Αρχική Ειδήσεις Το plan-Β της Ευρώπης για φυσικό αέριο «απουσία» τέρμιναλ LNG

Το plan-Β της Ευρώπης για φυσικό αέριο «απουσία» τέρμιναλ LNG

Οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, ωστόσο, χώρες όπως η Γερμανία δεν διαθέτουν καν τέρμιναλ LNG.

0
πλοίο τροφοδοσίας LNG
Διαφήμιση

Αν και οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, τα τέρμιναλ της περιοχής έχουν φτάσει στα όρια χωρητικότητας τους. Ενώ, χώρες όπως η Γερμανία δεν διαθέτουν καν τέρμιναλ LNG.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, περιορισμένη χωρητικότητα για να απορροφήσουν επιπλέον ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ ή άλλες χώρες παραγωγής, εφόσον χρειαστεί, έχουν στην πλειοψηφία τους τα τέρμιναλ LNG της Ευρώπης.

Η εξέλιξη αυτή περιπλέκει τα σχέδια που αφορούν την διασφάλιση των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης μέσω εισαγωγών LNG, σε περίπτωση που τα πράγματα στην Ουκρανία εκτροχιαστούν και η Ρωσία κλείσει τις στρόφιγγες του φυσικού αερίου προς την Ε.Ε.

Το plan Β

Είναι γνωστό πως η αμερικανική κυβέρνηση έχει μεσολαβήσει προς χώρες παραγωγής, όπως το Κατάρ, προκειμένου να υπάρχει έτοιμο εναλλακτικό σχέδιο για την ενίσχυση των ροών LNG προς την Ευρώπη, σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη.

Όμως και οι ίδιες οι ΗΠΑ έχουν αυξήσει σημαντικά τις εξαγωγές LNG, μετά και την συνεννόηση που είχε η αμερικανική κυβέρνηση με εγχώριες εταιρείες. Σύμφωνα με την Refinitiv, τουλάχιστον η μισή από την ποσότητα αμερικανικού LNG που εξήχθη τον περασμένο μήνα κατευθύνθηκε στην Ευρώπη. Μάλιστα, όλα δείχνουν πως οι ευρωπαϊκές αγορές θα παραμείνουν κορυφαίος προορισμός για τις αμερικανικές ροές LNG για τρίτο συνεχόμενο μήνα.

Τον Ιανουάριο, συνολικά οι εισαγωγές LNG προς την Ευρώπη έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ ξεπερνώντας τα 16 δισ. κυβικά μέτρα και ήδη μέχρι τώρα για τον Φεβρουάριο έχουν φτάσει τα 6,9 κυβικά μέτρα και ανεβαίνουν συνεχώς.

Χαμηλή χωρητικότητα

Το πρόβλημα με αυτό είναι πως τα ευρωπαϊκά τέρμιναλ LNG έχουν ήδη φτάσει στα όρια της χωρητικότητας τους, κυρίως δε, αυτά που βρίσκονται στη βόρεια Ευρώπη και τα οποία καλύπτουν αγορές όπως η γερμανική, η γαλλική και η βρετανική, δημιουργώντας εύλογο προβληματισμό για το τι θα συμβεί αν τα πράγματα στην Ουκρανία… «στραβώσουν».

Για παράδειγμα, η Ισπανία έχει την μεγαλύτερη χωρητικότητα στην Ευρώπη διαθέτοντας έξι τέρμιναλ, ενώ η Γερμανία δεν έχει κανένα. Μάλιστα, η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εσχάτως έχει φουντώσει τη συζήτηση στο πολιτικό σκηνικό της Γερμανίας για την ανάγκη κατασκευής ενός τέρμιναλ LNG, συζήτηση που προσκρούει και στο ερώτημα του τι θα γίνει τελικά με τον αγωγό Nord Stream 2 και τις ροές από τη Ρωσία.

Η Ισπανία έχει περισσότερο διαθέσιμο χώρο, αλλά υπάρχει πρακτικό πρόβλημα με την μεταφορά του φυσικού αερίου από τις αποθήκες της προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Κι αυτό διότι η Ισπανία δεν έχει ανεπτυγμένο δίκτυο αγωγών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πέρα από τον αγωγό φυσικού αερίου Ισπανίας-Γαλλίας.

πλοίο τροφοδοσίας LNG
Πλοίο τροφοδοσίας LNG – Ρεβυθούσα

Η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος LNG

Η Ελλάδα πέραν της Ρεβυθούσας, που εσχάτως μετατρέπεται σε κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα, λόγω της σημαντικής αύξησης των εισαγωγών από Σιδηρόκαστρο και Νέα Μεσημβρία (ΤΑP), αποκτά δύο ακόμα τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης σε Αλεξανδρούπολη και Κόρινθο.

Το FSRU Aλεξανδρούπολης θα αποτελέσει την τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας με μέγιστη δυναμικότητα παροχής έως και 944.000 κυβικά μέτρα (κ.μ.) ανά ώρα ή 8,3 δισ. κ.μ. ετησίως και με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Το αέριο μέσω του αγωγού IGB που ολοκληρώνεται στα μέσα του 2022 θα φτάνει στη Βουλγαρία και μελλοντικά στη Σερβία μέσω της διασύνδεσης Βουλγαρίας – Σερβίας.

Μία ακόμη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα θα αποτελέσει το FSRU που προωθεί η Motor Oil στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων στους Αγ. Θεοδώρους Κορίνθου, επένδυση που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ.

Η Διώρυγα Gas έχει συμπεριληφθεί στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) και θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου μέσω χερσαίου αγωγού. Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 m3, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs/ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 bcm.

 

Με πληροφορίες από ot.gr και kathimerini.gr

 

Διαφήμιση