Αρχική Επιλεγμένα Οι «μπλε ζώνες» και τα μυστικά της μακροζωίας

Οι «μπλε ζώνες» και τα μυστικά της μακροζωίας

Τι είναι οι «μπλε ζώνες» και γιατί μας αφορούν; Ποιος ο εμπνευστής τους; - Επιμέλεια: Kωνσταντίνος Δημητρακόπουλος
0
Οι «μπλε ζώνες» και τα μυστικά της μακροζωίας

Ως «μπλε ζώνες» ορίζονται εκείνες οι περιοχές, όπου οι κάτοικοί τους τείνουν να ζουν περίπου 100 χρόνια, διατηρώντας παράλληλα σε καλά επίπεδα την υγεία τους. Αυτές είναι: η Ιαπωνία, η Κόστα Ρίκα, η Ιταλία η Καλιφόρνια, ενώ ανάμεσά τους έχουμε την τύχη να συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα!

Όπως διαπίστωσε ο αμερικανός ερευνητής και βραβευμένος δημοσιογράφος Dan Buettner τα βασικά συστατικά διατροφής των κατοίκων σ’ αυτές τις περιοχές είναι τα φασόλια, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα καρύδια και τα χόρτα, ενώ το κρέας και το τυρί είναι σπάνια.

Ο εμπνευστής του όρου « μπλέ ζώνες» Dan Buettner (Νew Work Times, National Geographic,  εξερευνητής και κάτοχος τριών ρεκόρ Γκίνες στην ποδηλασία αντοχής), μεγάλωσε στη Μινεσότα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960. Λάμβανε τροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, κίτρινα μακαρόνια και τυριά, καθώς και hot dogs τυλιγμένα μέσα σε νιφάδες κρουασάν.

Dan Buettner

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας insider.com, όταν άρχισε να ταξιδεύει σε όλο τον πλανήτη και να επισκέπτεται τα σπίτια κατοίκων (τις «μπλε ζώνες» του κόσμου), όπου οι πρεσβύτεροι ζουν τουλάχιστον μέχρι τα 100 τους χρόνια και με καλή υγεία, παρατήρησε κάτι ξεχωριστό σχετικά με τον τρόπο διατροφής τους.

Το φαγητό δεν ήταν σε τίποτα ίδιο με εκείνο της μεσοαστικής παιδικής του διατροφής με μεταποιημένα τρόφιμα, αλλά παρατήρησε ότι κάθε κουζίνα των περιοχών αυτών είχε μερικά κοινά συστατικά. Όπως τα δικά του γεύματα, όλα ήταν αρκετά υψηλά σε υδατάνθρακες, αλλά στη διατροφή των συγκεκριμένων περιοχών επικεντρώνονταν σε υδατάνθρακες διαφορετικού είδους.

«Οι τέσσερις πυλώνες κάθε δίαιτας μακροζωίας στον κόσμο είναι δημητριακά ολικής αλέσεως, χόρτα, καρύδια και φασόλια. Αν αναλύσουμε τους αριθμούς, είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για 90% έως 100% φυτική διατροφή με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Περίπου 65% υδατάνθρακες, αλλά όχι απλοί όπως σε τρόφιμα τύπου μάφιν και κέικ, αλλά πιο πολύπλοκοι υδατάνθρακες».

Ο Buettner καταγράφει μερικές αγαπημένες του συνταγές από κάθε μια από αυτές τις περιοχές σε ένα νέο βιβλίο μαγειρικής με τίτλο «ΟΙ ΓΑΛΑΖΙΕΣ ΖΩΝΕΣ», που περιλαμβάνει πιάτα από περιοχές όπως την Ικαρία, τη Σαρδηνία της Ιταλίας, την Οκινάουα της Ιαπωνίας, τη Νικόγια της Κόστα Ρίκα και τη Λόμα Λίντα της Καλιφόρνια.

Φασόλια το κλειδί της μακροζωίας

Είτε η κουζίνα είναι από τις αμμώδεις δυτικές ακτές της Κόστα Ρίκα, είτε από τις βιομηχανικές εκκλησιαστικές κουζίνες στην Καλιφόρνια, φορτώνεται με φασόλια.

Τα φασόλια είναι μια τροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και φυτικές ίνες, την οποία πολλοί επιστήμονες έχουν επικρίνει πρόσφατα, καθώς θεωρούν πως είναι σχεδόν αδύνατο ο κόσμος να τρώει τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και, συνάμα, χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες.

Διαβάστε επίσης:  Κορονοϊός: Ανιχνεύσιμος και πάλι στα αστικά λύματα της Θεσσαλονίκης

fasolia

«Μπορείτε να είστε πολύ επιτυχημένοι με μια δίαιτα, αν πείτε στους ανθρώπους ότι μπορούν να τρώνε ό,τι θέλουν να φάνε, κρέας, τυρί, αυγά και όλα αυτά», είπε ο Buettner, ενώ συνεχίζοντας πρόσθεσε: «Έχω αντλήσει πράγματα από τους ανθρώπους που έχουν επιτύχει τα αποτελέσματα υγείας που θέλουμε και μπορώ να σας πω, πέρα ​​πάσης αμφιβολίας, ότι τρώνε ένα φλιτζάνι φασόλια την ημέρα. Το αγαπημένο του πιάτο φασολιών είναι ένα ελληνικό «στιφάδο μακροζωίας», φορτωμένο με μάραθο, μαυρομάτικα, ελαιόλαδο, ντομάτα και σκόρδο».

