Οι πιο αφηρημένοι οδηγοί αποδεικνύονται, σύμφωνα με έρευνα Νορβηγών, οι νεαροί άνδρες, όσοι είναι εξωστρεφείς ή νευρωτικοί ως προσωπικότητες και όσοι οδηγούν πολύ συχνά. Η κυριότερη αιτία απόσπασης της προσοχής είναι η ενασχόληση με το ραδιόφωνο και ακολουθεί το κινητό τηλέφωνο.
Διαπιστώθηκε ότι πιο επιρρεπείς στην αφηρημάδα και επομένως στον κίνδυνο ατυχήματος, είναι τα νεαρά άτομα, οι εξωστρεφείς ή νευρωτικοί άνθρωποι ανεξαρτήτως ηλικίας και όσοι περνάνε πολλές ώρες στο τιμόνι.
Οι γυναίκες, ιδίως οι μεγαλύτερες ηλικίας, παρόλο που θεωρούνται «ύποπτες», στην πραγματικότητα είναι λιγότερο πιθανό να αφαιρεθούν. Το ίδιο και όσοι άνθρωποι έχουν αυτοέλεγχο και μπορούν να ελέγξουν τους «πειρασμούς» της απόσπασης της προσοχής τους.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι σκοτώνονται στον κόσμο σε τροχαία κάθε χρόνο. Η απόσπαση της προσοχής και η αφηρημάδα αποτελούν βασικές αιτίες τέτοιων δυστυχημάτων (τουλάχιστον για ένα στα δέκα).
Η νέα μελέτη δείχνει ότι ο κίνδυνος ατυχήματος αυξάνει δραματικά μετά από μόνο δύο λεπτά αφηρημάδας.
Εξάλλου, καναδική έρευνα επιβεβαιώνει ότι ο κίνδυνος θανατηφόρου δυστυχήματος είναι πολύ μεγαλύτερος για τον οδηγό μοτοσικλέτας από ό, τι αυτοκινήτου. Διαπιστώθηκε ότι τα τροχαία με μοτοσικλέτες προκαλούν τριπλάσιους τραυματισμούς, πενταπλάσιους θανάτους και εξαπλάσιες ιατρικές δαπάνες σε σχέση με τα τροχαία με ΙΧ.
Η σοβαρότητα των τραυμάτων είναι περίπου δεκαπλάσια σε σχέση με τους τραυματισμούς των επιβαινόντων σε αυτοκίνητο. Οι μοτοσικλετιστές είναι πολύ πιθανότερο να εισαχθούν σε εντατική μονάδα νοσοκομείου από ό,τι οι οδηγοί αυτοκινήτου.
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, παρόλο που βελτιώνεται η ασφάλεια των μοτοσικλετών, οι τραυματισμοί των οδηγών δεν εμφανίζουν αντίστοιχη βελτίωση διαχρονικά. Η μέση ηλικία οδηγού που εμπλέκεται σε τροχαίο με μοτοσικλέτα, είναι τα 36 έτη και στην πλειονότητα (81%) πρόκειται για άνδρες.