Η ζώνη Εξαιρετικά Χαμηλών Εκπομπών (Ultra Low Emission Zone — ULEZ) της βρετανικής πρωτεύουσας επιβάλλει χρέωση 12,50 λιρών (14,60 ευρώ) καθημερινά σε οδηγούς με ρυπογόνα οχήματα προκειμένου να καταπολεμήσει τη ρύπανση και να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα. Και τώρα, κρίθηκε νόμιμο το πρόγραμμα επέκτασης της ζώνης παρά την έντονη αντίδραση τοπικών συμβουλίων των Συντηρητικών.
Ο δήμαρχος του Λονδίνου Σαντίκ Καν αποφάσισε πέρυσι να επεκτείνει το πρόγραμμα ώστε να καλύψει σχεδόν ολόκληρη τη μείζονα περιοχή του Λονδίνου (Greater London), συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό επιπλέον πέντε εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν σε πιο πράσινα δημοτικά διαμερίσματα, από τις 29 Αυγούστου.
Πέντε τοπικά συμβούλια τα οποία ελέγχονται από τους Συντηρητικούς υποστήριξαν πως η απόφαση για διεύρυνση της ULEZ στις περιοχές τους είναι παράνομη, όμως η προσφυγή τους απορρίφθηκε. Ο δικαστής Τζόναθαν Σουίφτ απέρριψε και τους τρεις λόγους της προσφυγής κατά της επέκτασης της ULEZ, περιλαμβανομένου εκείνου σύμφωνα με τον οποίο η δημόσια διαβούλευση για την προτεινόμενη επέκταση ήταν παράνομη. Το δικαστήριο απέρριψε επίσης την υπόθεση των συμβουλίων σε σχέση με την απόφαση του Καν να μην επεκτείνει ένα πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων ύψους 110 εκατομμυρίων λιρών για όσους ζουν στα όρια της διευρυμένης ULEZ.
Ο Σαντίκ Καν, που προέρχεται από το αντιπολιτευόμενο Εργατικό Κόμμα, χαιρέτησε την απόφαση η οποία θα επιτρέψει όπως είπε σε «επιπλέον πέντε εκατομμύρια Λονδρέζους» να αναπνέουν «πιο καθαρό αέρα». Με την επέκταση αυτή, η ULEZ θα καλύψει συνολικά μια περιοχή εννέα εκατομμυρίων κατοίκων.
«Η απόφαση επέκτασης της ULEZ ήταν πολύ δύσκολη και δεν την έλαβα ελαφρά τη καρδία», ανέφερε σε μια ανακοίνωση ο δήμαρχος της βρετανικής πρωτεύουσας, λέγοντας ότι θα συνεχίσει να κάνει «ό,τι είναι δυνατό προκειμένου να αντιμετωπίσει οποιεσδήποτε ανησυχίες μπορεί να έχουν οι Λονδρέζοι».
Τονίζοντας πως η μόλυνση αντιπροσωπεύει “μια επείγουσα υγειονομική κρίση“, υπογραμμίζει πως “εννέα στα δέκα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο μείζον Λονδίνο” δεν επηρεάζονται από το μέτρο αυτό και “δεν θα πληρώσουν ούτε ένα σεντ“.
Η ULEZ εγκαθιδρύθηκε το 2019 στο κέντρο της πρωτεύουσας και επεκτάθηκε για πρώτη φορά το 2021, όμως η προβλεπόμενη για το τέλος του έτους νέα επέκτασή της προκάλεσε οργή στις επηρεαζόμενες ζώνες, εν μέσω της αύξησης του κόστους διαβίωσης.
Οι Εργατικοί, που προηγούνται με μεγάλη διαφορά στις δημοσκοπήσεις ενόψει των βουλευτικών εκλογών που αναμένονται στα τέλη του επόμενου έτους, ‘πλήρωσαν’ μάλιστα το μέτρο για τα ρυπογόνα οχήματα, πρόσφατα στις κάλπες. Ενώ ήταν φαβορί, έχασαν απέναντι στους Συντηρητικούς στην εκλογική περιφέρεια του πρώην πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον, δυτικά της πρωτεύουσας. Ο ηγέτης των Εργατικών Κιρ Στόρμερ, ζήτησε από τον Σαντίκ Καν να «σκεφθεί» την απόφασή του για επέκταση της ULEZ, εκτιμώντας ότι κόστισε «αναμφίβολα» στους Εργατικούς στις εκλογές. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του ινστιτούτου YouGov, το 51% των Βρετανών αντιτίθενται σε ένα τέτοιο μέτρο.
Το αποτέλεσμα σε σχέση με τα ρυπογόνα οχήματα, προκάλεσε τέτοιο ωστικό κύμα ώστε ορισμένοι παρατηρητές να εκτιμούν ότι θα μπορούσε να έχει συνέπειες στην περιβαλλοντική πολιτική της Βρετανίας, οι μακροπρόθεσμοι στόχοι της οποίας εμπλέκονται με τις βραχυπρόθεσμες προτεραιότητες των εκλογέων, κυρίως την αγοραστική δύναμή τους.
Μειώθηκαν κατά 44% τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου
Σύμφωνα με έρευνα του 2020, η ημερήσια χρέωση συνέβαλε στη μείωση των επιπέδων διοξειδίου του αζώτου στους δρόμους κατά 44%. Τα όρια της αρχικής ULEZ επεκτάθηκαν στις 25 Οκτωβρίου 2021, ώστε να συμπεριλάβουν όλες τις περιοχές εντός της Βόρειας και της Νότιας Περιφερειακής Οδού, αλλά όχι την ίδια τη Βόρεια και τη Νότια Περιφερειακή Οδό. Έξι μήνες μετά την έναρξη της επέκτασης, σχεδόν το 94 τοις εκατό των οχημάτων που κινούνται στη ζώνη πληρούν τα αυστηρά πρότυπα εκπομπών σε μια μέση ημέρα. Αυτό είναι αυξημένο από 87 τοις εκατό πριν από την επέκταση της ζώνης και 39 τοις εκατό από το 2017, όταν άρχισαν οι επιπτώσεις που σχετίζονται με την ULEZ.
Υπάρχουν 54 τοις εκατό λιγότερα οχήματα υψηλής ρύπανσης στη ζώνη σε μια τυπική ημέρα σε σύγκριση με την περίοδο ακριβώς πριν από την επέκταση της ULEZ.2