Αρχική Special Topics Κτηματολόγιο: «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» – Έρχεται το Σεπτέμβριο

Κτηματολόγιο: «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» – Έρχεται το Σεπτέμβριο

0
athens 3
Εικόνα: UNSPLASH.Markus Winkler
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Αλλάζει η κτηματογράφηση και δημιουργείται Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου, που τίθεται σε λειτουργία το Σεπτέβριο. Οι αλλαγές περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που κατέθεσε ο υφυπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης. Συζητήθηκε σήμερα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Στόχος είναι να ψηφιστεί την προσεχή εβδομάδα από την Ολομέλεια.. Το νομοσχέδιο είχε προαναγγελθεί και παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τέλος Μαΐου.

Ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου

“Τα βήματα για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου είναι πάρα πολλά. Η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει κατά μέσο όρο 4,7 βήματα για μια μεταβίβαση. Εδώ στην Ελλάδα, η Παγκόσμια Τράπεζα καταγράφει 11 βήματα. Απαιτούνται δε και πάνω από 17 πιστοποιητικά. Αυτά όταν το ακίνητο είναι τακτοποιημένο. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο ζητάει και λύση”, είπε ο κ. Πιερρακάκης. Ο ηλεκτρονικός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου αλλάζει τα δεδομένα. “Όλα θα γίνονται στον συμβολαιογράφο και ο συμβολαιογράφος θα έχει μπροστά του ένα ψηφιακό σύστημα το οποίο θα αντλεί όλη την πληροφορία που χρειάζεται από τον κάθε φορέα.

Διατμηματική πρόσβαση στα στοιχεία

Από το ΤΕΕ, από την ΑΔΑΕ, από τον ΕΦΚΑ. Δηλαδή οποιοδήποτε από αυτά τα πιστοποιητικά μπορεί να το πάρει ο συμβολαιογράφος σε ψηφιοποιημένη μορφή, θα το αντλεί αυτόματα από το σύστημα”. Η ψηφιακή αυτή πλατφόρμα θα τεθεί σε εφαρμογή το Σεπτέμβριο, “και έτσι θα διευκολυνθεί η μεταβίβαση των ακινήτων στην Ελλάδα”.

Κτηματολόγιο

Σύμφωνα με τον υπουργό, στόχος των διατάξεων είναι η επιτάχυνση, η απλούστευση και η ασφάλεια των διαδικασιών του Κτηματολογίου. “Επιτάχυνση γιατί μειώνουμε περίπου κατά δύο χρόνια μεσοσταθμικά το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη λειτουργία του Κτηματολογίου σε όσες περιοχές αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί. Δηλαδή περίπου στο 66% της χώρας. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο 34% με 35%. Μεταξύ  άλλων, περιλαμβάνει:

  • Ταχεία μετάβαση και απλούστευση στη λειτουργία του Κτηματολογίου. Συγκεκριμένα θα επιταχυνθεί κατά τουλάχιστον δύο χρόνια η έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογίου στις περιοχές όπου ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία κτηματογράφησης. Έτσι, οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Κτηματολογίου σε όλη την επικράτεια.
  • Η κτηματογράφηση ολοκληρώνεται πριν από την έκδοση των αποφάσεων των Επιτροπών Υποθέσεων Κτηματογράφησης.
  • Όλες οι αιτήσεις και οι αντίθετες απόψεις επί της αίτησης θα κατατίθενται στις προβλεπόμενες προθεσμίες και θα εκδικάζονται κανονικά.
  • Για πρώτη φορά στο κτηματολογικό φύλλο κάθε ακινήτου θα αναγράφονται οι εκκρεμότητες ως προς τα δικαιώματα (αιτήσεις και οι αντίθετες απόψεις).
  • Η πλήρης πρόσβαση στα κτηματολογικά στοιχεία θα διασφαλίσει τη διαφάνεια στις συναλλαγές. Θα επιτρέπει τόσο στους ιδιοκτήτες να εκμεταλλευτούν την περιουσία τους, όσο και στους υποψήφιους αγοραστές να μπορούν να γνωρίζουν επακριβώς το ισχύον καθεστώς κάθε ακινήτου.

