Αρχική Θεραπείες “Σαρωτής” του DNA μπορεί να νικήσει τον καρκίνο

“Σαρωτής” του DNA μπορεί να νικήσει τον καρκίνο

dna 1903875 960 720

Μπορεί ο ίδιος ο οργανισμός μας να αναπτύξει λειτουργίες, ώστε να αντιμετωπίσει αρρώστιες όπως ο καρκίνος;  Σε μια νέα μελέτη, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης έχουν εντοπίσει έναν από τους κύριους μηχανισμούς πίσω από την αποκατάσταση σοβαρής βλάβης στο ανθρώπινο DNA.

Ένας «σαρωτής» μέσα στα κύτταρα αποφασίζει αν ξεκινάει κάποιου είδους επισκευή DNA, η οποία προστατεύει από τον καρκίνο.

Η βλάβη στο ανθρώπινο DΝΑ μπορεί να προκαλέσει ασταθή γενετικό υλικό και επομένως παίζει κύριο ρόλο στην ανάπτυξη του καρκίνου . Ως εκ τούτου, πολλοί ερευνητές προσπαθούν να μάθουν από την προστασία των κυττάρων  και από μεταλλάξεις DNA. Μεταξύ άλλων, αυτό γίνεται με γρήγορη και σωστή αποκατάσταση των βλαβών του DNA και αποφεύγοντας έτσι την ανάπτυξη όγκων.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης έχουν έρθει ένα βήμα πιο κοντά στην κατανόηση της διαδικασίας επιδιόρθωσης των κυττάρων σε μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Cell Biology . Για αυτές τις σοβαρές ζημιές, υπάρχουν δύο βασικά συστήματα επισκευής, αλλά μόνο ένα από αυτά είναι άψογο. Εάν αυτό το σύστημα είναι εκτός λειτουργίας, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος ανάπτυξης καρκίνου μετά από τη βλάβη του DNA στην οποία εκτίθενται συνεχώς τα κύτταρα μας. Γνωρίζουμε ότι οι μεταλλάξεις στα λεγόμενα γονίδια BRCA ότι αυτό προκαλεί κληρονομικό καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών.

“Έχουμε ανακαλύψει πώς το κύτταρο ξεκινάει το σύστημα για την επισκευή σοβαρών ζημιών στο DNA και προστατεύει έτσι από τον καρκίνο. Αυτό γίνεται χρησιμοποιώντας μια πρωτεΐνη που θα μπορούσατε να αποκαλείτε σαρωτή, η οποία σαρώνει τους ιστούς στο κύτταρο και στη συνέχεια ξεκινάει την διαδικασία αποκατάστασης “, λέει ο ερευνητής πίσω από τη μελέτη, καθηγητής Anja Groth από το Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας Biotech.

“Μπορείτε να φανταστείτε ότι το ένα σύστημα επισκευής προσπαθεί κάπως να κολλήσει δύο ίνες DNA μαζί, ενώ το άλλο σύστημα παράγει ένα αντιγραφό εκτύπωσης 3-D που μοιάζει με το DNA πριν από την πλήρη βλάβη. Συνεπώς το τελευταίο παρέχει πολύ καλύτερη προστασία από την ανάπτυξη όγκων », εξηγεί η Anja Groth.

Η πρωτεΐνη που δρα σαν σαρωτής ονομάζεται BARD1, και οι ερευνητές έχουν γνωρίσει εδώ και πολύ καιρό ότι λειτουργεί σαν ένα λεγόμενο καταστολέα όγκων. Ωστόσο, αυτή είναι η πρώτη ανακάλυψη της λειτουργίας σάρωσης BARD1, η οποία λέει στην πρωτεΐνη BRCA1 και έτσι στην κυψέλη ότι μπορεί να ξεκινήσει ένα άψογο σύστημα επισκευής. Εάν είναι δυνατόν, τότε ξεκινά η λειτουργία BRCA1 που διαδραματίζει τόσο σημαντικό ρόλο στην προστασία από τον καρκίνο.

Η μέθοδος αποκατάστασης αναφέρεται επίσης ως ένα είδος ανασυνδιασμού του γενετικού υλικού. Για ένα μέρος της διάρκειας ζωής του, το κελί περιέχει δύο ίδιες σειρές DNA, καθώς ετοιμάζεται να χωριστεί. Αυτό σημαίνει ότι το κελί κρατά πραγματικά τη λύση στις δικές του βλάβες.

Με βάση αυτές τις πληροφορίες και άλλες ανακαλύψεις, οι ερευνητές ίδρυσαν την εταιρεία Ankrin Therapeutics, η οποία επιδιώκει να χρησιμοποιήσει μηχανισμούς επιδιόρθωσης DNA για την ανάπτυξη νέας στοχευμένης θεραπείας του καρκίνου.

Πηγή: phys.org