Μεγαλεπήβολα είναι τα σχέδια Ισραήλ -ΗΠΑ, με τα δύο κράτη να προωθούν την κατασκευή του «Καναλιού Μπεν Γκουριόν», μέσα από τη λειτουργία του οποίου θα συνδέεται ο κόλπος της Άκαμπα, λιμάνι Εϊλάτ του Ισραήλ με το επίσης Ισραηλινό λιμάνι του Ασκελόν στη Μεσόγειο θάλασσα · Πρόκειται για μία νέα θαλάσσια διώρυγα, η κατασκευή της οποίας σηματοδοτεί ουσιαστικά τον “παραγκωνισμό” της Διώρυγας του Σουέζ.
Η νέα αυτή θαλάσσια οδός όμως αφήνει εκτός την Τουρκία, γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση Ερντογάν, ο οποίος έσπευσε να “τείνει χείρα φιλίας” στη χώρα μας, προκειμένου αρχικά να βελτιώσει τις σχέσεις μαζί μας σε θέματα κοινού συμφέροντος και χαμηλής πολιτικής, με απώτερο σκοπό στη συνέχεια να προχωρήσουν από κοινού στην οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, διεκδικώντας έμμεσα ρόλο στο παραπάνω project.
Παράλληλα το εχθρικό προς τη Δύση Ιράν, συνδυαστικά με τα εξαπτέρυγά του, τους Χούτι της Υεμένης, απειλούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας των στενών Ορμούζ και Μπαμπ ελ Μαντέμπ, με αποτέλεσμα οι Αραβικές χώρες του κόλπου να αναζητούν συντομότερες και σφαλέστερες χερσαίες οδούς για να φέρουν το πετρέλαιο και το φυσικό τους αέριθο στην ΕΕ.
Από την πλευρά τους Ισραήλ -ΗΠΑ φαίνεται ότι προωθούν ως επί μέρους λύση στα παραπάνω την κατασκευή του «Καναλιού Μπεν Γκουριόν», με το οποίο θα συνδεόταν ο κόλπος της Άκαμπα, λιμάνι Εϊλάτ του Ισραήλ με το επίσης Ισραηλινό λιμάνι του Ασκελόν στη Μεσόγειο θάλασσα, μέσω θαλάσσιας διώρυγας που θα κατασκευαστεί, παρακάμπτοντας την Διώρυγα του Σουέζ.
Ιστορικό
Σύμφωνα με Διεθνές ΜΜΕ, τον Ιούλιο του 1963, το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ και το Εθνικό Εργαστήριο Lawrence Livermore δημιούργησαν ένα διαβαθμισμένο έγγραφο που περιέγραφε ένα σχέδιο για τη χρήση 520 υπόγειων πυρηνικών εκρήξεων για να βοηθήσουν στη διαδικασία της ανασκαφής στους λόφους στην έρημο Negev. Το έγγραφο αποχαρακτηρίστηκε το 1993.
Το έργο θα συνδέει τον Κόλπο της Άκαμπα με τη Μεσόγειο Θάλασσα. Ο David Ben Gurian από τον οποίο θα ονομαζόταν, θεωρείται ο ιδρυτής του Ισραήλ και ήταν ο πρώτος πρωθυπουργός του Ισραήλ.
Η διώρυγα θα συναγωνιζόταν τη Διώρυγα του Σουέζ που διασχίζει την Αίγυπτο, η οποία είχε πολλές αναταραχές στην ιστορία της, όπως το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ (1956-1957 και από το 1967-1975) και το μπλοκάρισμα λόγω της ανατροπής ενός μεγάλου μεγέθους πλοίου το 2021.
Θα ήταν σχεδόν κατά ένα τρίτο μακρύτερο από τη Διώρυγα του Σουέζ (194 km) που σημαίνει σχεδόν 300 km. Το κόστος δημιουργίας του ισραηλινού καναλιού εκτιμάται ότι κυμαίνεται άνω των 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων.