Αρχική Διάστημα «Τεράστια ποικιλία» οργανικών ενώσεων βρέθηκε σε μετεωρίτη από τον Άρη

«Τεράστια ποικιλία» οργανικών ενώσεων βρέθηκε σε μετεωρίτη από τον Άρη

Σύνταξη: ecozen.gr

mars - Άρη

Ένας μετεωρίτης από τον Άρη που συνετρίβη στη Γη πριν από 12 χρόνια περιέχει μια «τεράστια ποικιλία» οργανικών ενώσεων, συμπεριλαμβανομένης μιας που δεν έχει εμφανιστεί στον Κόκκινο Πλανήτη, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Τα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να καταλάβουν περισσότερα σχετικά με την κατοικησιμότητα του Κόκκινου Πλανήτη και κατά πόσον κάποτε φιλοξενούσε ζωή, είπαν οι ερευνητές.

Ο μετεωρίτης Tissint διαλύθηκε στον ουρανό πάνω από την πόλη Tissint στο Μαρόκο στις 18 Ιουλίου 2011, πλημμυρίζοντας θραύσματα του διαστημικού βράχου στην γύρω έρημο.

Ένας από τους πέντε μόνο μετεωρίτες του Άρη που είδαν άνθρωποι καθώς συνετρίβη στη Γη

Ο μετεωρίτης, ο οποίος σχηματίστηκε στον Άρη πριν από εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια, πιθανότατα εκτινάχθηκε από τον κοσμικό γείτονά μας από ένα κατακλυσμικό γεγονός πριν πιαστεί στο βαρυτικό πεδίο της Γης. Είναι ένας από τους πέντε μόνο μετεωρίτες του Άρη που είδαν άνθρωποι καθώς συνετρίβη στον πλανήτη μας.

Σε μια νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στις 11 Ιανουαρίου στο περιοδικό Science Advances, οι ερευνητές ανέλυσαν θραύσματα του μετεωρίτη και βρήκαν παραδείγματα τουλάχιστον πέντε διαφορετικών τύπων οργανικών ενώσεων.

1ab mars3

Η νέα μελέτη αντιπροσωπεύει «τον πιο ολοκληρωμένο κατάλογο που έγινε ποτέ με την ποικιλία των οργανικών ενώσεων που βρέθηκαν σε έναν μετεωρίτη του Άρη ή σε ένα δείγμα που συλλέχθηκε και αναλύθηκε από ένα ρόβερ», δήλωσαν οι ερευνητές.

Οι οργανικές ενώσεις είναι μόρια που περιέχουν άτομα άνθρακα συνδεδεμένα με άτομα από ένα ή περισσότερα άλλα στοιχεία – συνήθως υδρογόνο, οξυγόνο, άζωτο και θείο, καθώς και διάφορα άλλα.

Αυτές οι ενώσεις είναι πολύ άφθονες σε όλες τις μορφές ζωής στη Γη, πράγμα που σημαίνει ότι η παρουσία τους στους διαστημικούς βράχους θα μπορούσε ενδεχομένως να υποδηλώνει την ύπαρξη ζωής σε άλλα μέρη του ηλιακού συστήματος.

Σημάδι ζωής;

Ωστόσο, ορισμένες οργανικές ενώσεις μπορούν επίσης να σχηματιστούν με μη βιολογικές διεργασίες, επομένως οι επιστήμονες δεν μπορούν να γνωρίζουν με βεβαιότητα εάν τέτοιες ενώσεις είναι σημάδι ζωής σε άλλους πλανήτες.

Ο μετεωρίτης Tissint περιείχε οργανικές ενώσεις μαγνησίου, οι οποίες είναι «εξαιρετικά άφθονες» σε όλο τον μετεωρίτη και δεν έχουν ανιχνευθεί ποτέ σε δείγματα του Άρη στο παρελθόν, έγραψαν οι ερευνητές στη μελέτη.

Η ομάδα πιστεύει ότι αυτές οι ενώσεις σχηματίστηκαν στις συνθήκες υψηλής πίεσης και υψηλής θερμοκρασίας του αρχαίου μανδύα του Άρη (το στρώμα κάτω από τον φλοιό του Άρη), που σημαίνει ότι δεν είναι βιολογικές και θα μπορούσαν να αποκαλύψουν ενδείξεις για το πώς σχηματίστηκε το βαθύ εσωτερικό του Κόκκινου Πλανήτη.

nasa mars insight landing

Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που ανακαλύπτονται οργανικές ενώσεις μέσα σε μετεωρίτη του Άρη.

Ο μετεωρίτης Allan Hills 84001, ή ALH 84001, που προσγειώθηκε στην Ανταρκτική το 1984, περιείχε αρκετές οργανικές ενώσεις. Η ανακάλυψή τους πυροδότησε χρόνια συζήτησης σχετικά με το εάν αυτές οι ενώσεις θα μπορούσαν να είχαν σχηματιστεί από αρχαίες μορφές ζωής στον Άρη. Αλλά τον Ιούλιο του 2022, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι ενώσεις στο ALH 84001 πιθανότατα δημιουργήθηκαν από βασικές γεωλογικές αντιδράσεις πριν από δισεκατομμύρια χρόνια.

Αν και καμία από αυτές τις οργανικές ενώσεις που εντοπίστηκαν στη νέα μελέτη δεν είναι προφανείς βιοδείκτες για την εξωγήινη ζωή, οι ερευνητές σημειώνουν ότι μπορούν ακόμα να βοηθήσουν να διδάξουν στους επιστήμονες νέα πράγματα για τον κοσμικό γείτονά μας, ενδεχομένως συμπεριλαμβανομένου του εάν οι αρχαίες γεωλογικές συνθήκες στον πλανήτη μπορεί να ευνοούσαν τη ζωή.

«Η κατανόηση των διαδικασιών και της αλληλουχίας των γεγονότων που διαμόρφωσαν αυτή την πλούσια οργανική γενναιοδωρία θα αποκαλύψει νέες λεπτομέρειες σχετικά με την κατοικησιμότητα του Άρη και πιθανώς για τις αντιδράσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον σχηματισμό ζωής», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Andrew Steele, αστροβιολόγος στο Ινστιτούτο Επιστήμης Carnegie στην Ουάσιγκτον και επιστήμονας αποστολής με τα ρόβερ Perseverance και Curiosity της NASA.

Πηγή: Live Science