Αρχική Ενέργεια ΥΠΕΝ: Ηλεκτροκίνηση και μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας με ανταγωνιστικές τιμές

ΥΠΕΝ: Ηλεκτροκίνηση και μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας με ανταγωνιστικές τιμές

0
ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΡΕΚΑΣ (ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI)
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Η μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και με ανταγωνιστικές τιμές, αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, όπως επισήμανε σχετικά κατά τον πρώτο του χαιρετισμό μετά από την ανάληψη των καθηκόντων του ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστας Σκρέκας

Μιλώντας στο 4ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης, αναφέρθηκε στις κοσμογονικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί στον κλάδο της ενέργειας και στις προκλήσεις των επόμενων ετών. 

Όπως είπε, εκτός από πεδίο σοβαρών επενδύσεων και δημιουργίας θέσεων εργασίας, ο ενεργειακός τομέας είναι αλληλένδετος και με την ανάπτυξη των υπόλοιπων οικονομικών κλάδων, όπως η αγροτική παραγωγή, η μεταποίηση, η βιομηχανία, ο τουρισμός και η εστίαση. 

Ταξινομήθηκαν πάνω από 2.100 ηλεκτρικά οχήματα  

Ηλεκτρικά οχήματαΣε ό,τι αφορά τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι τα έως τώρα στοιχεία καταδεικνύουν πως οι πολίτες θέλουν να ακολουθούν την αιχμή των εξελίξεων. 

Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σημείωσαν σημαντική αύξηση το 2020 σε σχέση με το 2019. Το περασμένο έτος ταξινομήθηκαν περισσότερα από 2.100 αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, υπερβαίνοντας κατά πολύ την πρόβλεψη του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για ταξινόμηση 1.265 οχημάτων. 

Συγκριτικά με το πρόσφατο παρελθόν, η αύξηση είναι ακόμα μεγαλύτερη δεδομένου ότι το 2017 πωλήθηκαν μόλις 200 ηλεκτρικά και plug–in υβριδικά αυτοκίνητα.  

Η καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας στα τρέχοντα σχέδια 

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρθηκε και στο μείζον ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας, η αντιμετώπιση της οποίας αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης. 

Από την ομιλία του Κ. Σκρέκα:

“Χαίρομαι ιδιαίτερα που συμμετέχω. Θέλω να σας συγχαρώ και βέβαια να σας πω ότι πράγματι σήμερα είναι η πρώτη μου συμμετοχή ως Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διαδεχόμενος τον Κωστή Χατζηδάκη σε μία τέτοια εκδήλωση, ο οποίος πραγματικά Κωστής, έκανε ένα σπουδαίο έργο στο Υπουργείο και δρομολόγησε μια σειρά από κρίσιμα θέματα και ζητήματα, μεταξύ των οποίων  και η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, με εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως εσείς κύριε Παπαευθυμίου αναφέρατε προηγουμένως. 

Δεν θα πω κάτι καινούριο. Αν πω πόσο κρίσιμος είναι ο τομές της ενέργειας, αλλά και του περιβάλλοντος για την Ελλάδα, για την Ευρώπη, για τον πλανήτη ολόκληρο. 

Και βέβαια δεν θα πω κάτι καινούριο, αν πω ότι και οι δυο τομείς αλληλοσυνδέονται στενά μεταξύ τους. Ιδιαίτερα σήμερα που το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη, η βιώσιμη ανάπτυξη, η αειφόρος ανάπτυξη, οι πολλές και καλές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, η ενέργεια είναι ένας πολύ κρίσιμος τομέας και το περιβάλλον φυσικά επηρεάζει πάρα πολύ, η προσπάθειά μας να προστατεύσουμε το περιβάλλον επηρεάζει πάρα πολύ την κοινωνία μας.”

