Αρχική Special Topics Μεγάλος Περίπατος: Ρυθμίσεις και βελτιώσεις από τον Δήμο Αθηναίων

Μεγάλος Περίπατος: Ρυθμίσεις και βελτιώσεις από τον Δήμο Αθηναίων

Της Αλεξάνδρας Χαΐνη
0
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

Δεν ξέρω πόσοι και πόσες από τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες του Ecozen είχαν την ευκαιρία να περπατήσουν τον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας, ή έστω τμήμα αυτού. Ως εργαζόμενη στο κέντρο, και μάλιστα στην περιοχή της Ομόνοιας, η έκθεσή μου στις δημοτικές πρωτοβουλίες, δράσεις και παρεμβάσεις είναι καθημερινή. Θα προτιμούσα ωστόσο να μην επεκταθώ περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στην υπόλοιπη πόλη – εκτός της Πανεπιστημίου, της πλατείας Συντάγματος κλπ., δηλαδή. Υποθέτω ότι λίγο ή πολύ είναι γνωστό ότι η Πατησίων, τα Εξάρχεια, η 3ης Σεπτεμβρίου και άλλοι κεντρικοί δρόμοι δεν αποτελούν λαμπρό παράδειγμα προς μίμηση…

Θέλω μόνο να πω ότι χθες, ανεβαίνοντας για μια ακόμη φορά την Πανεπιστημίου, όσο κι αν προσπάθησα δυσκολεύτηκα να αντιληφθώ τον στόχο της παρέμβασης. Είδα κυκλοφοριακή συμφόρηση, τροχονόμους να στέκονται στη μέση του δρόμου αποτρέποντας αυτοκίνητα και κατευθύνοντας τους πεζούς, απόρησα για τα μεγέθη των ζαρντινιέρων στο ύψος της Βουκουρεστίου αλλά και για τα άχαρα παγκάκια, ξαφνιάστηκα εκ νέου με την τοποθέτηση φοίνικα στην αρχή της Ερμού…

Γνωρίζω ότι η παρέμβαση στην παρούσα φάση έχει πιλοτικό χαρακτήρα και ότι η με τη διαδικασία “παρατήρηση και πείραμα”. Απλώς υπάρχουν στιγμές που σκέφτομαι ότι το εγχείρημα θυμίζει κατασκευή lego και μάλιστα χωρίς οδηγίες χρήσης…

Τέλος πάντων, εν αναμονή των βελτιώσεων και με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή η πόλη θα αποκτήσει αυτό που της αξίζει, προσαρμοσμένο πάντα στις πραγματικές ανάγκες και τα μεγέθη της, οφείλω να αναγνωρίσω ότι αν μη τι άλλο ο κ. Μπακογιάννης δεν κωφεύει. Έχει άλλωστε τονίσει επανειλημμένα ότι το έργο θα διαμορφωθεί σε στενή συνεργασία με τους πολίτες/εργαζόμενους/φορείς κλπ. και ότι η δημοτική αρχή είναι ανοιχτή σε προτάσεις και επισημάνσεις.

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο δήμαρχος ανακοίνωσε μια σειρά από κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο Εμπορικό Τρίγωνο και στην Πλάκα. “Οι ρυθμίσεις που εισηγούμαστε ακολουθούν τις επιταγές του ρυθμιστικού σχεδίου του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου και του ΣΒΑΚ και βεβαίως είναι εναρμονισμένη με όλες τις διεθνείς τάσεις αυτή την στιγμή” είπε χαρακτηριστικά στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, εξηγώντας: “Τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε μια νέα ισορροπία ανάμεσα στον οδηγό τον επιβάτη τον πεζό και τον ποδηλάτη και γι’ αυτό βασιζόμαστε σε μια σειρά από μελέτες πολλές από τις οποίες συζητάμε ήδη στη διαπαραταξιακή επιτροπή”.

  • Το όριο ταχύτητας ορίζεται στα 30 χλμ. την ώρα,
  • Θα απαιτείται ειδική άδεια για τη διέλευση οχημάτων σε συγκεκριμένους δρόμους
  • Μετά από ένα χρονικό διάστημα προσαρμογής οι παραβάτες θα βρίσκονται αντιμέτωποι με πρόστιμα που θα βεβαιώνει η Δημοτική Αστυνομία, η οποία θα ελέγχει τις εισόδους.
  • Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται με τη φορητή συσκευή που έχουν οι δημοτικοί αστυνομικοί ή και με έντυπα παραστατικά ενώ ήδη, έχει δημιουργηθεί εφαρμογή μέσω της οποίας θα μπορεί κάποιος να αιτηθεί και να αποκτήσει την σχετική άδεια. Παράλληλα, θα λειτουργεί ειδικό τηλεφωνικό κέντρο και site όπου κάποιος θα μπορεί να απευθύνει ερωτήματα.
  • Προβλέπεται αντιδρόμηση των οδών: Κολοκοτρώνη από την Σταδίου έως τη Βουλής. Της Βουλής από την Καραγ. Σερβίας έως την Κολοκοτρώνη, της Καραγεώργη Σερβίας από τη Βουλής έως την Πλατεία Συντάγματος προκειμένου να εξυπηρετηθεί καλύτερα η πιάτσα ταξί που θα γίνει στην Καραγεώργη Σερβίας.
  • Υπάρχουν συνολικά 15 εξαιρέσεις οχημάτων στις περιοχές αυτές αλλά και ειδικές άδειες εισόδου για θρησκευτικές τελετές και εκδηλώσεις.

