Αρχική Περιβάλλον Έρευνα: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αναζητούν βιώσιμα τρόφιμα

Έρευνα: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αναζητούν βιώσιμα τρόφιμα

0
Τροφές - Φαγητά - βιώσιμα τρόφιμα
Διαφήμιση

Την πρόθεσή τους να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα γίνει ευκολότερη η πρόσβασή τους σε βιώσιμα τρόφιμα και μάλιστα με καλές τιμές, δήλωσαν οι περισσότεροι καταναλωτές στο πλαίσιο έρευνας που διενεργήθηκε σε 11 χώρες (Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Λιθουανία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Σλοβακία, Ισπανία), τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο 2019 και συντονίστηκε από τη BEUC-Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών.

Στην έρευνα -την οποία κοινοποιεί με σχετική ανακοίνωση το ΚΕ.Π.ΚΑ.-Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών– συμμετείχαν περισσότεροι από 11.000 καταναλωτές. Και παρόλο που ολοκληρώθηκε μερικούς μήνες πριν το ξέσπασμα του κορωνοϊού στην Ευρώπη, γίνεται εμφανές ότι οι καταναλωτές είχαν ήδη αρχίσει να στρέφονται σε πιο βιώσιμες επιλογές τροφίμων. Είναι δύσκολο βέβαια να προβλέψουμε εάν η τάση να μαγειρεύουμε περισσότερο στο σπίτι μας ή να αναζητούμε τρόφιμα τοπικής παραγωγής θα κρατήσει και μετά το πέρας της κρίσης. Ωστόσο, θα πρέπει οι όποιες πολιτικές αποφάσεις στο εξής να βασίζονται στην τάση αυτή που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας και να στήσουν ένα πιο βιώσιμο και σταθερό διατροφικό σύστημα.

Τα συμπεράσματα

βιολογικά προϊόντα

  • Οι καταναλωτές παρότι γνωρίζουν τις επιπτώσεις της διατροφής στο περιβάλλον, τείνουν να υποβαθμίσουν τις επιπτώσεις των δικών τους διατροφικών συνηθειών.
  • Τα 2/3 των καταναλωτών θέλουν να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες για χάρη του περιβάλλοντος.
  • Οι τιμές, η έλλειψη γνώσης και ξεκάθαρης πληροφόρησης καθώς και η περιορισμένη προσφορά βιώσιμων επιλογών είναι οι αιτίες που οι καταναλωτές δηλώνουν ότι τους εμποδίζουν να καταναλώσουν τρόφιμα φιλικά στο περιβάλλον.
  • Μόλις 40% των καταναλωτών δηλώνουν ότι είτε σταμάτησαν να τρώνε κόκκινο κρέας είτε το περιόρισαν, για λόγους περιβαλλοντικούς.
  • Μόλις 16% των καταναλωτών νιώθουν ότι η κυβέρνηση τους κάνει αρκετά, για να ενθαρρύνει τη βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση τροφίμων.

Καταναλωτές και παραγωγοί σε κοινό αγώνα

Λαϊκές
“Η έρευνα μας έδειξε ότι οι καταναλωτές θέλουν να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες, αλλά αυτό δεν είναι ένας εύκολος στόχος” σχολίασε η Μονίκ Γκογιένς, Γενική Διευθύντρια της BEUC. “Πρέπει να γίνουν αλλαγές, σε πολλά επίπεδα, ώστε να γίνει η βιώσιμη επιλογή μια εύκολη επιλογή. Οι καταναλωτές θέλουν καλύτερη πληροφόρηση στη σήμανση των τροφίμων και περισσότερες βιώσιμες επιλογές. Αλλά οι προσωπικές επιλογές τροφίμων, των καταναλωτών δε φτάνουν. Πρέπει να «βαδίσουν», χέρι-χέρι, με τις επιλογές του νομοθέτη, των παραγωγών τροφίμων, των λιανοπωλητών, ώστε να προσαρμοστούν οι τιμές και οι μέθοδοι προώθησης τροφίμων για να μας ωθήσουν να αγοράσουμε ένα υγιεινό τρόφιμο και όχι κάποιο άλλο, που η παραγωγή του επιβαρύνει το περιβάλλον”.

Απαγορευτικές τιμές

Λαϊκές

Οι υψηλές τιμές θεωρούνται το βασικό εμπόδιο για την επιλογή βιώσιμων τροφίμων σε όλες σχεδόν τις χώρες. Οι κυβερνήσεις και οι ενώσεις καταναλωτών μπορούν να παίξουν ένα βασικό ρόλο για να συνειδητοποιήσουν οι καταναλωτές ότι η βιώσιμη διατροφή δεν κοστίζει απαραίτητα περισσότερο. Όμως πρέπει να συμβαδίζει με αλλαγές και σε άλλες συνήθειες όπως τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος, τη μείωση των απορριμμάτων, της σπατάλης τροφίμων, της κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού κ.λπ.

Κρεατοφάγοι

Κοντοσούβλι Κρέας

Παρόλο που η κατανάλωση κόκκινου κρέατος στην Ευρώπη είναι πολύ υψηλότερη από αυτό που συνιστάται είναι δύσκολο για αρκετούς καταναλωτές να το μειώσουν. Παρόλα αυτά, όλο και περισσότεροι καταναλωτές αντικαθιστούν το κρέας με φακές, φασόλια, ή επιλέγουν άλλα τρόφιμα ως πηγή πρωτεϊνών.

Πηγή: ΚΕ.Π.ΚΑ.-Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών

Διαφήμιση