βάρος. «Υπήρξαν πολλές δοκιμές απώλειας βάρους που έδειξαν ότι είναι δυνατή η γρήγορη και αποτελεσματική απώλεια βάρους», λέει.

Δεν είναι δύσκολο να βρεθούν παραδείγματα των εν λόγω δοκιμών. Μερικοί έχουν τους συμμετέχοντες να παίζουν με την ποσότητα λίπους, πρωτεϊνών και υδατανθράκων που τρώνε.

Άλλοι, όπως μια γνωστή κλινική δοκιμή συντήρησης απώλειας βάρους, βασίζονται σε ένα πολύ συγκεκριμένο σχέδιο διατροφής. Σε αυτή τη δοκιμή, που διεξήχθη από το 2003 έως το 2007, περισσότεροι από 800 συμμετέχοντες ακολούθησαν τη δίαιτα Διατροφικές Προσέγγιση υπέρτασης ή DASH. Αυτό που προέκυψε ως αποτέλεσμα ήταν ότι οι άνθρωποι που πρόσθεσαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά στο πιάτο τους κατάφεραν να χάσουν βάρος και να διατηρηθούν, ακόμη και 30 μήνες.

Αυτό το χρονικό διάστημα είναι το κλειδί. Ο Weiss λέει ότι ένας από τους λόγους για τους οποίους τείνει να υπάρχει μεταβλητότητα σε μελέτες που εκτιμούν τι λειτουργεί όταν πρόκειται για τη διατροφή είναι επειδή η βραχυπρόθεσμη απώλεια βάρους δεν μεταφράζεται πάντα μακροπρόθεσμα.

«Νομίζω ότι μπορείτε να βρείτε σχεδόν οποιαδήποτε διατροφή που έχει τουλάχιστον μία τυχαιοποιημένη δοκιμή που δείχνει απώλεια βάρους σε διάστημα τριών μηνών», λέει. «Το ερώτημα είναι: Ποια είναι η διάρκεια αυτών των επιπτώσεων;»

Επιμένουμε σε αυτό

Φυσικά, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των σχεδίων απώλειας βάρους εξαρτώνται από την ικανότητα κάποιου να ”κολλήσει” με μια διατροφή.

Εάν η επιστήμη φαίνεται ότι δεν μπορεί να σχεδιάσει ένα κατάλληλο σχέδιο διατροφής που βοηθά ένα άτομο να χάσει βάρος και στη συνέχεια να το διατηρήσει, είναι συνήθως ζήτημα τήρησης – όχι ερώτημα για το εάν μια συγκεκριμένη διατροφή είναι αποτελεσματική.

«Υπάρχουν σημάδια που υποδηλώνουν ότι μετά από έξι μήνες περίπου σε μια δίαιτα, οι άνθρωποι κουράζονται από αυτό», υποστηρίζει η Fung.

Μία δοκιμή που δημοσιεύτηκε στο New England Journal of Medicine φαίνεται να το επιβεβαιώνει. Η διετής μελέτη παρακολούθησε 322 υπέρβαρους ενήλικες, οι οποίοι χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες με τρία διαφορετικά σχέδια διατροφής. Μετά από ένα χρόνο, το ποσοστό συμμόρφωσης στις δίαιτες ήταν πάνω από 95 τοις εκατό. μέχρι το τέλος του δεύτερου έτους, το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 85%. «Νομίζω ότι οι άνθρωποι υποθέτουν ότι δεν μπορούν να ακολουθήσουν μια δίαιτα», λέει ο Weiss.

Με πληροφορίες του GQ

Διαφήμιση