Αρχική Υγεία - Διατροφή Υποχρεωτικό το εμφιαλωμένο ελαιόλαδο στα εστιατόρια

Υποχρεωτικό το εμφιαλωμένο ελαιόλαδο στα εστιατόρια

0
ελαιόλαδο, λάδι
Διαφήμιση

Νομοθετική ρύθμιση του 2017 όριζε ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2018, το ελαιόλαδο που διατίθεται στα εστιατόρια της Ελλάδας θα πρέπει  να προσφέρεται  εμφιαλωμένο σε συσκευασίες των 100 ml ή των 250 ml ή σε όποιο μέγεθος  επικρατήσει στην αγορά ,σε μη επαναχρησιμοποιούμενες πλαστικές  ή γυάλινες φιάλες.

Katsaros Nikos

Πρόκειται για μια  σημαντική κατάκτηση των ελαιοπαραγωγών, που όμως σε μεγάλο βαθμό έμεινε στα χαρτιά καθώς ελάχιστα εφαρμόστηκε. Επισημαίνεται ότι με το μέτρο αυτό έχει συμφωνήσει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων (Π.Ο.Ε.Σ.Ε.).

Σύμφωνα με την ρύθμιση αυτή:

  • Οι φιάλες πρέπει να αναφέρουν στην ετικέτα το όνομα και την διεύθυνση του παραγωγού και φυσικά όλα τα υποχρεωτικά από τον νόμο χαρακτηριστικά του ελαιολάδου (οξύτητα κ.α.) 
  • Η χρέωση ή μη του εμφιαλωμένου ελαιολάδου αφήνεται στην ευχέρεια στον ιδιοκτήτη του εστιατορίου. 

Υπολογίζεται ότι ετησίως περίπου 10.000 τόνοι ελαιόλαδο, θα πρέπει να συσκευάζονται και να διατίθενται στα εστιατόρια για κατανάλωση στο τραπέζι. Αποδεκτό σύμφωνα  με τον νόμο  είναι πλέον μόνο το ελαιόλαδο με ετικέτα και προδιαγραφές.

Τα πλεονεκτήματα του μέτρου

ελαιόλαδο, λάδι

Α. Προστατεύει  την υγεία των καταναλωτών αφού στα εστιατόρια θα υπάρχει μόνο το εμφιαλωμένο και όχι αυτό στο επαναχρησιμοποιούμενο μπουκάλι εκτεθειμένο στον ήλιο και τον αέρα  με άγνωστα ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Β. Συντελεί  στην αποφυγή της νοθείας του ελαιολάδου και θα ευνοήσει την εμπορία  τυποποιημένου ελαιολάδου και όχι το ελαιόλαδο χύμα.

Γ. Ευνοεί τους παραγωγούς ελαιολάδου  και ιδιαίτερα τους μικρούς παραγωγούς αφού το προϊόν τους θα προβάλλεται επώνυμα από τα εστιατόρια όλης της χώρας.

Δ. Ευνοεί  τους τυποποιητές ελαιολάδου και ιδιαίτερα τους μικρούς αφού υποχρεωτικά θα αυξηθεί η συνολική η ποσότητα του τυποποιημένου ελαιολάδου.

Ε. Αναβαθμίζει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προσφερομένων εδεσμάτων στα εστιατόρια  αφού πολλά ήδη ενημερώνουν τους πελάτες <<Μαγειρεύουμε Μόνο με Ελαιόλαδο>> αλλά  θα βελτιώσει και την  συνολική τους εικόνα.

ΣΤ. Ευνοεί την οικονομία της χώρας, αφού θα περιορισθούν οι εξαγωγές ελαιολάδου χύμα κυρίως προς Ιταλία και Ισπανία και θα αυξηθεί η παραγωγή τυποποιημένου ελαιολάδου που τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής χρήσης, έχει μειωθεί από 34% σε 22%.

Η καθυστέρηση

Βέβαια το μέτρο αυτό ήρθε με καθυστέρηση. Πριν πέντε περίπου χρόνια το Ευρωκοινοβούλιο είχε ψηφίσει αυτήν την διάταξη αλλά ουδέποτε εφαρμόσθηκε από την ευρωπαϊκή επιτροπή λόγω αντιδράσεων των βορείων χώρων. 

Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ) ξεκίνησε τότε δυναμικά μια εκστρατεία  για την καθιέρωση του μέτρου στην χώρα μας. Τότε είχα γράψει και εγώ πολλά άρθρα και προτείνει ψηφίσματα που εγκρίθηκαν ομόφωνα σε συνέδρια ελαιολάδου αλλά και υπομνήματα και παραστάσεις στο ΥΠΑΑΤ. Είχα συγκεκριμένα προτείνει ότι μπορούσαμε ως χώρα να εφαρμόσουμε το μέτρο αυτό μεμoνομένα ως χώρα-μέλος της Ε.Ε. Kάτι πού έκανε η Ιταλία, η Ισπανία από το 2014 και στην συνέχεια η Πορτογαλία, η Κύπρος και η Μάλτα, όχι όμως και η Ελλάδα που σχετική πρόταση απορρίφθηκε από επιτροπή του  ελληνικού κοινοβουλίου.

Το πρόβλημα

τηγανέλαιο, λάδι

Ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων (Π.Ο.Ε.Σ.Ε) δηλαδή ο κλάδος των εστιατορίων , ομόφωνα υιοθέτησε το μέτρο από την πρώτη στιγμή, δεν συνέβη το ίδιο και με τα εστιατόρια των ξενοδοχείων ισχυριζόμενοι ότι ήδη εφαρμόζουν το μέτρο. Έτσι η σχετική ρύθμιση υπεγράφη από το Υπουργείο Ανάπτυξης και όχι και από το υπουργείο Τουρισμού.Πιστεύω ότι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Τουριστικών Επαγγελμάτων (Σ.Ε.Τ.Ε.) και το Υπουργείο Τουρισμού, πρέπει να μεσολαβήσουν ώστε ο χρυσός της ελληνικής γης να αναγνωρισθεί και να επικρατήσει  όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια.

Όμως το σοβαρότερο πρόβλημα είναι ότι δύο χρόνια μετά την σχετική ρύθμιση στην ουσία το μέτρο δεν εφαρμόσθηκε. Καμία σοβαρή προσπάθεια δεν έγινε κύρια από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της χώρας για να εφαρμοσθεί το μέτρο αυτό και από την άλλη πλευρά οι εστιάτορες φοβούμενοι τα πρόστιμα προμηθεύτηκαν μεν τα μιας χρήσεως εμφιαλωμένα ελαιόλαδα ,αλλά δεν τα προσφέρουν στους  πελάτες τους παρόλο που το μέτρο είναι υποχρεωτικό. Μάλιστα η προηγούμενη κυβέρνηση τον τελευταίο χρόνο της θητείας της αναγνώρισε την ολιγωρία στην εφαρμογή του μέτρου και ανακοίνωσε ότι ανέθεσε στον ΕΦΕΤ τον συντονισμό των ελέγχων. Πάλι όμως χωρίς κανένα αποτέλεσμα.

Η λύση

Παρατηρώ αυτόν τον καιρό την τεράστια επιτυχημένη εκστρατεία για την απαγόρευση του καπνίσματος στους χώρους μαζικής εστίασης που συνοδεύεται από συνεχείς ελέγχους και πρόστιμα,αλλά κυρίως την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να εφαρμόσει ένα μέτρο, που είχε αγνοηθεί για περισσότερο από τέσσερα χρόνια.

Εάν η κυβέρνηση ενδιαφέρεται να εφαρμόσει το μέτρο τότε ο υπουργός ΥΠΑΑΤ, κ.Βορίδης , μπορεί να κάνει ότι έγινε με την εφαρμογή της απαγόρευσης του καπνίσματος ή/και ότι έγινε στην Ιταλία, την Ισπανία και την Μάλτα όπου το μέτρο εφαρμόζεται στο 90%,με αυστηρούς ελέγχους  και συνοδευόμενο από μια απλή ενημερωτική διαφήμιση στα ΜΜΕ ότι είναι υποχρεωτικό στα εστιατόρια (και σε αυτά των ξενοδοχείων κατόπιν ρύθμισης) να σερβίρεται ελαιόλαδο σε φιάλες μη επαναγεμιζόμενες μιας χρήσης.

*Ο κ. Κατσαρός είναι Διευθυντής Τμήματος Διατροφολογίας & Διαιτολογίας New York College, π. Πρόεδρος ΕΦΕΤ, π.Πρόεδρος της Ένωσης Ελλή­νων Χημικών και π.Διευθυντής Ερευνών ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ

Διαφήμιση