Ο λιγνίτης σήμερα έχει πέσει κάτω του 20%

απολιγνιτοποίησηΣήμερα στην ενέργεια, επιτρέψτε μου να πω ότι ζούμε κοσμογονικές αλλαγές. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Πριν 10 χρόνια στην Ελλάδα η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ήταν περίπου 59- 60 τεραβατόρες. Περίπου όσο είναι και σήμερα. Τότε η ΔΕΗ συνείσφερε, παρήγαγε το 76% της ζήτησης της χώρας και ο λιγνίτης συμμετείχε κατά 45%

Σήμερα που επαναλαμβάνω η ζήτηση είναι πάλι περίπου 60 – 61 τεραβατόρρες, η εγχώρια  ζήτηση, η ΔΕΗ παράγει μόλις 40%, άρα από το 75% σχεδόν από το 80% έπεσε στο μισό, δηλαδή στο 40%

Ανεξάρτητη είναι η παραγωγή, οι τρίτοι παραγωγοί παράγουν σχεδόν άλλο ένα 40%, ένα 35% και ο λιγνίτης από μία συμμετοχή που είχε στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, στην ηλεκτροπαραγωγή μάλλον της χώρας κατά 45%, σήμερα έχει πέσει κάτω από 20%”.

Οι ΑΠΕ θα διασφαλίζουν την ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας

ΑΠΕ

Άρα, εδώ βλέπουμε ότι και στη χώρα μας πια δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια σε αυτό το οποίο έχει συμβεί ήδη και βέβαια εδώ αναδεικνύεται και η συνεισφορά του φυσικού αερίου, το οποίο έχει και αυτό σχεδόν διπλασιάσει τη συμμετοχή του πια στο ενεργειακό μείγμα της χώρας ως ένα μεταβατικό καύσιμο μέχρι την περίοδο, μέχρι τη στιγμή που οι ΑΠΕ, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, σε συνδυασμό με αποθήκευσης ενέργειας θα μπορούνε να διασφαλίζουν την ενεργειακή αυτάρκεια και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας.

Και βέβαια να μην ξεχνάμε ποτέ επίσης και να έχουμε στο μυαλό μας ότι ο ενεργειακός τομέας πέρα από έναν κλάδο που αποτελεί ένα σημαντικό πεδίο σοβαρών επενδύσεων αλλά και δημιουργίας θέσεων εργασίας σε αυτόν, αποτελεί και το μέσο για την ανάπτυξη και των υπόλοιπων οικονομικών κλάδων, είτε αυτός είναι ο πρωτογενής τομέας, ο αγροτικός τομέας, είτε είναι η μεταποίηση και η βιομηχανία, είτε είναι ο τουριστικός κλάδος και η εστίαση.

Άρα, εδώ έχουμε να λύσουμε μία δύσκολη εξίσωση η οποία έχει δύο σκέλη. Στο ένα σκέλος είναι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος το οποίο είναι σημαντικό για τη βιωσιμότητα του πλανήτη μας. 

Από την άλλη πλευρά, το άλλο σκέλος συμπεριλαμβάνει ανταγωνιστικές τιμές ενέργειας για να μπορέσουμε να δώσουμε τη δυνατότητα να ανθίσουν και οι υπόλοιποι κλάδοι, οι οικονομικοί κλάδοι της οικονομίας μας.

Αλλά είμαστε βέβαιοι ότι αυτή τη δύσκολη εξίσωση θα μπορέσουμε να τη λύσουμε.

Βιώσιμες οικονομίες είναι οι προετοιμασμένες για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής

κλιματική αλλαγήΚαι βέβαια εδώ έρχεται η κλιματική αλλαγή, για να μην πω ίσως η κλιματική κρίση και οι επιπτώσεις τους. Βλέπετε τι συμβαίνει κάθε χρόνο στη χώρα μας. 

Φέτος είχαμε τον μεσογειακό κυκλώνα Ιανό που έπληξε Θεσσαλία, Φθιώτιδα, Νότια Πελοπόννησο, περιοχές της Δυτικής Ελλάδος. Πέρσι είχαμε τους κυκλώνες στη Χαλκιδική. 

