Αρχική Ειδήσεις Η εκπληκτική διατροφική αξία του λιναρόσπορου

Η εκπληκτική διατροφική αξία του λιναρόσπορου

0

Το λινάρι θεωρείται ένα από τα αρχαιότερα καλλιεργήσιμα φυτά, το οποίο χρησίμευε για την κατασκευή των λινών υφασμάτων, αλλά έγινε ιδιαίτερα γνωστό για τις θεραπευτικές ιδιότητες των σπόρων του. Η λατινική του ονομασία είναι linus usitatissimus, που σημαίνει «λινάρι το χρησιμότατο» και δείχνει τη σπουδαία σημασία αυτού του αρχαίου ιατρικού φυτού.

Υπάρχουν 2 κατηγορίες παραγώγων λιναριού, που προορίζονται για τη διατροφή: ο λιναρόσπορος και το έλαιο που προκύπτει από την έκθλιψή του, το λινέλαιο. Ο λιναρόσπορος έχει μια ήπια γλυκιά γεύση και κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά σε τρεις τύπους:

  1. σκούρος, ο οποίος είναι και ο πιο θρεπτικός χωρίς επεξεργασία

  2. ξανθός, ο οποίος είναι αποφλοιωμένος και

  3. πορτοκαλοκόκκινος, ο οποίος είναι γενετικά τροποποιημένος.

Κάθε μικρός σπόρος λιναριού περιέχει στο εσωτερικό του πλήθος θρεπτικών συστατικών. Το σπουδαίο χαρακτηριστικό του, είναι η μεγάλη περιεκτικότητά του σε α- λινολενικό οξύ, ένα πολυακόρεστο λιπαρό οξύ που ανήκει στην ομάδα των ω-3 λιπαρών οξέων που απαντώνται κυρίως σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, το σκουμπρί, η ρέγκα και η πέστροφα.

Ο λιναρόσπορος αποτελεί επίσης μια εξαιρετική πηγή φυτικών ινών, βιταμινών του συμπλέγματος Β, μαγνησίου, ασβεστίου, φωσφόρου και χαλκού. Είναι πλούσιο σε λιγνάνες (φυτοοιστρογόνα), έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, ενώ δεν περιέχει γλουτένη. Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε τη θρεπτική αξία μιας κουταλιάς σούπας λιναρόσπορου.

Ο καλύτερος «φίλος» της καρδιάς

Η κατανάλωση λιναρόσπορου συνδέεται με τη μείωση της ολικής χοληστερόλης, συμπεριλαμβανομένης της LDL (κακής) χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων, προστατεύοντας με αυτόν τον τρόπο από καρδιακές παθήσεις.

Τα Ω3 λιπαρά οξέα του λιναρόσπορου, χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό για την παραγωγή ουσιών, οι οποίες μειώνουν τις πιθανότητες δημιουργίας θρόμβων στο αίμα και επακόλουθα μειώνονται οι κίνδυνοι καρδιακής προσβολής και εμφραγμάτων.

«O Λιναρόσπορος έχει σημαντική προστατευτική δράση κατά του καρκίνου, μειώνει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και είναι ισχυρός σύμμαχος κατά του διαβήτη.»

Η κατανάλωση Ω3 λιπαρών οξέων από φυτικές πηγές, όπως ο λιναρόσπορος, μπορεί να είναι εξίσου ευεργετική για την καρδιά με την πρόσληψη Ω3 λιπαρών από τα ψάρια, αναφέρει μία νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Clinical Nutrition.

Αυτή η πληροφορία είναι πολύ σημαντική, αν λάβει κανείς υπόψη τις ανησυχίες που αφορούν στα επίπεδα υδραργύρου στα μεγάλα λιπαρά ψάρια, που αποτελούν ταυτόχρονα πλούσιες πηγές των Ω3 όπως ο σολομός και ο τόνος.

Καταπολεμά τον Διαβήτη

Έχει δειχθεί, ότι τα Ω3 λιπαρά και οι φυτικές ίνες, βασικά συστατικά του λιναρόσπορου, μπορεί να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση του διαβήτη. Σε μια μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, οι συμμετέχοντες που έτρωγαν ψωμί φτιαγμένο από λιναρόσπορο, είχαν επίπεδα γλυκόζης στο αίμα κατά 28% χαμηλότερα μια ώραμετά το φαγητό, από ότι οι συμμετέχοντες που έτρωγαν ψωμί που ήταν φτιαγμένο από αλεύρι σιταριού.

Εχθρός του καρκίνου

Ο λιναρόσπορος είναι μία από τις έξι τροφές που το Αμερικανικό Εθνικό Ινστιτούτο Καρκίνου, έχει ξεχωρίσει ως ένα από τα τρόφιμα που χρήζουν ιδιαίτερης μελέτης για την πρόληψη και την καταπολέμηση του καρκίνου. Οι λιγνάνες που περιέχει, έχουν χαρακτηριστεί από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα ως ιδιαίτερα σημαντικά φυσικά προστατευτικά κατά του καρκίνου.

