Αρχική Επιλεγμένα Η παραπληροφόρηση του Facebook βλάπτει…το περιβάλλον

Η παραπληροφόρηση του Facebook βλάπτει…το περιβάλλον

0
Facebook - παραπληροφόρηση - κλίμα
Εικόνα: Pexels/Luca Sammarco
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Η κλίμακα της παραπληροφόρησης για το κλίμα στο Facebook είναι «ιλιγγιώδης» και «αυξάνεται αρκετά σημαντικά», έδειξε μια νέα ανάλυση χιλιάδων αναρτήσεων.

Μια έκθεση που κυκλοφόρησε την Πέμπτη από το Real Facebook Oversight Board, μια ανεξάρτητη ομάδα εποπτείας και την περιβαλλοντική ΜΚΟ Stop Funding Heat, ανέλυσε ένα σύνολο δεδομένων με περισσότερες από 195 σελίδες και ομάδες στο Facebook. Οι ερευνητές βρήκαν κατ’ εκτίμηση 45.000 δημοσιεύσεις που υποβαθμίζουν ή αρνούνται την κλιματική κρίση, οι οποίες έχουν λάβει συνολικά μεταξύ 818.000 και 1,36 εκατομμυρίων προβολών.

Η δημοσίευση της μελέτης συμπίπτει με τη Σύνοδο κορυφής COP26 για το κλίμα στη Γλασκώβη και προτρέπει τις κυβερνήσεις να εξετάσουν σοβαρά τον ρόλο της παραπληροφόρησης για το κλίμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στον εκτροχιασμό της μάχης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η κλιματική κρίση και τα Facebook Papers

«Εδώ συγκρούονται οι φιλοδοξίες του COP26 και οι αποκαλύψεις των Facebook Papers, με τα δεδομένα μας να δείχνουν ότι το Facebook είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές κλιματικής παραπληροφόρησης στον κόσμο», δήλωσαν οι ερευνητές.

Η μελέτη ανέλυσε 195 σελίδες που είναι γνωστό ότι διανέμουν παραπληροφόρηση σχετικά με την κλιματική κρίση χρησιμοποιώντας το εργαλείο ανάλυσης του Facebook, CrowdTangle. Από αυτές, οι 41 θεωρήθηκαν σελίδες “single issue”. Με ονόματα όπως «Η κλιματική αλλαγή είναι φυσική», «Η αλλαγή του κλίματος είναι χάλια» και «Κλιματικός ρεαλισμός», αυτές οι ομάδες μοιράστηκαν κυρίως memes (μιμίδια) που αρνούνται την ύπαρξη της κλιματικής αλλαγής και χλευάζουν πολιτικούς που προσπαθούν να την αντιμετωπίσουν μέσω νομοθεσίας.

Εκείνες που δεν ήταν ομάδες «ενός ζητήματος» περιελάμβαναν σελίδες από προσωπικότητες, όπως η δεξιά πολιτικός Marjorie Taylor Greene, η οποία δημοσίευσε παραπλανητικά άρθρα και παραπληροφόρηση σχετικά με την κλιματική κρίση.

Αυτή η «αχαλίνωτη» εξάπλωση της παραπληροφόρησης για το κλίμα επιδεινώνεται σημαντικά, δήλωσε ο Sean Buchan, διευθυντής έρευνας και συνεργασιών για το Stop Funding Heat. Οι αλληλεπιδράσεις ανά ανάρτηση στο σύνολο δεδομένων του έχουν αυξηθεί κατά 76,7% το περασμένο έτος, σύμφωνα με την έκθεση.

«Αν συνεχίσει να αυξάνεται με αυτόν τον ρυθμό, αυτό μπορεί να προκαλέσει σημαντική βλάβη στον πραγματικό κόσμο», είπε.

Ο αντίλογος του Facebook

Ένας εκπρόσωπος του Facebook διαφώνησε με τη μεθοδολογία της μελέτης, προτείνοντας ότι δεν αντιπροσώπευαν παραπληροφόρηση όλες οι αναρτήσεις που επισημαίνονται στην αναφορά.

«Εστιάζουμε στη μείωση της πραγματικής παραπληροφόρησης για το κλίμα στην πλατφόρμα μας, γι’ αυτό συνεργαζόμαστε με ένα παγκόσμιο δίκτυο ελεγκτών πληροφοριών και μειώνουμε τη διανομή οτιδήποτε αξιολογούν ως ψευδές ή παραπλανητικό και απορρίπτουμε τυχόν διαφημίσεις που έχουν απομυθοποιηθεί», είπε.

