Αρχική Special Topics ΣΕΛΠΕ: Διακοπές σε εξοχικά και ενοικιαζόμενα για οικονομία επιλέγουν οι Έλληνες

ΣΕΛΠΕ: Διακοπές σε εξοχικά και ενοικιαζόμενα για οικονομία επιλέγουν οι Έλληνες

Ολοένα και και περισσότερο έδαφος κερδίζουν οι διακοπές σε εξοχικά και ενοικιαζόμενα δωμάτια, καταδεικνύοντας την οικονομική δυσπραγία των Ελλήνων καταναλωτών και την προσπάθειά τους να περάσουν όμορφα μεν, οικονομικά δε στην περίοδο των διακοπών τους. 

0
τουρισμός
Διαφήμιση

Τα στοιχεία της έρευνας των καταναλωτικών τάσεων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος ΣΕΛΠΕ είναι αποκαλυπτικά γύρω από τις προθέσεις και τα σχέδια των Ελλήνων για τις φετινές διακοπές.

Σύνταξη: ecozen.gr

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα:

4 στους 10 καταναλωτές μαγειρεύουν συστηματικά στις διακοπές τους – Στα 120€ η μέση δαπάνη για αγορά τροφίμων στις διακοπές.

-1 στους 2 αγοράζει τοπικά προϊόντα στις διακοπές τους

110 € η μέση δαπάνη για αγορές άλλων προϊόντων στις διακοπές – 52 για τουριστικά είδη και 58 για μη τουριστικά – Στα 380 εκατ. ευρώ η εγχώρια δαπάνη για αγορές την περίοδο των διακοπών

O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος ολοκλήρωσε πρόσφατα την 8η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου την οποία πραγματοποιεί από τον Οκτώβριο του 2019. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 880 καταναλωτών. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των διακοπών του 2023.

Σχήμα 1: Τύποι διακοπών 2023

Picture5

Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%), είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Τέλος το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό. Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του.

τουρισμός

Αυτό αντικατοπτρίζεται και στο σχήμα 2. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.

Σχήμα 2: Αγοραστικές συνήθειες διακοπών

Picture4

Σχήμα 3: Αγοραστική δαπάνη διακοπών

Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Στο σχήμα 4 καταγράφονται οι λόγοι γι’ αυτή τη μείωση και σύγκριση τους με το 2022. Ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%.

Picture3

Σχήμα 4: Παράγοντες επίδρασης αγοραστικής δαπάνης

Τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.

Picture1

Διαφήμιση