Η συχνή κατανάλωση λιναρόσπορου, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από καρκίνο του μαστού σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες κατά 40%, υποστηρίζουν Γερμανοί ερευνητές. Διαπίστωσαν, ότι τα φυτοοιστρογόνα του λιναρόσπορου επιτίθενται στα καρκινικά κύτταρα και τα εξουδετερώνουν.

Επίσης, δεν επιτρέπουν τη δημιουργία νέων όγκων, επειδή παρεμποδίζουν τον σχηματισμό αιμοφόρων αγγείων που θα τους αιματώσουν. Μία ακόμα μελέτη έδειξε, ότι άντρες που έπασχαν από καρκίνο του προστάτη και κατανάλωναν περίπου 30 γρ. Αλεσμένους λιναρόσπορους την ημέρα, ως μέρος μιας διατροφής με λίγα λιπαρά, παρέτειναν τον χρόνο εμφάνισης του όγκου και της χειρουργικής επέμβασης.

Οι λιγνάνες αποδεικνύεται ότι δρουν και θεραπευτικά, στην αντιμετώπιση των βλαβών που προκαλεί η ακτινοθεραπεία σε περιπτώσεις ασθενών με καρκίνο, που είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλονται σε ακτινοβολίες. Η κατανάλωση λιναρόσπορου ασκεί επίσης προστατευτική δράση ενάντια στον καρκίνο του παχέως εντέρου, μιας και τα Ω3 λιπαρά οξέα που περιέχει προστατεύουν τα εντερικά κύτταρα από τοξικές καρκινογόνες ουσίες και ελεύθερες ρίζες.

«Όπλο» κατά της δυσκοιλιότητας

Ο λιναρόσπορος έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, οι οποίες αποτελούν τη φυσική λύση κατά της δυσκοιλιότητας. Σε γηροκομείο της Nova Scottia εξάλλου παρατηρήθηκε,ότι προσθέτοντας λιναρόσπορο στο διαιτολόγιο των υπερηλίκων μειώθηκε αισθητά η δυσκοιλιότητά τους, σε σημείο που να μην χρειάζονται υπόθετα.

Ισχυρός αντιφλεγμονώδης παράγοντας

Τα Ω3 λιπαρά του λιναρόσπορου βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής, αφού το ανθρώπινο σώμα τα χρησιμοποιεί για την παραγωγή ορισμένων τύπων προσταγλαδινών, που λειτουργούν σαν ορμόνες με αντιφλεγμονώδη δράση. Με αυτό τον τρόπο, ο λιναρόσπορος στη διατροφή έχει προστατευτικό ρόλο για ασθένειες όπως το άσθμα, η οστεοαρθρίτιδα, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και η οστεοπόρωση.

Σύμμαχος της γυναίκας στην εμμηνόπαυση

Ο λιναρόσπορος είναι η πλουσιότερη γνωστή πηγή φυτοοιστρογόνων, των λιγνανών όπως προαναφέραμε, και δρα σαν φυσική ορμονική θεραπεία, βοηθώντας στη σταθεροποίηση των ορμονικών επιπέδων. Το αποτέλεσμα είναι η μείωση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, όπως των εξάψεων,των νυχτερινών εφιδρώσεων, της ευερεθιστότητας και της κατήφειας.

Έρευνες στο Πανεπιστήμιο LAVAL του Quebec απέδειξαν, ότι μια ποσότητα 40 γραμμαρίων ψιλοαλεσμένου λιναρόσπορου ημερησίως, βοήθησε εξίσου με τις συνθετικές ορμόνες στην ανακούφιση συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Επίσης, πλήθος ερευνών έχουν δείξει την προστατευτική δράση που έχουν οι λιγνάνες στην οστική μάζα σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, μέσω της οιστρογονικής τους δράσης.

Σύμμαχος του ανοσοποιητικού συστήματος

Δύο συνιστώσες του λιναρόσπορου, οι λιγνάνες και το α-λινολενικό οξύ, έχει βρεθεί ότι ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, δηλαδή την ικανότητα του οργανισμού να καταπολεμά βακτηρίδια και ιούς. Έρευνες έδειξαν, ότι παιδιά που έτρωγαν μια κουταλιά λινελαίου με γιαούρτι κάθε πρωί, είχαν λιγότερα και πιο ήπια επεισόδια αναπνευστικών προβλημάτων στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

«Ο Λιναρόσπορος αποτελεί μια εξαιρετική πηγή φυτικών ινών, βιταμινών του συμπλέγματος Β, μαγνησίου, ασβεστίου, φωσφόρου και χαλκού.»

 

Συμβουλή: Πρέπει προηγουμένως να συμβουλευτείτε το γιατρό σας

 

Πηγή: mirsini

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here