Κάθε χρόνο έχουμε πολύ έκτακτα δριμεία καιρικά φαινόμενα τα οποία είχανε περίοδο επανάληψης και εμφάνισης 30 και 50 χρόνια και βλέπουμε πια ότι επανεμφανίζονται, εμφανίζονται κάθε χρόνο.

Και αυτό δείχνει ότι πια η κλιματική, η αλλαγή είναι εδώ, χτυπάει την πόρτα μας και η προσπάθειά μας να αντιμετωπίσουμε και τις αιτίες που προκαλούν την κλιματική αλλαγή αλλά και τις επιπτώσεις πρέπει να εντατικοποιηθούν. 

Οι βιώσιμες κοινωνίες, επιτρέψτε μου να πω, οι βιώσιμες οικονομίες είναι εκείνες οι κοινωνίες και εκείνες οι οικονομίες οι οποίες θα είναι καλύτερα προετοιμασμένες το άμεσα επόμενο διάστημα απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. 

Ευρώπη και Ελλάδα στην ίδια κατεύθυνση

Και βέβαια η Ευρώπη και μέσα στην Ευρώπη και η Ελλάδα βρίσκονται επάνω σε αυτή την κατεύθυνση. Ιδιαίτερα η Ελλάδα όπου με την αποφασιστική, με την θαρραλέα κατεύθυνση του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, προχωράει σε μία γρηγορότερη από ό,τι θα περίμενε κανείς απολιγνιτοποίηση και απανθρακοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής της χώρας μας και άρα μία γρήγορη, άμεση μείωση  του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας μας, δείχνει το δρόμο και στην υπόλοιπη Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο. 

Και βέβαια εδώ επιτρέψτε μου να πω ότι η Ελλάδα μπορεί να πρωτοπορήσει. Το απέδειξε και σε ότι αφορά τη διαχείριση της κρίσης από την πανδημία που προέρχεται από τον Covid – 19

Και επειδή βέβαια γνωρίζουμε όλοι ότι η ανθρωπογενής δραστηριότητα παράγει διοξείδιο του άνθρακα, η προσπάθεια να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να επιτύχουμε τους φιλόδοξους στόχους της Ευρώπης για το 2030 και βέβαια για το 2050, δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. 

Ανάβουμε τα φώτα, λειτουργεί το ψυγείο, θερμαίνουμε ή ψύχουμε το σπίτι μας, ότι αντικείμενο πιάνουμε, αυτά τα οποία φοράμε, τα ρούχα όλα είναι παράγων για να κατασκευαστούν για να παραχθούν, παράγουν αυτή τη στιγμή που μιλούμε, παράγουνε διοξείδιο του άνθρακα. 

Άρα, η αλλαγή από τη μια του ενεργειακού μας μείγματος στην ηλεκτροπαραγωγή φυσικά μειώνει τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, αλλά μια άμεση μείωση των εκπομπών θα προέρθει όταν καταφέρουμε να κόψουμε τις εκπομπές. 

Να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα

Τι εννοώ; Να μειώσουμε για παράδειγμα αυτές τις δραστηριότητες οι οποίες παράγουν διοξείδιο του άνθρακα. Να σας πω ένα τέτοιο παράδειγμα; Εξοικονομώ κατ’ οίκων. 

900 εκατομμύρια προώθησε ο προκάτοχός μου ο Κωστής ο Χατζηδάκης για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών, των ελληνικών σπιτιών, 1,1 δισεκατομμύρια συνολικά χρήματα, ευρώ, θα επενδυθούν για αυτό το σκοπό, για την ενεργειακή αναβάθμιση. Τα 900 εκατομμύρια είναι η δημόσια δαπάνη. 

Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ενεργειακή εξοικονόμηση, άρα σημαίνει λιγότερη κατανάλωση ενέργειας, άρα μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του σπιτιού το οποίο επενδύει, ώστε να αναβαθμιστεί ενεργειακά από τη μια πλευρά και βέβαια από την άλλη πλευρά μείωση και του λογαριασμού του κόστους της ενέργειας που καταναλώνει το νοικοκυριό. 

Άρα εδώ βλέπουμε τελικά πως η προστασία του περιβάλλοντος, η προσπάθειά μας να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα με σωστό τρόπο, μπορεί να φέρει και ανάπτυξη, βραχυπρόθεσμη, μεσοπρόθεσμη, αλλά και μακροπρόθεσμη και τελικά να έχει και θετική επίπτωση και στην τσέπη του νοικοκυριού και με αυτόν τον τρόπο όλοι καταλαβαίνουν τα οφέλη αυτού του οποίου γίνεται και είναι συμμέτοχοι, γιατί πάνω απ’ όλα, αν και οι πολίτες δεν είναι συμμέτοχοι, καταλαβαίνετε ότι πολύ πιο δύσκολα θα πιάσουμε τους στόχους που θέλουμε. 

Το 30% των εκπομπών προέρχεται από τις μεταφορές

Λεωφορείο ΟΑΣΑ, ταξίΤο ίδιο σε ότι αφορά και τις μετακινήσεις. Το 30% για παράδειγμα των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχονται από τις μεταφορές. Το 18% από τις οδικές μεταφορές. 

Άρα, καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να δημιουργήσουμε συνθήκες στις πόλεις μας όπου θα αντικαταστήσουμε τον παραδοσιακό τρόπο μεταφορές, θα κινούμαστε με ηλεκτροκίνητα Μαζικά Μέσα Μετακίνησης, μεταφοράς, μετρό, τραμ, αργότερα ηλεκτρικά λεωφορεία. 

Θα μετακινούμαστε με εναλλακτικά μέσα, όπως είναι το ποδήλατο ή όπως είναι το ηλεκτρικό ποδήλατο. Θα κινούμαστε, θα χρησιμοποιούμε ένα ευρύ δίκτυο πεζοδρόμων που θα μας βοηθήσει και αυτό βελτιώνει συνολικά το επίπεδο της ζωής μας. Θα χρησιμοποιούμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να πάμε από το ένα σημείο στο άλλο. 

Όλα αυτά είναι θέματα τα οποία η δική μας κυβέρνηση εδώ και 18 μήνες, όσο περίπου βρισκόμαστε στη διακυβέρνηση αυτού του τόπου, έχει προχωρήσει βάζοντας βασική προτεραιότητα όλα αυτά τα οποία προείπα.

Και βέβαια και από εδώ και πέρα θα συνεχίσουμε ακόμα περισσότερο επενδύοντας χρήματα σε αυτή την κατεύθυνση και αξιοποιώντας όλα αυτά τα ποσά τα οποία θα καταλήξουν στη χώρα μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το RRF, μέσα από το ΕΣΠΑ και μέσα από τη μόχλευση που αυτά πρέπει να δημιουργήσουνε στο ιδιωτικό τομέα.

Το 2017 πουλήθηκαν συνολικά 200 ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα

Και βέβαια, για να κλείσω και να μη μακρηγορώ γιατί νομίζω ότι θα έχουμε και άλλες ευκαιρίες να τα πούμε, δύο πράγματα να πω, ότι πριν 3 χρόνια περίπου θυμάμαι την Αλεξάνδρα την Σδούκου, τη σημερινή Γενική Γραμματέα, τότε Σύμβουλο του Κυριάκου Μητσοτάκη σε θέματα ενέργειας που είχε παρουσιάσει μία εξαιρετική δουλειά που είχε εκπονήσει, μία εξαιρετική παρουσίαση που αφορούσε την ηλεκτροκίνηση. Ήταν στο Σταύρος Νιάρχος. 

Τότε πουλούσαμε στην Ελλάδα τότε, αν θυμάμαι καλά, το 2017 πρέπει να πουλήθηκαν γύρω στα 200 αυτοκίνητα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά.

