Αρχική Πολιτισμός Η Λυρική τιμά την Ελληνική Επανάσταση με έργα Παύλου Καρρέρ και Νίκου...

Η Λυρική τιμά την Ελληνική Επανάσταση με έργα Παύλου Καρρέρ και Νίκου Σκαλκώτα

0
ελληνικοί χοροί
Διαφήμιση

Σύνταξη: ecozen.gr

Με αφορμή την επέτειο 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, η Εθνική Λυρική Σκηνή, τιμάει την Ελλάδα μέσα από ένα αφιερωματικό βίντεο με αποσπάσματα από την όπερα Δέσπω του Παύλου Καρρέρ και τους Ελληνικούς χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, στις 25 Μαρτίου 2021 στις 20:00. Το βίντεο θα προβληθεί στο nationalopera.gr, στο Facebook και στο YouTube της ΕΛΣ.

Η παραγωγή τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Σημειώνεται ότι, η όπερα Δέσπω του Παύλου Καρρέρ και οι Ελληνικοί χοροί του Νίκου Σκαλκώτα, βιντεοσκοπήθηκαν στις 6 και 7 Μαρτίου 2021 και θα είναι διαθέσιμα στην GNO TV στις αρχές Μαΐου.

Ωστόσο, στις 25 Μαρτίου θα προβληθούν αποσπάσματα, με ένα βίντεο αφιερωματικό, του οποίου την εισαγωγή κάνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης.

Παράλληλα, ο υπεύθυνος του Τομέα Δραματολογίας Νίκος Δοντάς, θα μιλήσει για τη σημασία των δύο εμβληματικών έργων της Επτανησιακής και της Εθνικής Σχολής.

Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Γιώργος Ζιάβρας.

Όπερα
Δέσπω: Παύλος Καρρέρ

“Παρά σκλαβιά τον θάνατο ο ήρως προτιμά», τραγουδά η Δέσπω λίγο πριν ανατινάξει τον πύργο του Δημουλά (Κάστρο Ρινιάσας) στο Ζάλογγο για να βάλει τέλος στη ζωή τη δική της καθώς και της οικογένειάς της, προκειμένου να μην παραδοθούν στο τουρκικό στράτευμα του Αλή Πασά, στην τελευταία σκηνή του μονόπρακτου μελοδράματος Δέσπω, η ηρωίς του Σουλίου.

Αν και πρόκειται για την τρίτη όπερα του Παύλου Καρρέρ (1829-1896) που βασίστηκε σε ελληνικό θέμα, διαβάζουμε στην πρώτη έκδοση του λιμπρέτου τον χαρακτηρισμό «Πρώτον Ελληνικόν τραγικόν Μελόδραμα» και αυτό αφενός γιατί η πρωτότυπη γλώσσα του είναι τα ελληνικά –στις προηγούμενες δύο τα ελληνικά ήταν διασκευή της ιταλικής μετάφρασης–, αφετέρου γιατί τονίζεται ο ελληνικός χαρακτήρας και μέσω της μουσικής – ο «Ελληνικός μουσικός χρωματισμός σχετικός με το ύφος και την ενότητα του αντικειμένου», όπως γράφει ο ίδιος στην επιστολή του προς το Ωδείο Αθηνών, λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του έργου του (Αύγουστος 1875). Επιθυμία του Καρρέρ ήταν να ανεβεί το έργο του από τους σπουδαστές και καθηγητές του νεοϊδρυθέντος Ωδείου.

Χορός
Ελληνικοί χοροί: Νίκος Σκαλκώτας

Όταν ο Νίκος Σκαλκώτας επέστρεψε από το Βερολίνο στην Αθήνα το 1933, η πατρίδα δεν τον υποδέχθηκε με τις αγκάλες ανοιχτές. Παρά τις σοβαρές σπουδές με (και τα εύσημα από) προσωπικότητες όπως οι Άρνολντ Σαίνμπεργκ και Κουρτ Βάιλ, η φήμη του ως ριζοσπαστικού νεωτεριστή δεν βοήθησε στην αποδοχή του Χαλκιδαίου συνθέτη από το αθηναϊκό κατεστημένο, απορροφημένο εκείνη την εποχή σε διαμάχες σχετικά με την αφομοίωση του παραδοσιακού στοιχείου στη λόγια μουσική.

Διόλου τυχαία, οι 36 Ελληνικοί χοροί για ορχήστρα (καρπός της ενασχόλησης του συνθέτη με το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο της μουσικολόγου Μέλπως Μερλιέ, μιας από τις ποικίλες βιοποριστικές του ασχολίες) αναδείχθηκαν στο μόνο έργο του Σκαλκώτα με αξιόλογη διάδοση κατά τη διάρκεια της ζωής του χάρη στη ρυθμική και ηχοχρωματική τους ποικιλία, το εύληπτο ιδίωμα και τους ευφάνταστους τρόπους ενσωμάτωσης του παραδοσιακού υλικού. Το κλασικό αυτό μνημείο της νεοελληνικής μουσικής αποτελεί τη βάση για τη νέα συνεργασία του Μπαλέτου της ΕΛΣ με δύο από τις πλέον διακεκριμένες χορογραφικές δυνάμεις της χώρας που ψηλαφούν, με τον ιδιαίτερο τρόπο τους, τη σχέση του κληρονομημένου εθνικού αφηγήματος με το σήμερα, διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση που οδήγησε στην ίδρυση του νεοελληνικού κράτους.

 

Διαφήμιση