Το Facebook είχε δηλώσει προηγουμένως ότι συνεχίζει να εξουδετερώνει τη διάδοση παραπληροφόρησης επισημαίνοντας πληροφορίες για το κλίμα και παραπέμποντας τους χρήστες στο Επιστημονικό Κέντρο για την Κλιματική Αλλαγή, το οποίο περιέχει δεδομένα από αξιόπιστες πηγές για την κλιματική κρίση.

Την Τρίτη, ο αντιπρόεδρος παγκόσμιων υποθέσεων του Facebook, Nick Clegg, ανακοίνωσε ότι το κέντρο θα επεκταθεί για να συμπεριλάβει περισσότερες χώρες και ετικέτες πληροφοριών.

Σύμφωνα με την καταμέτρηση του Facebook, το Επιστημονικό Κέντρο για την Κλιματική Αλλαγή δέχεται περίπου 100.000 καθημερινές επισκέψεις παγκοσμίως – ένα κλάσμα του αριθμού των χρηστών που βλέπουν παραπληροφόρηση για το κλίμα, σύμφωνα με τη μελέτη. Το Facebook έχει 2,9 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως.

Έρχεται αστυνόμευση στο Facebook;

Καθώς η σύνοδος κορυφής για το κλίμα COP26 συνεχίζεται, ακτιβιστές καλούν το Κογκρέσο των ΗΠΑ, το κοινοβούλιο του Ηνωμένου Βασιλείου και το κοινοβούλιο της ΕΕ να εγκρίνουν νομοθεσία που στοχεύει την τεράστια δύναμη του Facebook υπό το φως της αδυναμίας του να ανακόψει την παραπληροφόρηση για το κλίμα.

«Το Facebook δεν μπορεί και δεν πρόκειται να αυτοαστυνομηθεί», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Real Facebook Oversight Board. «Χρειαζόμαστε πραγματική, ανεξάρτητη, διαφανή εξωτερική εποπτεία και ρύθμιση και έρευνα για όλες τις δραστηριότητες του Facebook – συμπεριλαμβανομένης της επικίνδυνης διάδοσης της παραπληροφόρησης για το κλίμα».

Η παραπληροφόρηση στο Facebook – για την κλιματική αλλαγή και άλλα θέματα – οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από έναν μικρό αριθμό πηγών. Η μελέτη που κυκλοφόρησε την Πέμπτη διαπίστωσε ότι το 78% των διαφημιστικών δαπανών που εντοπίστηκαν προέρχονταν από μόλις επτά σελίδες, όλες οι οποίες είχαν επισημανθεί πριν από ένα χρόνο σε προηγούμενη έκθεση. Το Facebook είχε προηγουμένως αρνηθεί να αφαιρέσει τις σελίδες.

Το Facebook έχει επικριθεί εδώ και καιρό για τη διάδοση παραπληροφόρησης για το κλίμα στις πλατφόρμες του. Τον Μάιο του 2021, η προοδευτική μη κερδοσκοπική Avaaz ανέφερε περίπου 25 εκατομμύρια προβολές παραπληροφόρησης σχετικά με την κλιματική επιστήμη και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέσα σε μόλις 60 ημέρες στις ΗΠΑ.

Το πρόβλημα επιδεινώνεται…

Η τελευταία μελέτη έρχεται λίγες μέρες μετά από μια ξεχωριστή έκθεση αυτή την εβδομάδα που έδειξε ότι μόνο 10 εκδότες είναι υπεύθυνοι για το 69% του ψηφιακού περιεχομένου άρνησης κλιματικής αλλαγής στο Facebook, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 6.983 άρθρων τον περασμένο χρόνο που αρνούνται την κλιματική κρίση.

Το πρόβλημα επιδεινώνεται από τον άνισο τρόπο με τον οποίο το Facebook κατανέμει το περιεχόμενό του σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τον Buchan.

Η Frances Haugen, πρώην υπάλληλος του Facebook που πρόσφατα έσπασε την σιωπή της, αποκάλυψε πρόσφατα ότι το 87% των δαπανών του Facebook για παραπληροφόρηση πηγαίνει σε αγγλόφωνο περιεχόμενο, παρά το γεγονός ότι μόνο το 9% των χρηστών του είναι αγγλόφωνοι.

«Αυτό είναι ένα πολύ υψηλό ποσοστό και σημαίνει ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός χρηστών του Facebook που μένουν εκτός», είπε ο Buchan. «Υπάρχουν ολόκληροι πληθυσμοί που απολαμβάνουν την υπηρεσία Facebook και από αυτήν το Facebook επωφελείται, ενώ στην πραγματικότητα δεν τους φροντίζει».

Με πληροφορίες από τον Guardian

Διαφήμιση