Αρχική Διάστημα Αστρονόμοι ανακάλυψαν το παλαιότερο αστέρι στο σύμπαν

Αστρονόμοι ανακάλυψαν το παλαιότερο αστέρι στο σύμπαν

star

Οι αστρονόμοι έχουν βρει αυτό που θα μπορούσε να είναι ένα από τα παλαιότερα αστέρια του σύμπαντος, ένα σώμα σχεδόν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από υλικά που προήλθαν από το Big Bang.

Η ανακάλυψη αυτού του μικρού αστέρα περίπου 13,5 δισεκατομμυρίων ετών σημαίνει ότι περισσότεροι αστέρες με πολύ χαμηλή μάζα και πολύ χαμηλό περιεχόμενο μετάλλων είναι πιθανό να βρίσκονται εκεί έξω, ίσως ακόμη και μερικά από τα πρώτα αστέρια του σύμπαντος.

Το αστέρι είναι ασυνήθιστο, διότι σε αντίθεση με άλλα αστέρια με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε μέταλλα, αποτελεί μέρος του “λεπτού δίσκου” του Γαλαξία μας – του τμήματος του γαλαξία στον οποίο κατοικεί ο ήλιος μας.

Και επειδή αυτό το αστέρι είναι τόσο παλιό, οι ερευνητές λένε ότι είναι πιθανό η γαλαξιακή μας γειτονιά να είναι τουλάχιστον 3 δισεκατομμυρίων ετών παλαιότερη από ό, τι είχε ειπωθεί προηγουμένως. Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο The Astrophysical Journal.

«Αυτό το αστέρι είναι ίσως ένα στα 10 εκατομμύρια», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Kevin Schlaufman, καθηγητής φυσικής και αστρονομίας του πανεπιστημίου Johns Hopkins. “Μας λέει κάτι πολύ σημαντικό για τις πρώτες γενιές των αστεριών”.

Τα πρώτα αστέρια του σύμπαντος μετά το Big Bang θα αποτελούσαν εξ ολοκλήρου στοιχεία όπως το υδρογόνο, τον ήλιο και λίγες ποσότητες λιθίου. Αυτά τα αστέρια παρήγαγαν τότε στοιχεία που ήταν βαρύτερα από το ήλιο στους πυρήνες τους και “γέμιζαν” το σύμπαν μαζί τους όταν εξερράγησαν ως σουπερνόβα.

Η επόμενη γενιά των αστεριών σχηματίστηκε από σύννεφα με υλικά από αυτά τα μέταλλα, ενσωματώνοντάς τα. Το μεταλλικό περιεχόμενο ή η μεταλλότητα των αστεριών στο σύμπαν αυξήθηκε καθώς συνεχίστηκε ο κύκλος της γέννησης και του θανάτου.

Η εξαιρετικά χαμηλή μεταλλοτυπία του πρόσφατα ανακαλυφθέντος αστεριού δείχνει ότι, είναι ο νέος κάτοχος ρεκόρ για το αστέρι με το μικρότερο πλήθος βαριών στοιχείων – έχει περίπου το ίδιο περιεχόμενο βαρέων στοιχείων με τον πλανήτη Ερμή.

Η ανακάλυψη αυτού του νέου “μεταλλικού φτωχού αστέρα”, που ονομάζεται 2MASS J18082002-5104378 B, ανοίγει τη δυνατότητα να παρατηρηθούν ακόμη και μεγάλα αστέρια.

“Εάν το συμπέρασμά μας είναι σωστό, τότε μπορούν να υπάρχουν αστέρια χαμηλής μάζας που έχουν σύνθεση αποκλειστικά από το αποτέλεσμα της Μεγάλης Έκρηξης”, δήλωσε ο Schlaufman, ο οποίος είναι επίσης συνεργάτης με το Ινστιτούτο Ινστιτούτου Πληροφορικής και Επιστήμης Τεχνολογίας. “Παρόλο που δεν έχουμε βρει ακόμα ένα τέτοιο αντικείμενο στο γαλαξία μας, μπορεί να υπάρξει.”

Επιμέλεια Κειμένου: Κατερίνα Καλτσά