Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου καθώς και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής βρέθηκαν στην Στοκχόλμη όπου συμμετείχαν στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας και Μεταφορών της Ε.Ε που πραγματοποιήθηκε στην σουηδική πρωτεύουσα στις 27 και 28 Φεβρουαρίου του 2023.
Κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου διεξήχθη συζήτηση σχετικά με τη μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ενόψει της νομοθετικής πρότασης που θα υποβληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 14 Μαρτίου. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες συζήτησαν τις πολιτικές για την ενέργεια και τις μεταφορές για την ταχύτερη ενεργειακή μετάβαση του τομέα των μεταφορών μετά το 2030, ενώ ανέλυσαν διάφορες επιλογές της ενεργειακής πολιτικής με στόχο την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
Η Γενική Γραμματέας του ΥΠΕΝ τόνισε ότι είναι σημαντικό για την Ε.Ε. να προχωρήσει σε μία ουσιαστική μεταρρύθμιση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει μια παρόμοια κρίση στο μέλλον. Η Ευρώπη θα πρέπει να επικεντρωθεί στη χαμηλού κόστους ενέργεια για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και να διατηρήσει θέσεις εργασίας στην Ε.Ε.
Μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, επεσήμανε ότι η μεταρρύθμιση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να περιλαμβάνει στοιχεία και παρεμβάσεις, όπως:
– η αποσύνδεση των τιμών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας
– η ενίσχυση των επενδύσεων σε ΑΠΕ και αποθήκευση
– η στήριξη και η διευκόλυνση της σύναψης μακροπρόθεσμων συμβάσεων, όπως τα PPAs και τα CfDs.
Ένα τέτοιο μοντέλο αγοράς θεωρείται ιδανικό για τη σταθερότητα των τιμών καταναλωτή και τον μετριασμό των επιπτώσεων της ραγδαίας αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου.
Τι χρειάζεται η ευρωπαϊκή βιομηχανία
Η ευρωπαϊκή βιομηχανία χρειάζεται μια πλήρως λειτουργική αγορά με επαρκή ρευστότητα, με απομάκρυνση των διοικητικών εμποδίων και με τη σχετική θέσπιση κινήτρων για τη σύναψη μακροπρόθεσμων συμβάσεων, προκειμένου να εξασφαλίσει χαμηλού κόστους ενέργεια και να καταστεί ανταγωνιστική.
Στόχος πρέπει να είναι η διατήρηση του δίκαιου ανταγωνισμού και της ενιαίας αγοράς με δίκαιη κατανομή των πόρων, ούτως ώστε να μη δημιουργηθεί μία Ευρώπη πολλών ταχυτήτων στον τομέα της βιομηχανίας και κανένα κράτος-μέλος να μη μείνει πίσω. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται η απλοποίηση κι επιτάχυνση της διαδικασίας κρατικών ενισχύσεων από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Κοινές πολιτικές μεταφορών για την Πράσινη Μετάβαση
Από τη δική του πλευρά, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών συντόνισε Μεικτή Ομάδα Εργασίας Ενέργειας και Μεταφορών αποτελούμενη από την Ελλάδα, την Ιρλανδία, τη Δανία, τη Σουηδία και την Ισπανία, σχετικά με τις κοινές πολιτικές ενέργειας και μεταφορών, για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης των μεταφορών από το 2030 και μετά.
Ο υπουργός κατά την τοποθέτησή του ανέδειξε τη σημασία της μετάβασης προς πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, την ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές και υπηρεσίες, καθώς και τη σημασία της ψηφιοποίησης και του σεβασμού σε διεθνείς συμβάσεις και πρωτοβουλίες.Η Ευρώπη χρειάζεται να προχωρήσει προς την κλιματική ουδετερότητα, διασφαλίζοντας ισότητα μεταξύ των πολιτών και προσελκύοντας στην πορεία της και τρίτες χώρες, που σήμερα επιδεικνύουν χαμηλή περιβαλλοντική ευαισθησία στο βωμό της μείωσης του μεταφορικού κόστους».
Ο κ. Καραμανλής παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των σχετικών εργασιών τόνισε πως: «Τα κράτη – μέλη έχουν διαφορετικό σημείο εκκίνησης στην προσπάθεια προσαρμογής στις απαιτήσεις του fit for 55 (σχέδιο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030) και ιδιαιτερότητες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για μια δίκαιη προσαρμογή. Κανείς δε θα πρέπει να μείνει πίσω σε αυτή την προσπάθεια.
Η Επιτροπή χρειάζεται να εντοπίσει πού υπάρχουν οι μεγαλύτερες ανάγκες και να επενδύσει. Συνέργειες ιδιωτικού – δημόσιου τομέα και κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων έχουν μεγάλη σημασία για καθαρές μεταφορές. Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, όταν το υδρογόνο και άλλα εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να παίξουν ρόλο για κάποια μεταφορικά μέσα. Θα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά, με ανοιχτό μυαλό και να κάνουμε περισσότερα για βιώσιμες, καθαρές μεταφορές».