Αρχική Ειδήσεις Επίτευγμα ορόσημο για την κβαντική παραμέμπει σε εποχές… Έντισον

Επίτευγμα ορόσημο για την κβαντική παραμέμπει σε εποχές… Έντισον

Με τη χρήση αισθητήρων κβαντικής βαρύτητας ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για την χαρτογράφηση του άγνωστου κόσμου στα έγκατα της γης.

kvantiki anton maksimov unsplash
EIKONA APXEIOY: Anton Maksimov / Unsplash

Για πρώτη φορά αντικείμενο κρυμμένο κάτω από την επιφάνεια του εδάφους εντοπίζεται με τη χρήση κβαντικής τεχνολογίας. Το επίτευγμα χαρακτηρίζεται ορόσημο, καθώς ανοίγει ο δρόμος για τη χρήση αισθητήρων κβαντικής βαρύτητας που θα «βλέπουν» κάτω από το έδαφος, μια εξέλιξη με ποικίλες εφαρμογές στην επιστήμη, στη βιομηχανία, στην εθνική άμυνα και ασφάλεια κ.ά.

Οι ερευνητές του βρετανικού Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, με επικεφαλής τον καθηγητή Κάι Μπονγκς και τον δρα Μάικλ Χολίνσκι, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Nature και ανέπτυξαν το νέο αισθητήρα (κβαντικό βαρυτόμετρο) μετά από χρηματοδότηση από το υπουργείο Άμυνας της Βρετανίας, κατάφεραν να εντοπίσουν ένα τούνελ σε βάθος ενός μέτρου κάτω από το έδαφος.

Ο αισθητήρας ανιχνεύει αδιόρατες διακυμάνσεις στο βαρυτικό πεδίο, χρησιμοποιώντας τις αρχές της κβαντικής φυσικής.

Οι εφαρμογές του κβαντικού βαρυτόμετρου

Η νέα τεχνολογία θα επιτρέψει, μεταξύ άλλων, τη μείωση κόστους αλλά και καθυστερήσεων σε διάφορα κατασκευαστικά έργα (κτίρια, δρόμοι, γραμμές τρένων, ορυχεία κ.α.). Επίσης, θα γίνεται καλύτερη πρόβλεψη φυσικών φαινομένων (π.χ. εκρήξεις ηφαιστείων), ενώ, θα μπορούν να ανακαλύπτονται κρυμμένοι φυσικοί πόροι (π.χ. νερό) ακόμα και θαμμένα κτίρια (π.χ. τάφοι ή άλλα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος κατασκευάσματα).

Για μια «στιγμή Έντισον» που «θα μεταμορφώσει την κοινωνία, την ανθρώπινη κατανόηση και τις οικονομίες» έκανε λόγο ο Μπονγκς. Όπως είπε, «είναι πλέον πιο εύκολο να αποτυπωθεί ένας υπόγειος χάρτης και να δοθεί τέλος σε μια κατάσταση όπου ξέρουμε περισσότερα για την Ανταρκτική, παρά για όσα βρίσκονται λίγα μέτρα κάτω από τη γη που πατάμε».