Αρχική Ενέργεια Ολοκλήρωση TAP: Ορόσημο για την ενεργειακή ασφάλεια

Ολοκλήρωση TAP: Ορόσημο για την ενεργειακή ασφάλεια

0
Σωληνώσεις και βαλβίδες απομόνωσης στους πύργους ψύξης του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους Έβρου, Οκτώβριος 2019
Σωληνώσεις και βαλβίδες απομόνωσης στους πύργους ψύξης του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους Έβρου, Οκτώβριος 2019
Διαφήμιση

Ως το τέλος του έτους, η προμήθεια εμπορικών ποσοτήτων αερίου, από τον ολοκληρωμένο πλέον αγωγό TAP, μέσω της ΔΕΠΑ, όπως αναφέρει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας, Κωστής Χατζηδάκης χαιρετίζοντας την ολοκλήρωση της προετοιμασίας του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) στο ελληνικό έδαφος και τη θέση του σε δυνατότητα εμπορικής λειτουργίας.

“Αναμένουμε με μεγάλη προσμονή την έναρξη της παράδοσης εμπορικών ποσοτήτων αερίου στην ελληνική αγορά και συγκεκριμένα στη ΔΕΠΑ στο πλαίσιο του υφιστάμενου συμβολαίου παροχής αερίου από το πεδίο ShahDeniz μέχρι το τέλος του έτους“, δήλωσε χαρακτηριστικά.

“Με αυτές τις εμπορικές παραδόσεις θα υλοποιηθεί για πρώτη φορά η στρατηγική του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω της Ελλάδας η οποία -σε συνδυασμό με άλλα έργα όπως ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGB και ο Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης- αναδεικνύεται στο σημαντικότερο διαμετακομιστικό κόμβο μεταφοράς εναλλακτικών πηγών φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Υποστηρίξαμε εξαρχής τον ΤΑΡ ως τη βέλτιστη επιλογή για το Ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου, εκτιμώντας την αξία όδευσης μιας διεθνούς  ενεργειακής υποδομής σε ελληνικό έδαφος. Μιας υποδομής που με τη διαχρονική στήριξη της ελληνικής πολιτείας έγινε πραγματικότητα. Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι η επιλογή της όδευσης του Νοτίου Διαδρόμου μέσω της Ελλάδος και του ΤΑΡ έγινε από την κοινοπραξία του ShahDeniz τον Ιούνιο του 2013 επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά”, επισημαίνει στις δηλώσεις του ο Κ. Χατζηδάκης.

Επίτευξη των βασικών ευρωπαϊκών στόχων για ενεργειακή ασφάλεια

Με την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του ΤΑΡ, το στρατηγικό όραμα της Ε.Ε. για προμήθεια φυσικού αερίου από εναλλακτική πηγή πραγματώνεται, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην επίτευξη των βασικών ευρωπαϊκών στόχων για ενεργειακή ασφάλεια και διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ολοκληρώνεται η σύνδεση του αγωγού ΤΑΡ με το ελληνικό σύστημα διαχείρισης φυσικού αερίου που λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, επιτρέποντας την άμεση προμήθεια μεταφορά επιπλέον ποσοτήτων αερίου στην ελληνική αγορά για την κάλυψη της αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης.

Σύνδεση με IGB

Η μελλοντική σύνδεση του ΤΑΡ με τον υπό κατασκευή Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), αναμένεται να συμβάλλει περαιτέρω στη διαφοροποίηση και ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, ενώ τα τρία -ήδη κατασκευασμένα και σε αναμονή- σημεία διασύνδεσης του αγωγού σε Κοζάνη, Καστοριά και Πέλλα, θα συνδράμουν στο σχέδιο μελλοντικής επέκτασης του εθνικού δικτύου φυσικού αερίου σε περιοχές με υψηλή ενεργειακή ζήτηση και ανάγκες, όπως η Βόρεια Ελλάδα.

Σήμερα, ενισχύεται το όραμα μας για ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Σήμερα, κάνουμε ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα προς τον στρατηγικό στόχο μας για απαλλαγή από τον άνθρακα”, καταλήγει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Η εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ

Απεικόνιση από ψηλά του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους Έβρου, Οκτώβριος 2019
Απεικόνιση από ψηλά του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους Έβρου, Οκτώβριος 2019

Ο μήκους 878χλμ αγωγός και μέρος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου ξεκίνησε τη φάση λειτουργίας του 4,5 χρόνια μετά την Τελετή Εγκαινίων στη Θεσσαλονίκη για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών.

Μία πολυσυλλεκτική ομάδα επαγγελματιών του κλάδου εργάστηκε μεθοδικά και αποτελεσματικά –συχνά σε απαιτητικές συνθήκες– για να παραδώσει, με ασφάλεια κι εντός χρονοδιαγράμματος, μία στρατηγική ενεργειακή υποδομή.       

Ο ΤΑΡ αποτελεί το ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ενός έργου που προσφέρει δυναμικότητα για τη μεταφορά 10 bcm/a (δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο) νέων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς πολλαπλές αγορές της Ευρώπης. Το σύστημα του ΤΑΡ λειτουργεί με βάση διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα ποιότητας, υγείας, ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας, ενώ έχει σχεδιαστεί με τη δυνατότητα διπλασιασμού της δυναμικότητάς του σε 20 bcm/a.  

