Αρχική Ειδήσεις «Κόκκινη κάρτα» ΣτΕ σε Cosco – Παγώνουν τα έργα επέκτασης του λιμένα...

«Κόκκινη κάρτα» ΣτΕ σε Cosco – Παγώνουν τα έργα επέκτασης του λιμένα Πειραιά

Με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ, ομάδα κατοίκων της περιοχής υπέβαλε αίτημα διακοπής της χρηματοδότησης των έργων στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

0
COSCO Piraeus Port OLP 790x400
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Σταματούν τα έργα επέκτασης της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος», κρίθηκε παράνομος ο τρόπος που υλοποιήθηκε συνολικά το Master Plan των Κινέζων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το Ινστιτούτο, οι εργασίες ξεκίνησαν χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) «παραβιάζοντας, με αυτόν τον τρόπο, το ελληνικό και το ευρωπαϊκό δίκαιο».

Παράλληλα, με αφορμή την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ομάδα κατοίκων της περιοχής υπέβαλε αίτημα διακοπής της χρηματοδότησης των έργων της COSCO για την επέκταση του επιβατηγού λιμανιού του Πειραιά.

Στο μικροσκόπιο και η  επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας

Το «Παρατηρητήριο Πειραϊκής», όπως αποκαλούνται, έστειλε χθες σχετικό έγγραφο   που επιβλέπουν τις χρηματοδοτήσεις των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, ζητώντας την διακοπή της χρηματοδότησης των έργων για την επέκταση του νότιου προβλήτα και την αποένταξή του από το ΕΣΠΑ.

Επίσης, ζητά την αναλυτική κατάσταση των δόσεων που εκταμιεύτηκαν προς την κατασκευάστρια εταιρεία μέσω των ΕΣΠΑ και της Περιφέρειας Αττικής κατά το δίμηνο  Δεκεμβρίου 2020 – Φεβρουαρίου 2021, περίοδο κατά την οποία είχε εκδοθεί δικαστική απόφαση από το Πρωτοδικείο Πειραιά, που προέβλεπε «πάγωμα» όλων των εργασιών στη Νότια επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας.

Όπως καταγγέλλει το Παρατηρητήριο, μετά την ακύρωση των αδειών που είχαν εκδοθεί για το έργο της επέκτασης του νότιου προβλήτα στην Πειραϊκή, προκύπτουν θέματα που αφορούν την εκταμίευση των 27 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία προέρχονται από το ΕΣΠΑ.

Στη επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποστέλλονται

  • η απόφαση του ΣτΕ,
  • η απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά στις 16-12-2020
  • εξώδικη επιστολή του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής προς ΟΛΠ Α.Ε., Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιφέρεια Αττικής που αναφέρεται στις υποχρεώσεις που προκύπτουν από την 81/2022 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς (Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων (εκδόθηκε 17.1.2022) και περιλαμβάνει

α) την οριστική απομάκρυνση του κεσόν που διερράγη την 28η-11-2020, συντάσσοντας και αναλυτικό χάρτη του βυθού

β) τη διενέργεια σε εβδομαδιαία βάση τεχνικών εκθέσεων αξιολόγησης της ποιότητας των θαλασσίων υδάτων σε τέσσερα διαφορετικά του έργου σημεία με σφραγισμένα δείγματα και επιπλέον μετρήσεις σε στοιχεία όπως αιωρούμενα στερεά (mg/l), χρωματισμός (PtCo), θρεπτικά άλατα, τοξικά βαρέα μέταλλα στην υδάτινη στήλη, οργανικές και οργανοκασσιτερικές ενώσεις.

«Αρχιπέλαγος»: Σημαντική νίκη της κοινωνίας των πολιτών

Όπως αναφέρει το Αρχιπέλαγος, «η απόφαση αυτή είναι μια σημαντική νίκη της κοινωνίας των πολιτών, καθώς είναι αποτέλεσμα των συντονισμένων ενεργειών του Εργατικού Κέντρου Πειραιά και 95 πολιτών» που κατέθεσαν αιτήσεις ακύρωσης για «την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, της ποιότητας ζωής και της υγείας όλων έναντι της απόρριψης, στον βυθό της Πειραϊκής 620.000 τόνων τοξικών, καρκινογόνων, μολυσματικών υλικών-ιζημάτων-βυθοκορημάτων από την ΟΛΠ Α.Ε. – COSCO για την κατασκευή νέων υποδομών του Λιμανιού».

COSCO 4 1300x865 OLP

Ποιά έργα «μπλοκάρει» το ΣτΕ

Σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, την οποία επικαλείται το Ινστιτούτο, παγώνουν
  • η νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά,
  • ο νέος χερσαίος επιβατικός σταθμός,
  • τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα,
  • η επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και
  • η κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων.

Το εκκωφαντικό περιβαλλοντικό SOS

Το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος»κατέθεσε τον Φεβρουάριο του 2020, μελέτη για τις δραματικές επιπτώσεις των προγραμματιζόμενων έργων επέκτασης του Πειραιά στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, εξαιτίας της απόρριψης 620.000 τόνων τοξικού ιζήματος από τον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά στα αλιευτικά πεδία του Σαρωνικού.

Αξιοσημείωτο, σύμφωνα πάντα με το Ινστιτούτο, είναι ότι «οι εργασίες για την επέκταση της νότιας πλευράς του λιμανιού ξεκίνησαν «προτού ακόμα εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, εν τω μέσω περιορισμών λόγω Covid-19, και έκτοτε συνεχίζονταν προκλητικά.

Το ίζημα από τα βυθοκορήματα έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνο υλικό, καθώς περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις από πολυάριθμες τοξικές ουσίες.

Για παράδειγμα, είχαν καταγραφεί ιδιαίτερα υψηλές συγκεντρώσεις, 15620% περισσότερο από τις τιμές που καταγράφονται στην ανοιχτή θάλασσα- του αποδεδειγμένα καρκινογόνου βενζο(a)πυρένιου (BaP), μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα από την περιοχή των βυθοκορήσεων».

«Η ανεξέλεγκτη απόρριψη του τοξικού αυτού ιζήματος από τον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά στα αλιευτικά πεδία του Σαρωνικού έχει θέσει σε μεγάλο κίνδυνο τα οικοσυστήματα και τη δημόσια υγεία».

«Το αποτέλεσμα της συντονισμένης συλλογικής προσπάθειας πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, καθώς και της ολοκληρωμένης επιστημονικής και νομικής τεκμηρίωσης, είναι ένα αισιόδοξο παράδειγμα που θα πρέπει να θυμίσει σε όλους μας την κοινή μας υποχρέωση να αναλαμβάνουμε δράση ενάντια στα “περιβαλλοντικά εγκλήματα” που συχνά βαφτίζονται “αναπτυξιακά έργα”, με κόστος την ποιότητα της ζωής μας και το πραγματικό δημόσιο συμφέρον» αναφέρεται στην ανακοίνωση του Ινστιτούτου.

Διαφήμιση
Προηγούμενο άρθροΣταϊκούρας: «Το ουκρανικό δεν θα εκτροχιάσει την ελληνική οικονομία»
Επόμενο άρθροΑντιπυρικό «τείχος μπετόν» ορθώνουν Πυροσβεστική και Δασικές Υπηρεσίες