Αρχική Special Topics Θαύματα της τεχνολογίας στο μετρό Θεσσαλονίκης και τη Γραμμή 4 στην Αθήνα

Θαύματα της τεχνολογίας στο μετρό Θεσσαλονίκης και τη Γραμμή 4 στην Αθήνα

Η τεχνολογία έχει βάλει για τα καλά το …χεράκι της τόσο στο μετρό Θεσσαλονίκης όσο και στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας που αλλάζουν όλα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα για το πιο δημοφιλές μέσο μαζικής μεταφοράς!

0
Μιλάνο γραμμή 5
Η γραμμή 5 του μετρό στο Μιλάνο είναι απο τις 8 πόλεις της Ευρώπης που εφαρμόζει την πλέον εξελιγμένη τεχνολογία λειτουργίας.
Διαφήμιση

 

Με…οδηγίες χρήσης θα κινούνται οι επιβάτες στο μετρό Θεσσαλονίκης και στη γραμμή 4 στο μετρό της Αθήνας, καθώς η τεχνολογία θα τα…σπάει!

Σύνταξη: ecozen.gr

Συρμοί με δυνατότητα κυκλοφορίας  χωρίς οδηγό, τρένα που “επικοινωνούν” διαρκώς μεταξύ τους, διέλευση συρμών ανά 90” ή και 75”πρόστιμο για κάθε δευτερόλεπτο καθυστέρησης και…κλειστές αποβάθρες που θα προστατεύουν μικρούς και μεγάλους επιβάτες από τον κίνδυνο πτώσης στις γραμμές . Και δεν είναι μόνο αυτές οι δυνατότητες των μέσων που θα μας βάλουν τα γυαλιά! Οι επιβάτες θα μπορούν να κάνουν τα ψώνια  τους στο σούπερ μάρκετ και να τα παραλαμβάνουν σε θυρίδες (lockers) μέσα στο μετρό!

ΜΕΤΡΟ ΓΡΑΜΜΗ 4

Σε αυτές και άλλες λεπτομέρειες που καθιστούν το μετρό Θεσσαλονίκης και τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ως τα πλέον εξελιγμένα έργα σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, κατά τη διάρκεια συζήτησης στο 3ο Συνέδριο «Green Deal Greece 2023», που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ).

Το συνέδριο είχε ως θέμα  την “Ανθεκτικότητα υποδομών και περιοχών, σήμερα και αύριο: προκλήσεις, απειλές και ευκαιρίες, για τον πράσινο μετασχηματισμό» και τουλάχιστον ως προς το μετρό οι προκλήσεις είναι πολλές!

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣ1

Όπως επεσήμανε ο Νίκος Κουρέτας, τόσο το μετρό Θεσσαλονίκης όσο και η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας θα στηρίζονται σε εξελιγμένο σύστημα Σηματοδότησης και Ελέγχου συρμών τύπου CBTC, τεχνολογίας αιχμής, με το υψηλότατο επίπεδο αυτόματης λειτουργίας GOA4.

Το πόσο σημαντικό είναι αυτό προκύπτει από το γεγονός πως μόλις 8 πόλεις σε όλη την Ευρώπη εφαρμόζουν τα προηγμένα αυτά συστήματα στις γραμμές μετρό και για την ακρίβεια: Λυών, Παρίσι, Νυρεμβέργη, ΛονδίνοΒαρκελώνη,  Βουδαπέστη, Κοπεγχάγη, και πρόσφατα το Μιλάνο με τη γραμμή 5.

Μια από τις δυνατότητες του συστήματος επιτρέπει στα τρένα και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) να επικοινωνούν μεταξύ τους ασύρματα 5-10 φορές /sec προσδιορίζοντας συνεχώς τη θέση κάθε συρμού με ακρίβεια -1m.

Το αποτέλεσμα μεταξύ άλλων είναι

  • χρονοαποστάσεις  συρμών 90 sec ή λιγότερο  (75 sec)
  • Υψηλότατο επίπεδο αξιοπιστίας, ασφάλειας και ακρίβειας δρομολογίων
  • Ανύπαρκτα ανθρώπινα λάθη στη λειτουργία τρένων/σταθμών
  • Λιγότερος εξοπλισμός-λιγότερη συντήρηση

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της  Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, ανέφερε μιλώντας  στο «Green Deal Greece 2023», επεσήμανε ότι το μετρό της Κοπεγχάγης απευθύνθηκε στην Ελληνικό Μετρό για να ζητήσει να τους μεταφέρει την τεχνογνωσία σε θέματα Λειτουργίας και Συντήρησης.  Έτσι, η τεχνολογική εξέλιξη  που θα εφαρμοστεί στο μετρό Θεσσαλονίκης και στη γραμμή 4 αποτελεί το  πιο εξελιγμένο στον κόσμο με την πιο εξελιγμένη σηματοδότηση! 