Οι διαπιστώσεις του ΕΜΠ

Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

Σύμφωνα με την πρώτη αποτίμηση της ομάδας των Συγκοινωνιολόγων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τις τέσσερις εβδομάδες λειτουργίας του Μεγάλου Περιπάτου (15 Ιουνίου ως 10 Ιουλίου), τα πράγματα έχουν ως εξής:

    1. Κυκλοφοριακή εξυπηρέτηση κατά την πρωινή ώρα αιχμής

Ο Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα, Πανεπιστημίου

  • Αναμενόμενη κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Πανεπιστημίου (από 2,7 σε 4,0 λεπτά) και αμελητέες διακυμάνσεις της κυκλοφορίας στους υπόλοιπους κεντρικούς άξονες. Η ροή της κυκλοφορίας στην οδό Σταδίου δεν επηρεάστηκε από τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πλατεία Συντάγματος (από 29/6).
  •  Αισθητή κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Βασ. Αμαλίας προς Σύνταγμα (από 3.6 σε 5.9 λεπτά) και κυκλοφοριακή επιβάρυνση στους οδικούς άξονες Βασ. Κωνσταντίνου και Αλεξάνδρας (αύξηση χρόνου διαδρομής κατά 1,0 – 1,5 λεπτό).
  • Από τις αρχές Ιουλίου η κυκλοφορία βελτιώνεται συνεχώς και εξαιτίας της χαμηλότερης κυκλοφορίας λόγω καλοκαιριού.

2. Κυκλοφοριακοί φόρτοι

Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα

  • Στην οδό Πανεπιστημίου παρατηρήθηκε αναμενόμενη μείωση του ωριαίου κυκλοφοριακού φόρτου (διελεύσεις) κατά την πρωινή αιχμή (-23%: από 4.200 σε 3.400) και κατά την μεσημεριανή αιχμή (-13,6%).
  • Στους άξονες της εγγύς περιοχής οι διελεύσεις μειώθηκαν κατά 14% και στους περιφερειακούς άξονες (Λ.Αλεξάνδρας, Βασ.Κωνσταντίνου) αυξήθηκαν κατά 20%, χωρίς όμως να φτάσουν σε συμφόρηση.

3. Σύνθεση Κυκλοφορίας

Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα

  • Στην οδό Πανεπιστημίου, το ποσοστό των ΙΧ επιβατικών μειώθηκε κατά 9% με αντίστοιχη αύξηση κατά 8,6% στις μοτοσυκλέτες και 1,3% στα ταξί.
  • Στους άξονες της εγγύς περιοχής το ποσοστό των ΙΧ επιβατικών μειώθηκε κατά 5,6% με αντίστοιχη αύξηση κατά 2,3% στις μοτοσυκλέτες και στα ταξί. Στους περιφερειακούς άξονες (Λ.Αλεξάνδρας, Βασ.Κωνσταντίνου) δεν παρατηρήθηκε σημαντική μεταβολή στη σύνθεση της κυκλοφορίας.
  • Παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της κυκλοφορίας πεζών στην Πανεπιστημίου (+15%), σε όλους τους άξονες της εγγύς περιοχής (+23%) και στους περιφερειακούς άξονες (+48%).
  • Η κυκλοφορία ποδηλάτων παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα, διότι η κουλτούρα χρήσης ποδηλάτου χρειάζεται και σημαντικά περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερο δίκτυο.

4. Άλλα Μεγέθη

Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα

  • Στις λεωφορειακές γραμμές που περνούν από το κέντρο παρατηρήθηκε μικρή αύξηση του μέσου χρόνου διαδρομής (+3,5%) κατά την πρωινή αιχμή, δεδομένου και του ότι δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι λεωφορειολωρίδες.
  • Στην οδό Σόλωνος, οι συστηματικοί έλεγχοι οδήγησαν καταρχήν σε θεαματική αύξηση των βεβαιούμενων παραβάσεων παράνομης στάθμευσης και στη συνέχεια σε κατακόρυφη μείωση (-65%) λόγω συμμόρφωσης των οδηγών και μείωσης της παραβατικότητας.

Νέα παρέμβαση της Ανοιχτής Πόλης

Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

«Η υλοποίηση του Μεγάλου Περιπάτου ακυρώνει την πραγματική ανάγκη της πόλης για περισσότερο δημόσιο χώρο και για ένα βιώσιμο μοντέλο αστικής κινητικότητας», τονίζει σε ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη του Νάσου Ηλιόπουλου σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «όλο αυτό το διάστημα, η Δημοτική Αρχή δεν έχει ασκήσει καμία ουσιαστική πίεση για την ενίσχυση των Μέσων Μεταφοράς» και «δεν έχει σεβαστεί την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για μέτρα χαμηλού κόστους». Παράλληλα, η Ανοιχτή Πόλη αναφερόμενη στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο Εμπορικό Τρίγωνο υπογραμμίζει ότι «υπό το βάρος των αντιδράσεων η εισήγηση περιελάμβανε την ακύρωση του περιορισμού της κυκλοφορίας στις οδούς Ερμού και Αθηνάς».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here