Αρχική Ειδήσεις NASA: Το Curiosity Rover άνοιξε τρύπες στον Άρη και βρήκε κάτι πολύ...

NASA: Το Curiosity Rover άνοιξε τρύπες στον Άρη και βρήκε κάτι πολύ περίεργο

mars
Εικόνα: UNSPLASH/Anton Repponen

Η ανακάλυψη άνθρακα σε άλλους πλανήτες, θεμέλιος λίθος για όλη τη ζωή στη Γη, πάντα ενθουσιάζει τους επιστήμονες. Το Curiosity Rover της NASA βρήκε στον πλανήτη Άρη ένα ασυνήθιστο μείγμα αυτού του χημικού στοιχείου που θα μπορούσε υποθετικά να υποδηλώνει την ύπαρξη εξωγήινης ζωής.

Αυτό δεν είναι καθόλου σίγουρο, αλλά είναι μια πιθανότητα. Είναι ένα από τα τρία διαφορετικά σενάρια που οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα μπορούσε να παρήγαγε τον άνθρακα που βρέθηκε στο ίζημα στον κρατήρα Gale , που συλλέχθηκε σε εννέα χρόνια από τον Αύγουστο του 2012 έως τον Ιούλιο του 2021.

Συνολικά 24 δείγματα σκόνης θερμάνθηκαν από το Curiosity για να διαχωριστούν μεμονωμένες χημικές ουσίες, αποκαλύπτοντας μια μεγάλη ποικιλία όσον αφορά το μείγμα ισοτόπων άνθρακα 12 και άνθρακα 13, τα δύο σταθερά ισότοπα άνθρακα που μπορούν να αποκαλύψουν πώς μπορεί να έχει αλλάξει ο κύκλος του άνθρακα με την πάροδο του χρόνου.

Αυτό που κάνει αυτές τις παραλλαγές ιδιαίτερα συναρπαστικές –κάποια δείγματα εμπλουτισμένα με άνθρακα 13 και κάποια εξαιρετικά εξαντλημένα– είναι ότι υποδεικνύουν μη συμβατικές διαδικασίες, διαφορετικές από αυτές που δημιουργούνται από τον κύκλο του άνθρακα στη σύγχρονη εποχή της Γης.

coal nick nice unsplash
Nick Nice / Unsplash

«Οι ποσότητες άνθρακα 12 και άνθρακα 13 στο Ηλιακό μας Σύστημα είναι οι ποσότητες που υπήρχαν κατά το σχηματισμό του Ηλιακού Συστήματος», λέει ο γεωεπιστήμονας Christopher House από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια.

«Υπάρχουν και τα δύο σε όλα, αλλά επειδή ο άνθρακας 12 αντιδρά πιο γρήγορα από τον άνθρακα 13, η εξέταση των σχετικών ποσοτήτων του καθενός στα δείγματα μπορεί να αποκαλύψει τον κύκλο του άνθρακα

Τα σενάρια ύπαρξης άνθρακα

Μια εξήγηση για τα δείγματα άνθρακα στον Άρη είναι ένα γιγάντιο, μοριακό σύννεφο σκόνης που διακρίνεται στον πλανήτη. Το Ηλιακό Σύστημα διέρχεται από ένα από αυτά κάθε δύο εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια περίπου, και το φαινόμενο ψύξης που δημιουργεί αφήνει εναποθέσεις άνθρακα στο πέρασμά του. Αυτό είναι ένα εύλογο σενάριο, λέει η ομάδα, αλλά ένα σενάριο που χρειάζεται περισσότερη έρευνα.

Εναλλακτικά, η μετατροπή του CO 2 σε οργανικές ενώσεις (όπως η φορμαλδεΰδη) μέσω αβιοτικών (μη βιολογικών) διεργασιών θα μπορούσε να εξηγήσει αυτό που βρήκε το Curiosity – σε αυτήν την περίπτωση, το υπεριώδες φως μπορεί να ήταν το έναυσμα. Είναι κάτι για το οποίο οι επιστήμονες είχαν υποθέσει στο παρελθόν, αλλά και πάλι απαιτείται περαιτέρω μελέτη για να επιβεβαιωθεί, εάν αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα ή όχι.

Μια τρίτη εξήγηση για την ύπαρξη άνθρακα στον πλανήτη είναι ότι είτε το υπεριώδες φως είτε τα μικρόβια κάποτε είναι που το μετέτρεπαν μέσα από βιολογικές διεργασίες. Όπως και με τις άλλες δύο πιθανότητες, θα χρειαστούμε περισσότερα στοιχεία για να γνωρίζουμε με βεβαιότητα, αλλά υπάρχουν μερικοί παραλληλισμοί στη Γη.

«Τα δείγματα που είναι εξαιρετικά εξαντλημένα σε άνθρακα 13 μοιάζουν λίγο με δείγματα από την Αυστραλία που ελήφθησαν από ίζημα ηλικίας 2,7 δισεκατομμυρίων ετών», λέει ο House .

«Αυτά τα δείγματα προκλήθηκαν από βιολογική δραστηριότητα όταν το μεθάνιο καταναλώθηκε από αρχαία μικροβιακά στρώματα, αλλά δεν μπορούμε απαραίτητα να το πούμε αυτό για τον Άρη επειδή είναι ένας πλανήτης που μπορεί να έχει σχηματιστεί από διαφορετικά υλικά και διαδικασίες από τη Γη».

Η αποστολή του Curiosity συνεχίζεται

Η μελλοντική ανακάλυψη των υπολειμμάτων μικροβιακών επιστρώσεων, ή σημαντικών σύννεφων μεθανίου ή ιχνών παγετώνων που έχουν χαθεί από καιρό, θα βοηθούσε τους επιστήμονες να καταλάβουν ποια από τις τρεις εξηγήσεις είναι πιο πιθανή.

Προς το παρόν, ωστόσο, ελάχιστα είναι γνωστά για τον Άρη και την ιστορία του, για να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε συμπεράσματα σχετικά με το πώς προέκυψαν αυτά τα σημάδια άνθρακα. Περαιτέρω γεωτρήσεις προγραμματίζονται στο σημείο προκειμένου να συλλεγούν περισσότερα από αυτά τα δείγματα.

Το Curiosity προστέθηκε πρόσφατα στο ρόβερ Perseverance, το οποίο σχεδιάζει να επιστρέψει τους βράχους του Άρη στη Γη, αντί να πειραματιστεί σε αυτούς επί τόπου. Αναμένετε πολλά περισσότερα να αποκαλυφθούν από αυτούς τους δύο ρομποτικούς εξερευνητές τα επόμενα χρόνια.

«Και οι τρεις πιθανότητες δείχνουν έναν ασυνήθιστο κύκλο άνθρακα που δεν μοιάζει με τίποτα στη Γη σήμερα», λέει ο House. «Αλλά χρειαζόμαστε περισσότερα δεδομένα για να καταλήξουμε στη σωστή εξήγηση.

Με πληροφορίες από Sciencealert. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο PNAS