Αρχική Special Topics Τραγωδία στα Τέμπη: Δεν λειτουργούσαν οι “δικλείδες ασφαλείας”

Τραγωδία στα Τέμπη: Δεν λειτουργούσαν οι “δικλείδες ασφαλείας”

Λάθη επί λαθών φέρνει στο φως η Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης που βρίσκεται στα χέρια του ειδικού εφέτη ανακριτή γύρω από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε 57 ανθρώπινες ζωές και καταδεικνύει ότι δεν λειτουργούσαν οι “δικλείδες ασφαλείας” του συστήματος.

0
ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ DRONE APO TO ΠΟΛΥΝΕΚΡΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΜΕ ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ (MOTIONTEAM/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ)
Εικόνες από drone από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη (MOTIONTEAM/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ)
Διαφήμιση
Στο πόρισμα 252 σελίδων που κατατέθηκε στα χέρια του ειδικού εφέτη ανακριτή οι δικαστικοί εμπειρογνώμονες φαίνεται να καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι δεν λειτουργούσαν οι “δικλείδες ασφαλείας” στα συστήματα ασφαλείας το μοιραίο βράδυ της 26ης του Φλεβάρη που βύθισε στο πένθος τόσες οικογένειες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, όχι μόνο δεν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών, αλλά δεν λειτουργούσε ούτε καν η φωτοσήμανση στις γραμμές ανόδου και καθόδου, που θα μπορούσε να αποτρέψει το συμβάν, που σημαίνει ότι οι όποιες “δικλείδες ασφαλείας” ήταν εκτός. Αν και η σιδηροδρομική γραμμή είχε τοποθετημένους ραδιοφάρους, πιθανότατα σε εφαρμογή των υποχρεώσεων της με αρ. 10005/2007 σύμβασης, δεν είχε παραληφθεί οριστικά το συγκεκριμένο τμήμα, συνακόλουθα δεν είχε πιστοποιηθεί η λειτουργία τους.
Την Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης υπογράφουν δύο μηχανικοί οι οποίοι διορίστηκαν την επομένη του δυστυχήματος από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισαςκαι την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας, με εντολή να δώσουν απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Το πόρισμα των 258 σελίδων παραδόθηκε 110 μέρες αργότερα, στις 19 Ιουνίου, ενώ εκείνο της «Επιτροπής Γεραπετρίτη» (228 σελίδες) ολοκληρώθηκε με ταχείς διαδικασίες σε 50 μέρες.
Υπενθυμίζεται ότι κάθε πραγματογνωμοσύνη για λογαριασμό διωκτικών αρχών έχει εκ των πραγμάτων έναν πιο περιορισμένο ρόλο καθώς αφορά την απόδοση ποινικών ευθυνών, ενώ τα τεχνικά πορίσματα αποσκοπούν σε μια εξαντλητικά αναλυτική καταγραφή των λαθών που έγιναν σε κάθε επίπεδο ώστε αυτά να μην επαναληφθούν στο μέλλον.
tempi sintrimia (1)
Σύμφωνα με τα όσα καταγράφει η Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης :

«Δυστυχώς, στις 28/02/2023» στη σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Λάρισας-Νέων Πόρων «σε όλα τα επιμέρους πεδία και στα δύο ρεύματα, ανόδου και καθόδου, τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση αυτών, ενώ ήταν εγκατεστημένα, δεν λειτουργούσαν. Εξαιτίας αυτής της βλάβης δεν λειτουργούσε επίσης και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει Κεντρικός Χειριστής που να επιτηρεί τον Σταθμάρχη Λάρισας και να μπορεί να παρέμβει σε περίπτωση λανθασμένων χειρισμών».

2) «Δυστυχώς», επειδή δεν λειτουργούσαν τα παραπάνω συστήματα, τα τρένα έπαιρναν εντολή να παραβιάζουν «ερυθρό σηματοδότη» και ήταν απενεργοποιημένο το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS: «Για το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου συρμών (ETCS) η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν υπάρχει ως επιλογή και για τον λόγο αυτό η κίνηση των συρμών, στο συγκεκριμένο κομμάτι σιδηροδρομικής γραμμής, πραγματοποιούνταν με απενεργοποιημένα τα επί συρμού στοιχεία του ETCS».

3) «Κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής της χώρας μας έχει αναπτυχθεί, πιστοποιηθεί και αδειοδοτηθεί δίκτυο GSM-R μόνο φωνής που επιτρέπει την απρόσκοπτη επικοινωνία σταθμών και αμαξοστοιχιών. Δυστυχώς όμως γίνεται χρήση μόνο από τα σταθμαρχεία μιας και οι αμαξοστοιχίες δεν ήταν εφοδιασμένες με κατάλληλη πιστοποιημένη συσκευή προς χρήση».

Για τον σταθμάρχη, το πόρισμα αναφέρει ότι δεν χρησιμοποίησε «χάραξη διαδρομής» ώστε να μην μπει η αμαξοστοιχία 62 στη γραμμή καθόδου, δεν έλεγξε τις θέσεις των κλειδιών πριν δώσει εντολή αναχώρησης και δεν έλεγξε την πορεία για να διαπιστώσει αν συνέχιζε στη γραμμή ανόδου. Για τον μηχανοδηγό, επισημαίνει ότι δεν ενημέρωσε τον σταθμάρχη για την αλλαγή πορείας προς τη γραμμή καθόδου. Οσο για τα συστήματα ασφαλούς διαχείρισης κυκλοφορίας, αναφέρει ότι δεν λειτουργούσαν ενώ «η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης (Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας) θα απέτρεπαν το συμβάν». Επίσης δεν λειτουργούσε το ETCS που «θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης».

treno10 1024x768

Ο λόγος που ξέσπασε φωτιά

Επιπλέον, στο πόρισμα φέρεται η φωτιά να προκλήθηκε στις ηλεκτρικές κενώσεις και στα λάδια των μηχανών των αμαξοστοιχιών, ενώ η έκταση που πήρε η πυρκαγιά οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες στα υλικά κατασκευής των βαγονιών, όπως ξύλινη επένδυση, υφασμάτινα καθίσματα, κ.λπ

Μάλιστα, φαίνεται να προκύπτει ότι και οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν εντός ορίων ταχύτητας. Σε ό,τι αφορά τις “δικλείδες ασφαλείας”, η σιδηροδρομική γραμμή στο σημείο της σύγκρουσης φαίνεται να είχε τοποθετημένους ραδιοφάρους πιθανότατα σε εφαρμογή των υποχρεώσεων της με αρ. 10005/2007 σύμβασης χωρίς όμως να έχει παραληφθεί οριστικά το συγκεκριμένο τμήμα και να έχει πιστοποιηθεί η λειτουργία τους. Επίσης, δεν λειτουργούσε η φωτοσήμανση τόσο στη γραμμή ανόδου όσο και στη γραμμή καθόδου, ενώ τα συστήματα GSM R χρησιμοποιούνται μόνο από τα σταθμαρχεία και όχι από τις αμαξοστοιχίες.

Διαφήμιση