Του Κώστα Δούκα
Ἡ ὑπουργός Πολιτισμοῦ κα Λ. Μενδώνη βρῆκε τήν εύκαιρία μέ τό Οὐκρανικό νά ἐκφράσει τίς…ὑψηλές πολιτιστικές της εὐαισθησίες πού τήν διακρίνουν (τύπου τσιμεντώματος τοῦ Παρθενῶνος), τιμωρῶντας κι αὐτή τήν εἰσβολή τοῦ Πούτιν, μέ τήν…ἀποβολή τοῦ Τσαϊκόφσκυ ἀπό τήν Ἀθήνα, ματαιώνοντας τήν παράσταση «Ἡ λίμνη τῶν κύκνων». Ἓνα δηλαδή ἀπό τά καλύτερα μπαλέτα ὃλων τῶν ἐποχῶν.
Γιατί « Ἡ λίμνη τῶν κύκνων», πού παίχτηκε γιά πρώτη φορά στό σπίτι τοῦ Ρίμσκυ Κόρσακοφ καί τήν ἂκουσε ὁ Μποροντίν, ἐνσαρκώνει ὃσο κανένα ἂλλο καλλιτεχνικό ἒργο τήν διακύμανση τῶν ἀνθρωπίνων συναισθημάτων, ἀπό τήν ἐλπίδα μέχρι τήν ἀπόγνωση, ἀπό τόν τρόμο μέχρι τήν τρυφερότητα καί ἀπό τήν μελαγχολία μέχρι τήν ἒκσταση.
Αύτό τό ἒργο ἐξοβέλισε ἀπό τήν Ἀθήνα ἡ κα Μενδώνη, ἀποστερῶντας τήν ἀπόλαυση ἀπό τό φιλόμουσο κοινό, μέ τό αἰτιολογικό ὃτι οἱ καλλιτέχνες…εἶναι Ρῶσοι. Λές καί ξέρει ἂν οἱ καλλιτέχνες αὐτοί συμφωνοῦν μέ τήν εἰσβολή τοῦ προέδρου τους στήν Οὐκρανία.
Πρόκειται για ἒργο που ἒχει ἀποθεωθεῖ σέ ὃλες τίς μεγάλες πρωτεύουσες τοῦ κόσμου καί ἒχει ἐξυψωθεῖ μέχρι τά οὐράνια ἀπό ἀνεπανάληπτους Ρώσους καλλιτέχνες, ὃπως ὁ Ναζίνσκυ, ὁ Νουρέγιεφ, ἡ Μαργκότ Φοντέϊν, ἡ Ταμάρα Τουμάνοβα καί πολλοί ἂλλοι. Καί πάντα θά ἀποθεώνεται στό μέλλον, γιατί ἡ τέχνη δέν ὑποτάσσεται στήν πολιτική. Ὃταν ὁ Πικασσό φιλοτεχνοῦσε τήν Γκουέρνικα, δέχθηκε τήν ἐπίσκεψη ἑνός ναζί ἀξιωματικοῦ πού ἢθελε νά τόν ἐλέγξει, καί τόν ρώτησε αὐστηρά χτυπῶντας ἀπειλητικά τήν ράβδο του στήν μπότα του, κοιτάζοντας τό τεράστιο ἡμιτελές ἀκόμη ἒργο:
« Ἐσεῖς τό κάνατε αὐτό;»
Καί ὁ Πικασσό τοῦ ἀπάντησε:
«Ὂχι, ἐσεῖς» (ἐννοῶντας τούς βομβαρδισμούς τῆς πόλεως).
Καί ἀντί ἡ κα Μενδώνη νά χρησιμοποιήσει τό ρωσικό αὐτό ἀριστούργημα ὃλων τῶν ἐποχῶν γιά νά θυμίσει στόν εἰσβολέα τήν καταγωγή του καί τίς ρίζες του, τιμωρεῖ…μεταθανατίως τόν Τσαϊκόφσκυ καί τούς λάτρεις τῆς μουσικῆς του, ἐξοβελίζοντάς τον ἀπό τήν Ἀθήνα. Εὖγε!
Ἀλήθεια, πόσες χῶρες στόν κόσμο κατά τήν διάρκεια τοῦ Β´Παγκοσμίου πολέμου «τιμώρησαν πολιτιστικά» τόν Χίτλερ, σταματῶντας τίς ὂπερες νά παίζουν Μπετόβεν, Μπάχ Μότσαρτ, Γκλούκ, Βάγκνερ, Στράους, Μπράμς, Ὂφενμπαχ, Σούμαν κ. ἂ. Γερμανούς μουσουργούς;
Καί ἲσως ἡ ὑπουργός Πολιτισμοῦ, ἀκολουθῶντας σάν τελευταῖος κομπάρσος τά sanctions (κυρώσεις) κατά τῆς Ρωσίας, νά μή γνωρίζει ὃτι ἡ Δεύτερη Συμφωνία ἀριθ. 17 τοῦ Τσαϊκόφσκυ συνετέθη στήν πόλη Καμιάνκα τῆς Οὐκρανίας, πού τότε ἀπεκαλεῖτο «Μικρή Ρωσία».
*Ο Κώστας Δούκας είναι δημοσιογράφος (μέλος της ΕΣΗΕΑ), ερευνητής και συγγραφέας (μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών). Ασχολείται επί 40ετία με την ομηρική γραμματεία. Έχει μεταφράσει την Ιλιάδα και την Οδύσσεια σε πεζό λόγο και, τελευταία, σε έμμετρο μετά σχολίων, με την διάσωση του 80% των λέξεων του Ομήρου.