Αρχική Μεταφορές Μητσοτάκης – Ποσειδώνια: «Ορθόπλωρα» να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις

Μητσοτάκης – Ποσειδώνια: «Ορθόπλωρα» να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις

Την ανάγκη για μετάβαση προς «πράσινη» ναυτιλία είναι το βασικό μήνυμα που στέλνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη διεθνή έκθεση ναυτιλίας «Ποσειδώνια 2022» που ξεκίνησε σήμερα.

Σύνταξη: ecozen.gr

0
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Διαφήμιση

Τη ζωτική σημασία της ναυτιλίας στη διεθνή συγκυρία τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια 2022» την οποία εγκαινίασε, καθώς και τον καθοριστικό ρόλο της στον εφοδιασμό της Ευρώπης.

Στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σήμερα αναφέρθηκε ο κ. Μητσοτάκης ως συνέπεια του πολέμου στην Ουκρανία και του εμπάργκο στη Ρωσία και έφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την περιπέτεια των δύο ελληνικών τάνκερ στο Ιράν.

Τόνισε μάλιστα τον ρόλο της ναυτιλίας ως βασικού παράγοντα σταθερότητας και νομιμότητας στην υφήλιο.

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ "ΠΟΣΕΙΔΟΝΙΑ"
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

«Ο πόλεμος πρέπει να λήξει. Και μαζί του, να αποτραπεί το καταστροφικό μοντέλο των αυταρχικών ηγετών οι οποίοι, με οποιοδήποτε πρόσχημα, θα καταπατούν τα σύνορα των γειτόνων τους. Πρόκειται για καθήκον της διεθνούς κοινότητας και ολόκληρου του πολιτισμένου κόσμου. Με κόστος σήμερα, αλλά και με κέρδος αύριο. Γιατί, την ίδια στιγμή καθίσταται κομβική η σημασία της θάλασσας και στη διακίνηση  φυσικού αερίου. Επιλογή που δεν εξασφαλίζει μόνο ενεργειακή ασφάλεια απ’ τους ρωσικούς εκβιασμούς. Αλλά γίνεται και ασπίδα στις παράλογες αυξήσεις των τιμών που ήδη εκτροχιάζουν τους κρατικούς και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς».

Ενεργειακή πύλη της Ευρώπης η Ελλάδα

Το ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακή πύλη της Ευρώπης τόνισε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του και αναφερόμενος στις προκλήσεις που προκύπτουν δήλωσε ότι «Το στοίχημα των καιρών είναι διπλό και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε κατάματα, «ορθόπλωρα», όπως θα έλεγαν οι καπετάνιοι μας. Ο πόλεμος της Ουκρανίας άνοιξε το ζήτημα της ενέργειας και επιτάχυνε τη συζήτηση για την «πράσινη μετάβαση».

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ "ΠΟΣΕΙΔΟΝΙΑ"
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

«Τώρα, τα δεξαμενόπλοια μεταφέρουν αέριο, πετρέλαιο ή λιθάνθρακες. Αύριο στις δεξαμενές και στα αμπάρια τους θα υπάρχει υδρογόνο και αμμωνία, ακόμη και διοξείδιο του άνθρακα που θα ταξιδεύει προς αποθήκευση. Αλλά και ηλιακά πάνελ ή στρόβιλοι ανεμογεννητριών. Ενώ θα αυξηθεί το εμπόριο κρίσιμων μετάλλων, όπως ο χαλκός, το κοβάλτιο, το νικέλιο, το λίθιο και οι σπάνιες γαίες».

«Με άλλα λόγια, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών μεταβάλλεται, επιβάλλοντας τον συνολικό αναπροσανατολισμό και της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Και οι πρώτοι που θα το αντιληφθούν θα είναι και οι κερδισμένοι.  Να επιστρέψουν σε μια ναυτιλία ενεργειακά ουδέτερη».

«Πρόσω ολοταχώς» για την πράσινη ναυτιλία

Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί στη ναυτιλία, ο κλάδος αντιπροσωπεύει το 2,5% των συνολικών εκπομπών αεριών του θερμοκηπίου.

«Ένα μέγεθος αρκετά μεγάλο για να αγνοηθεί, και εξόχως σημαντικό για να αναδείξει τη δυναμική σας να συμβάλλετε στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ένας πιο «πράσινος» στόλος, άλλωστε, δεν αφορά μόνο την προστασία της φύσης. Αλλά αποτελεί και μια σημαντική επένδυση για τις επιχειρήσεις σας».

«Είναι, λοιπόν, η ιδανική στιγμή για να «βάλετε πλάτη» στην εθνική επιδίωξη και  στους ευρωπαϊκούς στόχους του «Fit for 55». Την μείωση, δηλαδή, κατά 55% των αερίων θερμοκηπίου έως το 2030, σε σύγκριση με το 1990. Κάτι το οποίο, ασφαλώς, συναρτάται με τη σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλίας».

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ "ΠΟΣΕΙΔΟΝΙΑ"
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Οι προτάσεις της κυβέρνησης για τη ναυτιλία

Επιστολή προς την Πρόεδρο της Επιτροπής Von der Leyen που καλεί την Ευρώπη να βάλει σε προτεραιότητα τη ναυτιλία έστειλε ο πρωθυπουργός και σε αυτήν αναφέρει τέσσερις προτάσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

  • Πρώτον, να ενταθεί η έρευνα και η ανάπτυξη τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων που θα είναι συμβατά με το περιβάλλον. Ασφαλή για τα πλοία. Και βιώσιμα για την οικονομία.
  • Δεύτερον, να αναθεωρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να διασφαλίζονται ίσοι όροι ανταγωνισμού στις Μεταφορές.
  • Τρίτον, να κατανέμονται δίκαια μεταξύ των κρατών-μελών τα έσοδα απ’ το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ειδικά στο θαλάσσιο εμπόριο.
  • Και τέταρτον, να ισχύσει ο μηχανισμός της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου. Θέση που συμμερίζεται πλήρως και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

«Πρόκειται για ιστορική πρόκληση που απαιτεί κοινό μέτωπο: οι δράσεις της ναυτιλίας για την καινοτομία να συνδυαστούν με την έρευνα  του IMO. Οι παραγωγοί ενέργειας και καυσίμων και οι κατασκευαστές μηχανών να εφαρμόσουν πρωτοποριακές μεθόδους. Και οι πολιτικοί θεσμοί να διευκολύνουν τον συντονισμό αυτών των δυνάμεων».

«Πιστέψτε με, για να μιλήσω ξανά στη γλώσσα σας, μπορούμε να κινηθούμε «πρόσω ολοταχώς» για την πράσινη ναυτιλία. Και πρέπει να είμαστε πρωταγωνιστές και όχι ουραγοί» δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης και προχώρησε σε πρόταση προς τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα ο Πειραιάς να φιλοξενήσει ένα «Center Of Excellence» για Carbon Neutral Maritime Technologies.

«Η χώρα μου γνωρίζει καλά πόσο βοήθησε ο κλάδος στη διατήρηση της παγκόσμιας αλυσίδας τροφοδοσίας κατά την πανδημία. Αναγνωρίζει, επίσης, τον ρόλο που αναλαμβάνει σήμερα απέναντι στην ενεργειακή αναταραχή. Στο νέο τοπίο, κερδισμένη θα είναι και η πατρίδα μας, που -πρώτη ξανά- θα υψώσει στα πλοία της τη σημαία της εξέλιξης» κατέληξε λέγοντας ο πρωθυπουργός.

Διαφήμιση