Το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας 

Το έργο κατασκευάζει η κοινοπραξία Άβαξ  – Ghella – Alstom με προσφορά 1,158 δισ. ευρώ. Την προσδοκία ότι το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας θα ολοκληρωθεί εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος, δηλαδή το 2029, διατηρεί η διοίκηση της Ελληνικό Μετρό και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

1182038af847cf04c3c0f641a14874fa

Σχολιάζοντας εκτιμήσεις της αγοράς που μιλούν για καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου, ο Νίκος Κουρέτας, κατά τη διάρκεια συζήτησης στο 3ο Συνέδριο «Green Deal Greece 2023»,  σημείωσε: «Πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο έργο κατασκευής μετρό σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, με πολλές δυσκολίες. Σε γενικές γραμμές πηγαίνουμε καλά. Καταγράφονται διάφορες δυσκολίες τεχνικής φύσεως που συναντάμε ούτως ή άλλως σε τέτοια έργα. Είναι και οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.»

Νίκος Κουρέτας Διευθύνων Σύμβουλος Ελληνικό Μετρό

Ο κ Κουρέτας δεν παραγνωρίζει ότι τα παραπάνω δύναται να καθυστερήσουν το έργο ωστόσο, ευελπιστεί ότι υπάρχουν τρόποι να καλυφθεί τυχόν χαμένος χρόνος. «Υπάρχουν πολλές πρακτικές και μέθοδοι να καλύπτουμε το χρόνο. Βεβαίως δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα, π.χ. αν οι δικαστικές προσφυγές φέρουν μεγάλες καθυστερήσεις. Δεν νομίζω όμως ότι έχουμε κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή μπροστά μας. Περιμένουμε τις αποφάσεις του ΣτΕ για να κινηθούμε άμεσα».

Πού βρίσκονται οι δύο μετροπόντικες

Όπως ανέφερε ο Ν. Κουρέτας ο ένας μετροπόντικας έχει ξεκινήσει το ταξίδι του από την Κατεχάκη και έχει διανύσει ήδη τα 180 πρώτα μέτρα. Παράλληλα, ολοκληρώνεται η συναρμολόγηση του δεύτερου μετροπόντικα για να ξεκινήσει τέλος του χρόνου με αρχές του επόμενου, το ταξίδι του από την άλλη μεριά, δηλαδή από το Γαλάτσι.

μετροπόντικας γραμμή 4 νεο

Στην ίδια λογική ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος (πρώην πρόεδρος της Ελληνικό Μετρό) σε παρέμβασή του στο ίδιο συνέδριο πρόσθεσε σχετικά πως «ο ανάδοχος έχει λάβει πριμ σχεδόν 57 εκατ. ευρώ έγκαιρης παράδοσης του έργου. Κατά συνέπεια, αν υποβάλει αίτημα για πρόσθετο χρόνο κατασκευής, τότε θα πρέπει να δώσει πίσω στο δημόσιο τα κεφάλαια αυτά. «Να βρει λύση ο ανάδοχος, να συντομεύσει τις εργασίες» είπε καταλήγοντας.

Τα επόμενα βήματα

μετρό γραμμή 4 Αθήνας

Για τα επόμενα βήματα αναφορικά με το Μετρό της Αθήνας ο κ. Κουρέτας ανέφερε ότι είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ίλιον, προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ, ενώ μελετώνται οι επεκτάσεις προς τη Γλυφάδα και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στα νότια και οι προεκτάσεις της Γραμμής 4 προς τις δύο πλευρές της. Ωστόσο, όπως ανέφερε, προκειμένου να ληφθούν τελικές αποφάσεις θα πρέπει να ολοκληρωθεί η συγκοινωνιακή μελέτη από τον ΟΑΣΑ ώστε να φανεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη για νέα έργα.

Διαφήμιση