Αρχική Ενέργεια Έπεσαν οι υπογραφές για τον Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας

Έπεσαν οι υπογραφές για τον Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας

0
IGB

«Προσωπικά συνδεδεμένος με τον αγωγό φυσικού αερίου IGB που θα συνδέει σύντομα την Ελλάδα με τη Βουλγαρία», δήλωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης κατά την υπογραφή σήμερα της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον ίδιο και την Βουλγάρα ομόλογό του Temenuzhka Petkova.

Τόνισε ότι ο αγωγός ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή.

Ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι ξεκίνησε το έργο το 2009, όταν ήταν υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια. «Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη» συμπλήρωσε.

«Το έργο αυτό αποτελεί ορόσημο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή στρατηγική της χώρας και την ασφάλεια εφοδιασμού μας με φυσικό αέριο. Η υλοποίηση του αγωγού είναι πλέον μη αναστρέψιμη» επισήμανε με τη σειρά της η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova.

Οι συμφωνίες

Παρουσία των δυο Υπουργών υπογράφηκαν οι εξής συμφωνίες:

  • Η αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison.
  • Η επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB.
  • Η σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. Ευρώ.
  • Η συμφωνία διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ).

Και τα συμβόλαια

Υπεγράφησαν επίσης και τα πρώτα συμβόλαια για την κατασκευή του αγωγού, μήκους 182 χλμ. και συνολικού κόστους της τάξης των 250 εκατ. ευρώ που ξεκινά από την Κομοτηνή (όπου προβλέπεται να διασυνδεθεί με τον Διαδριατικό αγωγό TAP) και καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία. Η αρχική του δυναμικότητα είναι 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου/έτος (bcma) με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. bcma. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα και να ολοκληρωθούν εντός 18 μηνών. Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του IGB προσδιορίζεται για τον Ιούλιο του 2021.

Σημειώνεται ότι ο IGB περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και έχει ήδη εγκριθεί η συγχρηματοδότησή του από την ΕΕ με ποσό 84 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος EEPR και των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ένωσης.

Ορόσημο

Η Διακυβερνητική Συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την ενεργειακή στρατηγική της Ελλάδας, καθώς αναδεικνύει την χώρα σε διαμετακομιστή φυσικού αερίου από την Κασπία προς τη Βουλγαρία και μέσω αυτής προς τη Σερβία, τη Ρουμανία και άλλα κράτη της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.

Η δυνητική επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού είτε με επιπρόσθετες ροές από την Κασπία είτε με εισαγωγές LNG (Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου), εφόσον ο IGB συνδεθεί με τον σχεδιαζόμενο Σταθμό Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG της Αλεξανδρούπολης (FSRU) θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την κομβική πλέον θέση της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή στρατηγική του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.

Άλλα ενεργειακά θέματα

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, συζήτησαν με τους Βουλγάρους ομολόγους τους μια σειρά από διμερή θέματα:

  • Ο συντονισμός των αποφάσεων για το σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη
  • Η πρόοδος της  διασυνοριακής ηλεκτρικής διασύνδεσης Νέα Σάντα-Μαρίτσα
  • Η  διερεύνηση των προοπτικών για στενότερη συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού και του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Θωμάς και ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Ενέργειας κ. Αθανάσιος Σαββάκης είχαν επιμέρους συνάντηση με τους Προέδρους του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Αξιών, καθώς και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας της γειτονικής χώρας.

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Ο διασυνδετικός αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) είναι ένας αγωγός μήκους 182 χλμ. (εκ των οποίων τα 31 χλμ. επί ελληνικού εδάφους) μεταξύ Κομοτηνής και Στάρα Ζαγόρα. Στο σημείο εισόδου στην Ελλάδα ο IGB θα συνδέεται με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και το Σύστημα του  Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) και στο σημείο εξόδου με το Σύστημα της Bulgartransgaz (Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου Βουλγαρίας). Η  μεταφορική ικανότητα του αγωγού –που έχει σχεδιαστεί ως διπλής ροής-  είναι 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) αερίου/έτος, με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δις. bcm/έτος, με την πρόσθετη εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης.

Η κοινοπραξία

Φορέας υλοποίησης του έργου είναι η κοινοπραξία ICGB AD, με έδρα τη Σόφια, στην οποία συμμετέχουν κατά 50% η κρατική βουλγαρική εταιρεία ΒΕΗ και κατά 50% η IGI Poseidon, κοινοπραξία της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και του ιταλικού ενεργειακού ομίλου Edison. Η ICGB είναι ιδιοκτήτης του αγωγού, θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή του και θα εισπράττει τα έσοδα από τα τέλη μεταφοράς του φυσικού αερίου.

Τα οφέλη

  • Εδραίωση της χώρας ως κομβικού κράτους για τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων εισαγωγής φυσικού αερίου της Ε.Ε. και ανάδειξη του πρωταγωνιστικού ρόλου που διαδραματίζει στην υλοποίηση της Στρατηγικής του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.
  • Ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού σε φυσικό αέριο μέσω της δυνατότητας αντίστροφης ροής του αγωγού και δυνητικής πρόσβασης σε στρατηγικά αποθέματα άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. σε περίπτωση κρίσης τροφοδοσίας.
  • Δημιουργία νέων εμπορικών ευκαιριών για διασυνοριακό εμπόριο που θα τονώσει τον ανταγωνισμό και στο εσωτερικό της ελληνικής αγοράς.
  • Σημαντικά δευτερογενή οφέλη για την τοπική οικονομία κατά τη φάση κατασκευής και λειτουργίας του έργου.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here