Ενστάσεις

Σήμερα, μετά τη φάση της ανάρτησης, ακολουθεί η διαδικασία των ενστάσεων. Στη συνέχεια και αφού τελεσιδικήσουν όλες οι ενστάσεις, τότε και μόνο τότε το κτηματολογικό γραφείο κάθε περιοχής τίθεται σε λειτουργία. Το ποσοστό των ακινήτων επί των οποίων ασκούνται ενστάσεις ανέρχεται, κατά μέσο όρο, 2%. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι να ολοκληρωθούν οι ενστάσεις για το 2%, το Κτηματολόγιο δεν λειτουργεί ούτε για το υπόλοιπο 38%. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Με τις αλλαγές, μετά την ανάρτηση, μετά την υποβολή των ενστάσεων, μετά τη διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων, κάθε περιοχή αποκτά Κτηματολόγιο σε λειτουργία. Οι ενστάσεις θα εκδικάζονται κανονικά, οι ιδιοκτήτες δεν θα στερηθούν κανένα από τα δικαιώματα που αυτή τη στιγμή διαθέτουν και για το διάστημα που μεσολαβεί. Κάθε ένσταση θα καταγράφεται στο περιθώριο του κτηματολογικού φύλλου του ακινήτου.

Μείωση χρόνου και διαφάνεια

Η νέα διαδικασία είναι πιο γρήγορη και πιο απλή για όλους, είπε ο υπουργός. “Αν υποθέσουμε ότι κάποιος θέλει να αγοράσει ένα οικόπεδο, με αμφισβητούμενα όρια από τον γείτονα. Όσο δεν λειτουργεί το Κτηματολόγιο, η πληροφορία αυτή είναι διάσπαρτη. Σε κάποιες περιπτώσεις το διάσπαρτη σημαίνει κρυφή. Τώρα θα είναι ξεκάθαρη, δημόσια, συγκεντρωμένη σε ένα σημείο στο οποίο πρέπει να βρίσκεται, δηλαδή στα κτηματολογικά φύλλα. Ο υποψήφιος αγοραστής θα μπορεί να ελέγχει με πολύ μεγάλη ακρίβεια την εικόνα του ακινήτου που επιθυμεί να αγοράσει. Χωρίς να κινδυνεύει να βρεθεί μπροστά σε εκπλήξεις σε μερικά χρόνια”.

Ψηφιακή πρόσβαση σε δικηγόρους, μηχανικούς, συμβολαιογράφους

Ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε ότι έχει ήδη δοθεί ψηφιακά πρόσβαση σε επαγγελματίες, δικηγόρους, μηχανικούς, συμβολαιογράφους. Έχουν δυνατότητα να δουν τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν για το λειτουργούν Κτηματολόγιο.

Το 2022 στο 55% η κτηματογράφηση – Στο 90% το 2023

Η πρόβλεψη του υπουργείου είναι με το νομοσχέδιο που φέρνει στη Βουλή, του χρόνου θα είναι κτηματογραφημένο το 55%. Σε δύο χρόνια το ποσοστό αυτό θα φτάσει στο 90%. Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα υπάρξει ένα ψηφιακό σύστημα που θα ενσωματώσει το ιστορικό αρχείο των υποθηκοφυλακείων, θα ενσωματώσει τα στοιχεία των κτηματολογικών γραφείων.

Επιμόρφωση

Με το νομοσχέδιο προωθείται η κατάρτιση και η επιμόρφωση των κτηματολογικών δικαστών. Η αναδιάρθρωση του Οργανισμού του Κτηματολογίου, η καθιέρωση του διαπιστευμένου μηχανικού, η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με το ΤΕΕ.

Ψηφιακές εφαρμογές για οχήματα

Το ν/σ περιλαμβάνει και διατάξεις για τις ψηφιακές εφαρμογές, “myAuto”, “Audit-car”. Η πρώτη εφαρμογή θα παρέχει στους ιδιοκτήτες οχημάτων μια σειρά συγκεκριμένες πληροφορίες. Η δεύτερη εφαρμογή θα παρέχει πληροφορίες προς τα όργανα ελέγχου. Όπως στοιχεία οχήματος, ημερομηνία έκδοσης, ανάκλησης άδειας κυκλοφορίας, καταβολή τελών. Περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης, θέση σε ακινησία, ένταξη στο μητρώο κλεμμένων οχημάτων της ΕΛΑΣ.. Σε σχέση με το “myPhoto”, ο υπουργός είπε ότι θα είναι μια υπηρεσία η οποία θα χρησιμοποιηθεί κατ΄αρχήν στις ανανεώσεις διπλωμάτων οδήγησης, αλλά και σε πολλές υπηρεσίες που απαιτείται φωτογραφία των πολιτών. Οι υπηρεσίες αυτές θα ενταχθούν στο gov.gr.

 

Διαφήμιση