Δεν προτίθεται να επιβάλλει «πράσινο φόρο» στις αερομεταφορές και στη ναυτιλία για την κλιματική αλλαγή, διαβεβαιώνει το υπουργείο Οικονομικών.
Αν μπει τέτοιος φόρος, εξηγεί, θα πρέπει να μπει αντίβαρο, καθώς σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργεί στη λογική της δημιουργίας «κουμπαρά» για περιβαλλοντικές δράσεις. Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι ως αντιστάθμισμα ενός τέτοιου φόρου, θα πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση της φορολογίας στην εργασία, η οποία επιβαρύνεται και με ιδιαιτέρως υψηλές εισφορές.
Ζήτημα αιχμής
Πώς προέκυψε όμως αυτό το θέμα; Σχετικές συζητήσεις έχουν γίνει ήδη αρκετές, και κατά το άτυπο Eurogroup στο Ελσίνκι τον Σεπτέμβριο, αλλά και στο Ecofin, ακόμη και στην πρόσφατη σύνοδο του ΔΝΤ στην Ουάσινγκτον (βλ. https://ecozen.gr/2019/10/dnt-foro-ston-anthraka-na-sothoyme-tin-klimatiki/).
Οι διαπραγματεύσεις αυτό το διάστημα επικεντρώνονται στους τρόπους με τους οποίους οι προϋπολογισμοί και η φορολογική πολιτική θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν προκύψει λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Ωστόσο, υπάρχει διάσταση απόψεων για τις ενδεδειγμένες λύσεις. Η Ευρώπη έχει αναθέσει στον ΟΟΣΑ σχετική μελέτη από την οποία προκύπτει ότι τα καύσιμα πρέπει να αποτελέσουν το πεδίο εφαρμογής του νέου φόρου.
Ενεργειακός φόρος
«Οι ενεργειακοί φόροι δεν είναι η μοναδική λύση, αλλά δεν μπορούμε να αναστρέψουμε την κλιματική αλλαγή χωρίς αυτούς. Πρέπει να εφαρμοστούν δίκαια και να χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο και να διευκολύνουν την ομαλή μετάβαση (σ.σ. σε άλλες μορφές ενέργειας) για τις ευάλωτες ομάδες», σημειώνει ο Γ.Γ. του ΟΟΣΑ, Α. Γκουρία, δίνοντας το στίγμα της μελέτης του ΟΟΣΑ: η φορολόγηση των ρυπογόνων μορφών ενέργειας, συνιστά ένα αποτελεσματικό μέσο για τη μείωση των ρύπων.
Φόρος στις αεροπορικές πτήσεις
Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία μελέτης του Tax Foundation, οι πτήσεις στην Ευρώπη θεωρούνται φτηνές, ωστόσο περίπου οι μισές χώρες επιβάλλουν κάποιου είδους φόρο στις αεροπορικές μετακινήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Στην πραγματικότητα, μόνο Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Νορβηγία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο χρεώνουν φόρο στο εισιτήριο, ενώ άλλες χώρες επιβαρύνουν τις πτήσεις μόνο με ΦΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο αυτήν τη στιγμή έχει τον υψηλότερο φόρο στις πτήσεις, χρεώνοντας 40,04 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 7η θέση με 9,72 ευρώ. Ενδιαφέρον είναι, επίσης, το στοιχείο ότι ενώ ΗΠΑ, Καναδάς, Ιαπωνία χρεώνουν Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα καύσιμα των αεροπλάνων, στην Ευρώπη υπάρχει εξαίρεση.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, iefimerida