Αρχική Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Α.Π.Ε Κομισιόν: Δέσμη μέτρων για οικονομία και περιβάλλον

Κομισιόν: Δέσμη μέτρων για οικονομία και περιβάλλον

0
ENVIROMENT. POLLUTION
Εικόνα: UNSPLASH/Chris LeBoutillier

Σύνταξη: ecozen.gr

Αύξηση των ανανεώσιμων πηγών (ΑΠΕ) που χρησιμοποιεί και μείωση κατανάλωσης ενέργειας έως το 2030 περιλαμβάνει η δέσμη μέτρων της Κομισιόν για την οικονομία και το περιβάλλον. Η πράσινη χάρτα της επόμενης ημέρας παρουσιάστηκε σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ως αντίβαρο στην κλιματική αλλαγή, με στόχο τη μείωση των εκπομπών που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Σημειολογία

Η δέσμη μέτρων «Fit for 55» περιλαμβάνει αναθεώρηση της υφιστάμενης νομοθεσίας. Προκειμένου να ληφθεί το μήνυμα σοβαρότητας οιυ θέλει να εκπέμψει, τα μέτρα παρουσίασαν η ηγεσία της ΕΕ. Δηλαδή, η πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο αντιπρόεδρος  Φρανς Τίμερμανς και άλλοι τέσσερις Επίτροποι.

Μείωση 55% έως 2030 – Εξάλειψη έως 2050

Η Κομισιόν θέτει στόχο τη μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030, με βάση τα επίπεδα του 1990. Και την εξάλειψή τους μέχρι το 2050. «Fit for 55» Για αυτό και προχωρεί σε αύξηση των ΑΠΕ κατά 40% επί της τελικής κατανάλωσης του 2030, έναντι 20% το 2019. Υπενθυμίζεται ότι έως τώρα στόχος ήταν η αύξηση των ΑΠΕ κατά 32% έως το 2030. Ο στόχος αυτός ολοκληρώνεται ήδη, σύμφωνα με την ΕΕ.

windmill surrounded by grass during daytime

Απανθρακοποίηση

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικεντρώνεται στην επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών (ETS). Δηλαδή, τον καθορισμό μιας τιμή για κάθε τόνο άνθρακα. Για τους τομείς ενέργειας, μεταφορών και, τις εντός ΕΕ, αεροπορικές μεταφορές. Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο δημόσιος τομέας θα υποχρεωθεί να ανακαινίζει το 3% των κτηρίων του ετησίως. Αυτό εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την αγορά της οικοδομής, με νέες θέσεις εργασίας. Παράλληλα θα μειώσει τη χρήση ενέργειας και του κόστους για τους φορολογούμενους.

white bmw car on road

Αλλάζει η αγορά αυτοκινήτου – Μηδενικό διοξείδιο άνθρακα στα οχήματα

Τα νέα μέτρα αλλάζουν την αγορά αυτοκινήτου. Οι Βρυξέλλες προτείνουν τη μείωση στο μηδέν των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα οχήματα στην ΕΕ. Η αρχή θα γίνει το 2035. Αυτό σημαίνει τη διακοπή των πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Δηλαδή τη δημιουργία μόνον ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Επίσης, προϋποθέτει αξιόπιστο δίκτυο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ο αναθεωρημένος κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων θα απαιτεί από τα κράτη-μέλη να επεκτείνουν την ικανότητα φόρτισης. Ανάλογα με τις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών. Επίσης, θα πρέπει να εγκαθιστούν σημεία φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων ανά τακτά διαστήματα σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Κάθε 60 χιλιόμετρα για ηλεκτρική φόρτιση και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό με υδρογόνο.

Σκεπτικισμός από αυτοκινητοβιομηχανία

Η αυτοκινητοβιομηχανία ανησυχεί, ωστόσο, για έλλειψη σημείων φόρτισης. Κύκλοι της αγοράς κάνουν λόγο για ” επικείμενο βιομηχανικό μετασχηματισμό που θα μπορούσε να προκαλέσει αιμορραγία στις θέσεις εργασίας”.

Ταμείο για το κλίμα

Η επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειιρήσεων για την εφαρμογή των μέτρων ανάγκασε την Κομισιόν να προτείνει την ίδρυση “Ταμείου για το κλίμα”. Σύμφωνα με την πρόεδρο φον ντερ Λάιεν «αυτό το Ταμείο θα υποστηρίξει τις επενδύσεις και τα τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις».
Μια άλλη πρόταση είναι ο «Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM). Θα αφορά στα αγαθά που παράγονται εκτός της ΕΕ. Έτσι ώστε οι ευρωπαϊκές εταιρείες που θα φέρουν το κόστος της απανθρακοποίησης να μην μειονεκτούν από φθηνότερες εισαγωγές από εταιρείες εκτός ΕΕ. Η πρόταση που έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στη Ρωσία, καθώς οι βιομηχανίες της αναμένεται να πληγούν. Επιφυλάξεις εξέφρασαβ και οι ΗΠΑ.

green leafed trees

Αλλαγή στη χρήση γης

Η Κομισιόν προτείνει ακόμα την αναθεώρηση του Κανονισμού για τη χρήση της γης, την αλλαγή στη χρήση της γης και τις δασοκομικές δραστηριότητες (LULUCF). Ο Κανονισμός θέτει έναν συνολικό στόχο για τις απορροφήσεις άνθρακα από φυσικές καταβόθρες. Ισοδυναμεί με 310 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 έως το 2030. Για να επιτευχθεί, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να θέσουν εθνικούς στόχους. Έως το 2035, η ΕΕ θα πρέπει να στοχεύει να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα στους τομείς της χρήσης γης, της δασοκομίας και της γεωργίας, Συμπεριλαμβανομένων και των γεωργικών μη ανθρακούχων εκπομπών, όπως αυτές που οφείλονται στη χρήση λιπασμάτων και στην κτηνοτροφία.

Διαφήμιση