Η διατροφή αυτών των περιοχών, συμβαδίζει σε μεγάλο βαθμό με την επιστημονική έρευνα, που υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι που τρώνε περισσότερα λαχανικά και άλλα φυτικά προϊόντα, ενώ καταναλώνουν λίγα έως καθόλου επεξεργασμένα ή κόκκινα κρέατα, είναι λιγότερο πιθανό να πεθάνουν νωρίτερα (και πιθανότερο να έχουν πιο υγιείς καρδιές), απ΄ ότι τρώγοντας ζωικά προϊόντα.

Διατροφή χωρίς κρέας αλλα και… γυμναστήριο

Στις «μπλε ζώνες» δεν υπάρχουν απαγορευμένα τρόφιμα. Αντ’ αυτού, το περιβάλλον που ζουν οι άνθρωποι βελτιώνει την καλή υγεία τους χωρίς κόπο. Δεν υπάρχουν συστατικά που προβληματίζουν όσον αφορά τις ποσότητες υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπών για να συμπεριληφθούν σε γεύματα μιας ημέρας.

Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που οι άνθρωποι στις συγκεκριμένες περιοχές δεν τρώνε πολύ συχνά. Μεταξύ των τροφών που δεν προτιμούνται, είναι τα πιάτα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη και σάκχαρα, συμπεριλαμβανομένων κρεάτων, γαλακτοκομικών προϊόντων και επιδορπίων.

Πυραμίδα

Κατά μέσο όρο, οι άνθρωποι που ζουν σε αυτές τις περιοχές, τρώνε κρέας περίπου πέντε φορές το μήνα. Συνήθως, είναι ένα κομμάτι χοιρινού κρέατος, κομμένο σε άλλα τρία ως τέσσερα κομμάτια, μικρότερα ακόμα και από ένα iPhone.

Όταν πρόκειται για ψωμί, οι «Blue Zoners» φτιάχνουν τις ζυμωμένες ποικιλίες πάνω σε απλές λευκές ζυμωμένες φέτες και συνδυάζουν μικρές ποσότητες ζυμαρικών και σπόρων με άλλα βασικά συστατικά, όπως φρέσκα λαχανικά ή φασόλια. «Όταν συνδυάζετε έναν κόκκο και ένα φασόλι, παίρνετε μια ολόκληρη πρωτεΐνη. Αυτό σημαίνει ότι, όπως και κάθε κρεατοπαραγωγή, ένα φυτικό γεύμα μπορεί να περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που βοηθούν το σώμα να αναπτυχθεί και να επιδιορθωθεί, αλλά χωρίς το κορεσμένο λίπος και τις ορμόνες», ανέφερε ο Buettner.

«Εκτός από την εστίαση σε φυτικά τρόφιμα, οι άνθρωποι στις «μπλε ζώνες» φροντίζουν να κάνουν φιλίες, να κινούνται συνεχώς κάθε μέρα (κάθε 20 λεπτά περίπου) και να ζουν έχοντας κάποιο σκοπό. Όλα αυτά αποτελούν βασικά συστατικά της μακροζωίας και εξίσου σημαντικά με το καλό φαγητό». Επίσης, πρόσθεσε: «Συνεχίζουμε να χτυπούμε αυτό το νεκρό άλογο των διαιτών, της άσκησης και των συμπληρωμάτων, είναι ο ορισμός του Αϊνστάιν για την παραφροσύνη».

Διαβάστε επίσης:  Πως θα ενισχύστε την γονιμότητα σας μέσω της διατροφής

Για όποιον θέλει να δοκιμάσει τη ζωή που κάνουν οι κάτοικοι αυτών των περιοχών, ο Buettner προτείνει να βρούμε μερικές φυτικές συνταγές που να μας αρέσουν πραγματικά, κάνοντας το συνήθεια και να τις μαγειρεύουμε ξανά και ξανά. Καμία από τις συνταγές στο βιβλίο του δεν περιλαμβάνει οποιοδήποτε είδος κρέατος ή αυγά και οι περισσότερες από αυτές δεν διαρκούν για περισσότερο από 30 λεπτά για να προετοιμαστούν.

«Το μυστικό στο φαγητό, ώστε να καταφέρουμε να φτάσουμε μέχρι την ηλικία των 100, είναι να βρούμε τα φυτικά τρόφιμα πλούσια με φασόλια, σπόρους και λαχανικά και να μάθουμε να τα συμπαθούμε. Αν τρώτε θρεπτικά, τότε πιθανώς αυτό θα επιφέρει 8 ως 10 επιπλέον χρόνια προσδόκιμου ζωής», καταλήγει.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here