Το φοινικέλαιο το συναντάμε καθημερινά σε προϊόντα από σοκολάτα έως σαμπουάν. Αλλά υπάρχει ένα μέρος που δεν θα περίμενε κανείς να το βρει. Το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου.
Μια δημοσκόπηση της Ipsos διαπίστωσε ότι το 82% των ανθρώπων σε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες δεν γνώριζαν ότι το ντίζελ έχει προσθήκη φοινικέλαιου.
Και βρίσκεται στο στάδιο της σταδιακής κατάργησης. Η ΕΕ καταργεί προηγούμενες απαιτήσεις για τη χρήση λιπαντικών με βάση τα τρόφιμα σε βιοκαύσιμα.
Πρόσφατα στοιχεία από το Transport & Environment (T&E), διαπίστωσαν ότι οι Ευρωπαίοι οδηγοί καίνε περισσότερο φοινικέλαιο στα αυτοκίνητα τους, από ότι στα 40 δισεκατομμύρια μπισκότα Oreo που τρώγονται σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με την έρευνα, η χρήση του φοινικέλαιο που καταστρέφει τα δάση έχει φτάσει σε υψηλό επίπεδο με 4,5 εκατομμύρια τόνους κάθε χρόνο. Σχεδόν διπλάσιο από αυτό που προστίθεται στα οικιακά προϊόντα.
More palm oil in EU cars than on our plates!
The amount of forest-ravaging #PalmOil used to make biodiesel reached an all-time high of 4.5 million tonnes in 2019.
In contrast, the use of palm oil to make food dropped to an all-time low of 2.8 Mt.
Click to learn why#NotInMyTank— Transport & Environment (@transenv) July 2, 2020
“Η τρέλα να καίει…φαγητό στα αυτοκίνητα πρέπει να σταματήσει το συντομότερο δυνατό, λέει η Κριστίνα Μέστρε διευθύντρια βιοκαυσίμων στο T&E.
Αυτή η αποτυχημένη πολιτική για τα βιοκαύσιμα αυξάνει τις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων. Οδηγεί στην αποψίλωση και την κλιματική αλλαγή. Και απειλεί τις τοπικές κοινότητες και τα είδη που απειλούνται με εξαφάνιση.
Οι ηγέτες της ΕΕ έχουν την ευκαιρία μιας γενιάς να καταργήσουν σταδιακά όλα τα βιοκαύσιμα με βάση τα τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένου του φοινικέλαιου από το επόμενο έτος.”
Is diesel 🛢️ or Nutella the biggest palm oil 🌴 problem in Europe🇪🇺?
European drivers consume much more #PalmOil in their cars than big food and cosmetics makers worldwide.
Learn more: https://t.co/tlDSpViXDK#NotInMyTank pic.twitter.com/h4TvwMcgKg
— Transport & Environment (@transenv) July 3, 2020
Ένας συνασπισμός άλλων ΜΚΟ, συμπεριλαμβανομένης της T&E, ξεκίνησε πρόσφατα μια εκστρατεία που ονομάζεται “#NotInMyTank”.
Για να παροτρύνει τις κυβερνήσεις στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και τις Κάτω Χώρες να τερματίσουν την υποστήριξή τους για το φοινικέλαιο. Καθώς και άλλα βιοκαύσιμα με βάση τα τρόφιμα το 2021.
Τι γίνεται με τις “βιώσιμες πηγές”
Μια έρευνα από την Greenpeace France πέρυσι, σχετικά με την προέλευση του φοινικέλαιου από τον ενεργειακό γίγαντα Total, διαπίστωσε ότι οι διαβεβαιώσεις για τη βιωσιμότητα “απέχουν πολύ από την εγγύηση”.
Όπως υπογραμμίζεται οι πηγές που προμηθεύουν φοινικέλαιο στο βιοκαύσιμο La Mède της εταιρείας στη Νότια Γαλλία χρησιμοποιούν φρούτα που έχουν ληφθεί από εθνικά πάρκα ή από συνεταιρισμούς που έχουν καταδικαστεί για παράνομη αποψίλωση. Η Total είχε ισχυριστεί ότι χρησιμοποιούσε μόνο 100% ανιχνεύσιμο λάδι.
Ωστόσο, η ΕΕ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας φοινικέλαιου στον κόσμο. Και ορισμένοι προειδοποίησαν ότι η πλήρης απαγόρευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των μη βιώσιμων πρακτικών όπως αυτή.
Προειδοποιούν ότι θα αποθαρρύνει τα ισχυρά πρότυπα και πρακτικές στις φτωχότερες χώρες καθώς οι καλλιεργητές στρέφονται σε εναλλακτικές αγορές με λιγότερες απαιτήσεις πιστοποίησης.
Το IUCN προειδοποίησε ότι η απαγόρευση του φοινικέλαιου θα αντικαθιστούσε εντελώς αντί να σταματήσει τις “σημαντικές παγκόσμιες απώλειες βιοποικιλότητας” που προκαλεί.
Οι πηγές πετρελαίου για σκοπούς από καύσιμα σε τρόφιμα, θα στραφούν σε σόγια και ηλίανθο, λέει. Αυτές οι καλλιέργειες μπορούν να απαιτούν έως και εννέα φορές περισσότερη γη για την παραγωγή της ίδιας ποσότητας πετρελαίου. Αυξάνοντας έτσι τις περιβαλλοντικές ζημίες που προκαλούνται από την κάλυψη της παγκόσμιας ζήτησης.
Σύμφωνα με το IUCN “το φοινικέλαιο είναι εδώ για να μείνει”. Οπότε η απάντηση θα μπορούσε να βρεθεί σε αγορές όπως η ΕΕ. Διασφαλίζοντας την επιβολή αυστηρών απαιτήσεων βιωσιμότητας. Τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί μια βιώσιμη εναλλακτική λύση.