Εκατομμύρια καταναλωτές θα εφοδιάζονται χάρη στον TAP

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΡ, Luca Schieppati, δήλωσε σχετικά την Κυριακή: «Σήμερα έγινε πραγματικότητα ένα μακρόπνοο όραμα! Αισθάνομαι εξαιρετικά υπερήφανος για αυτό το επίτευγμα, το οποίο κατέστη δυνατό –πρώτα και κύρια– χάρη στην αφοσίωση και δέσμευση των ανθρώπων μας και των συνεργατών μας. Χάρη στη σταθερή εμπιστοσύνη και ακλόνητη στήριξη των μετόχων μας, όλων των κυβερνήσεων κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του αγωγού, και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κι επίσης, χάρη στις εργολήπτριες εταιρείες και τους προμηθευτές που εργάστηκαν για τον ΤΑΡ. Ως ένας νέος διαχειριστής συστήματος μεταφοράς που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε σύμφωνα με βέλτιστες πρακτικές και πρότυπα του κλάδου, ο ΤΑΡ συμβάλλει διπλά στο στόχο της ενεργειακής διαφοροποίησης: προσφέρει ταυτόχρονα μία νέα, αξιόπιστη και βιώσιμη ενεργειακή οδό, καθώς και μία νέα πηγή προμήθειας φυσικού αερίου που θα εφοδιάσει εκατομμύρια καταναλωτές στην Ευρώπη κατά τις επόμενες δεκαετίες».

Από την πλευρά του, ο Murad Heydarov, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΡ, πρόσθεσε: «Ο ΤΑΡ είναι ένας καινοτόμος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη κι ένα από τα πιο σύγχρονα και αξιόπιστα συστήματα μεταφοράς ενέργειας. Ως βασικό τμήμα του μήκους 3.500 χλμ. Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ συνδυάζει στρατηγικά και ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά. Εξασφαλίζει τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της Ευρώπης από μία ακόμη πηγή και στηρίζει τους στόχους της ΕΕ σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ολοκληρωμένης αγοράς ενέργειας και την επίτευξη βιώσιμου, ασφαλούς και διαφοροποιημένου ενεργειακού μείγματος, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στη μετάβαση σε καθαρότερη ενέργεια».  

Τι περιλαμβάνει η κατασκευή του έργου

  • Ο αγωγός ΤΑΡ διασχίζει την Ελλάδα (550 χλμ.), την Αλβανία (215χλμ.) και την Αδριατική Θάλασσα (105 χλμ.) και εξέρχεται στη στεριά στην Ιταλία.
  • Τοποθετήθηκαν περίπου 55.000 σωληναγωγοί, συνολικού βάρους 520.000 τόννων – από μέγιστο υψόμετρο 2.100 μ. στα βουνά της Αλβανίας ως μέγιστο βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα. 
  • Επενδύθηκαν περισσότερες από 50 εκατομμύρια ανθρωπο-ώρες και οδηγήσαμε περί τα 140 εκατομμύρια χιλιόμετρα χωρίς να σημειωθεί σημαντικό συμβάν – επίτευγμα παγκόσμιας κλάσης.   
  • Εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους €3.9 δισ. και ικανοποιήθηκαν πλήρως τις απαιτήσεις των δανειστών σε ό,τι αφορά τις τοπικές κοινότητες και το περιβάλλον.  
  • Με συνεχή επικοινωνία με τις τοπικές κοινότητες κατά μήκος της όδευσης του αγωγού, καλλιεργήθηκαν σχέσεις εμπιστοσύνης και υλοποιήσαμε μία σειρά από κοινωνικές και περιβαλλοντικές επενδύσεις που έκαναν ουσιαστική διαφορά στις ζωές των ανθρώπων.      
  • Οικοδομήθηκε στιβαρή εταιρική κουλτούρα, βασισμένη στις αξίες του TAP: αριστεία, άνθρωπος, ακεραιότητα και υπευθυνότητα – αξίες που συμπυκνώνονται στη φράση «ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνονται τα αποτελέσματα είναι εξίσου σημαντικός με τα ίδια τα αποτελέσματα».

Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: bp (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).

Οι μέτοχοι του ΤΑΡ ενέκριναν το ψήφισμα για την ανάπτυξη και κατασκευή του έργου στα τέλη του 2013

Σχετικά με τον ΤAP

Ο αγωγός TAP μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του αζέρικου τμήματος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία.

Ο TAP πρόκειται να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα σημεία εξόδου του ΤΑΡ στην Ελλάδα και την Αλβανία και η προσγειάλωση του αγωγού στις ακτές της Ιταλίας παρέχουν πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά αζέρικου αερίου στις ευρύτερες ευρωπαϊκές αγορές. 

Ως βασικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ αποτελεί έργο στρατηγικής και οικονομικής σημασίας για την Ευρώπη, ενώ προσφέρει αξιόπιστη πρόσβαση σε μία νέα πηγή φυσικού αερίου. Ο TAP παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη, στη διαφοροποίηση του ενεργειακού ανεφοδιασμού, καθώς και στην επίτευξη των στόχων από-ανθρακοποίησης. 

Διαφήμιση