Σχεδόν το 50% πωλήσεων αυτοκινήτων στη Νορβηγία αφορά ηλεκτρικά

Τότε θυμάμαι ότι τις επόμενες ημέρες οι τότε κυβερνώντες είχανε ψελλίσει κάποια δεικτικά σχόλια για αυτή την παρουσίαση. Τότε που η Νορβηγία, όπως είπατε, και άλλες χώρες, η Νορβηγία ήδη από το 2018-2019 σχεδόν το 50% των πωλήσεων των αυτοκινήτων προέρχονταν από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Τότε η χώρα, όπως είπα, πουλούσε μόλις 200 αυτοκίνητα ηλεκτρικά. Σήμερα που μιλάμε μετά από μόλις 2-3 χρόνια και μέσα από τα κίνητρα και τη στρατηγική που χάραξε και υλοποιεί αυτή η κυβέρνηση το 2019 πωλήθηκαν περίπου 2.100 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σχεδόν έχουμε πιάσει τους στόχους του ΕΣΕΚ, του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. 

Δείχνει, λοιπόν, ότι η ελληνική κοινωνία και οι Έλληνες πολίτες θέλουν να πρωτοπορούν, θέλουν να ακολουθούν την αιχμή των εξελίξεων στην Ευρώπη και στον κόσμο όλο, αρκεί να τους ενημερώσουμε σωστά, να δώσουμε τα σωστά κίνητρα και να καταλάβουνε όλοι για ποιο λόγο γίνονται αυτά τα οποία συμβαίνουν στη χώρα μας και πού πρέπει να φτάσουμε. 

Και τότε βλέπετε πώς οι Έλληνες θέλουν και μπορούνε να πρωτοπορούν όταν τους δίνεται ευκαιρία.  

Τα περισσότερα χρήματα που έχουν φτάσει ποτέ στη χώρα

Θέλω να κλείσω εδώ με ένα τελευταίο. Θα έρθουν 70 δισεκατομμύρια περίπου στη χώρα το αμέσως επόμενο διάστημα, τα επόμενα χρόνια. Τα περισσότερα χρήματα που έχουν φτάσει στη χώρα μας ποτέ σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Πρέπει να τα αξιοποιήσουμε. 

Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι την ίδια ώρα που μιλάμε για ανάπτυξη, που σχεδιάζουμε όλα αυτά τα πολύ όμορφα πράγματα για να δημιουργηθούνε δουλειές, μέχρι να δημιουργηθούνε οι επιπλέον δουλειές που χρειαζόμαστε οι καλά αμειβόμενες, υπάρχουν συμπολίτες μας οι οποίοι τα καταφέρνουνε δύσκολα και πολλές φορές ακόμα και βασικές υπηρεσίες, όπως είναι η ενέργεια, το ηλεκτρικό που λέμε στο σπίτι, είναι το ζητούμενο. 

Η ενεργειακή φτώχια, λοιπόν, είναι μία βασική, η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχιας είναι μία βασική προτεραιότητα της κυβέρνησής μας γιατί και ο Πρωθυπουργός μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, νοιάζεται και πρέπει να βοηθήσουμε αυτούς τους συμπολίτες μας που όταν πάνε και πατήσουν τον διακόπτη του ηλεκτρικού μπορεί η λάμπα να μην ανάψει.

Άρα εδώ είμαστε. Περισσότερα πράγματα θα πούμε το επόμενο διάστημα μαζί. Θέλω και πάλι να ευχαριστήσω για την πρόσκληση και τους οργανωτές που οργάνωσαν αυτό το πολύ σημαντικό, την κρίσιμη τηλεδιάσκεψη.

Και χαίρομαι που και η Ελλάδα έχει καταλάβει και εν πολλοίς και οι πολίτες έχουμε καταλάβει το πού πρέπει να πάει ο πλανήτης μας.”

 

Διαφήμιση