Αρχική Special Topics - 2 5ο Power & Gas Forum: Η ΔΕΠΑ πρωταγωνιστεί στον εθνικό σχεδιασμό για...

5ο Power & Gas Forum: Η ΔΕΠΑ πρωταγωνιστεί στον εθνικό σχεδιασμό για την ενεργειακή μετάβαση

Για τις προκλήσεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο νέο ενεργειακό τοπίο, μίλησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, στο πλαίσιο του 5ου Power & Gas Forum.

0
xifaras
Διαφήμιση

Εξέφρασε επίσης την εκτίμησή του ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να κινούνται σε επίπεδα πολύ ανταγωνιστικά για την εποχή μας.

Σε ερώτηση για το πώς διαχειρίζεται η ΔΕΠΑ τον περιορισμό της ζήτησης του φυσικού αερίου που παρατηρήθηκε την προηγούμενη διετία, ο κ. Ξιφαράς εξήγησε ότι «η μείωση αυτή ήταν αναμενόμενη μετά την απότομη αύξηση των τιμών, συνέπεια του πολέμου, δείχνει όμως ήδη σημάδια επιβράδυνσης – η πτώση στην εγχώρια κατανάλωση το 2023 περιορίστηκε στο 10,3%, το 2023, έναντι πάνω από 19% το 2022. Σε ορισμένους κλάδους, μάλιστα, όπως η βιομηχανία και η ηλεκτροπαραγωγή, είχαμε αύξηση της κατανάλωσης…

Ο λόγος για αυτή την επιβράδυνση είναι ότι, με την αποκλιμάκωση των τιμών, το φυσικό αέριο έγινε και πάλι ανταγωνιστικό, ιδίως για τη βιομηχανία και τους μεγάλους καταναλωτές, αλλά και για τους οδηγούς και τα νοικοκυριά, στις μεταφορές και την οικιακή θέρμανση αντίστοιχα.»
δεπα

Και πρόσθεσε ότι: «Η σημασία του φυσικού αερίου ως μεταβατικό καύσιμο δεν αμφισβητείται, θα συνεχίσει να έχει κρίσιμο ρόλο στην πορεία προς την απανθρακοποίηση των ενεργειακών μας συστημάτων, καθώς αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ενώ στην Ελλάδα καλύπτει επιπλέον, σημαντικό μέρος του κενού στην ηλεκτροπαραγωγή που δημιουργείται από την απολιγνιτοποίηση».

Ο κ. Ξιφαράς τόνισε επίσης τη διαρκή ενίσχυση της επιχειρησιακής εξωστρέφειας της ΔΕΠΑ, με αποτέλεσμα να έχει διπλασιάσει τις ποσότητες που εξάγει τα τελευταία χρόνια. Η εταιρεία, σημείωσε ο κ. Ξιαφαράς οποία είναι ήδη παρούσα στις αγορές της Βουλγαρίας, της Ιταλίας, της Ουγγαρίας, της Ουκρανίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Μολδαβίας. Παράλληλα, είναι εγγεγραμμένη και εμπορεύεται σημαντικές ποσότητες φυσικού αερίου σε βασικά χρηματιστήρια της περιοχής, όπως το GME της Ιταλίας, το CEEGEX της Ουγγαρίας και το Balkan Gas Hub της Βουλγαρίας.

Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ στην ενεργειακή μετάβαση, ο κ. Ξιφαράς αναφέρθηκε εκτενώς και στη συμμετοχή του ομίλου σε μια σειρά από μεγάλα διεθνή έργα που θωρακίζουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και συμβάλλουν στη μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, όπως ο αγωγός IGB που βρίσκεται ήδη σε πλήρη λειτουργία, και το FSRU Αλεξανδρούπολης που ξεκίνησε να λειτουργεί πιλοτικά αυτόν τον μήνα:

«Οι υποδομές αυτές, με τη βοήθεια και την επανεργοποίηση του αγωγού Trans Balkan Pipeline, θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του Κάθετου Διαδρόμου, μεταφέροντας το φυσικό αέριο από Νότο προς Βορρά με ωφελημένους το σύνολο της ευρύτερης περιοχής. Ενώ δεν έχουν ημερομηνία λήξης αφού θα μπορούν να υποδεχτούν και «ανανεώσιμα» καύσιμα, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο».

Παράλληλα, η ΔΕΠΑ εισέρχεται δυναμικά στην ηλεκτροπαραγωγή, συμμετέχοντας στη νέα μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας που αναπτύσσεται στην Αλεξανδρούπολη, ισχύος 840 MW, η οποία θα λειτουργεί με καύσιμο το φυσικό αέριο (και, αργότερα, πράσινα καύσιμα) και μπορεί να υποκαταστήσει τρεις ρυπογόνες λιγνιτικές μονάδες. Όπως επίσης και στην πρώτη θερμική μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Αλβανία με ισχύ 174 MW, την οποία θα η εταιρεία θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο, στο πλαίσιο μακροχρόνιας συμφωνίας.

Τέλος, ο κ. Ξιφαράς απάντησε στα δημοσιεύματα που θέλουν τη ΔΕΠΑ να προσφεύγει, τελικά, στη Διαιτησία για την εμπορική της διαφορά με την Gazprom, ξεκαθαρίζοντας πώς η ΔΕΠΑ έχει τεκμηριώσει πλήρως τις θέσεις της και ότι:

«Πρόθεσή μας είναι να λυθεί το θέμα διμερώς και προς αυτή την κατεύθυνση θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα. Σε περίπτωση, ωστόσο, που αυτό δεν καταστεί εφικτό, θα αξιοποιήσουμε κάθε νόμιμο μέσο που έχουμε στη διάθεσή μας, προκειμένου να προστατεύσουμε τα συμφέροντα της εταιρείας και των Ελλήνων καταναλωτών.»

Διαφήμιση