Αρχική Διάστημα HUBBLE: Μία μαύρη τρύπα σε νάνο γαλαξία που δημιουργεί αστέρια

HUBBLE: Μία μαύρη τρύπα σε νάνο γαλαξία που δημιουργεί αστέρια

HUBBLE
Εικόνα: NASA, ESA, Zachary Schutte (XGI), Amy Reines (XGI); Επεξεργασία εικόνας: Alyssa Pagan (STScI).

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA ήρθε να δώσει μία νέα ιδιότητα και να φωτίσει μία άλλη διάσταση της μαύρης τρύπας. Μπορεί για τους περισσότερους οι μαύρες τρύπες να είναι συνώνυμα με καταστροφικά συμπαντικά τέρατα που “καταβροχθίζουν οτιδήποτε βρεθεί στο δρόμο τους. Ωστόσο στην τελευταία έρευνα το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble μας αποκαλύπτει μία μαύρη τρύπα στην καρδιά του νάνου γαλαξία Henize 2-10 που δημιουργεί αστέρια αντί να τα καταβροχθίζει.

Η μαύρη τρύπα προφανώς συμβάλλει στην έκρηξη του σχηματισμού νέων άστρων που λαμβάνει χώρα στον γαλαξία. Ο νάνος γαλαξίας βρίσκεται 30 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά, στον νότιο αστερισμό της Πυξίδας.

Πριν από μια δεκαετία, αυτός ο μικρός γαλαξίας ξεκίνησε τη συζήτηση μεταξύ των αστρονόμων ως προς το αν οι νάνοι γαλαξίες φιλοξενούσαν μαύρες τρύπες ανάλογες με τα υπερμεγέθη μεγαθήρια που βρίσκονται στις καρδιές μεγαλύτερων γαλαξιών. Αυτή η νέα ανακάλυψη για το μικρό Henize 2-10, το οποίο περιέχει μόνο το ένα δέκατο του αριθμού των αστεριών που βρίσκονται στον Γαλαξία μας, είναι έτοιμο να παίξει έναν μεγάλο ρόλο στην επίλυση του μυστηρίου: από πού προήλθαν οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες.

Αυτός ο περίεργος “νάνος”

«Πριν από δέκα χρόνια, ως μεταπτυχιακός φοιτητής που σκεφτόμουν ότι θα περνούσα την καριέρα μου στον σχηματισμό άστρων, κοίταξα τα δεδομένα από το Henize 2-10 και όλα άλλαξαν», είπε η Amy Reines, η οποία δημοσίευσε τα πρώτα στοιχεία για μια μαύρη τρύπα στον γαλαξία. το 2011 και είναι η κύρια ερευνήτρια για τις νέες παρατηρήσεις του Hubble , που δημοσιεύτηκαν στο τεύχος του Nature στις 19 Ιανουαρίου .

«Από την αρχή ήξερα ότι κάτι ασυνήθιστο και ιδιαίτερο συνέβαινε στο Henize 2-10 και τώρα το Hubble έδωσε μια πολύ σαφή εικόνα της σύνδεσης μεταξύ της μαύρης τρύπας και μιας γειτονικής περιοχής σχηματισμού άστρων που βρίσκεται 230 έτη φωτός από τη μαύρη τρύπα. ” είπε η Reines.

“Σε απόσταση μόλις 30 εκατομμυρίων ετών φωτός μακριά, το Henize 2-10 είναι αρκετά κοντά ώστε το Hubble μπόρεσε να συλλάβει τόσο εικόνες όσο και φασματοσκοπικά στοιχεία εκροής μαύρης τρύπας πολύ καθαρά. Η πρόσθετη έκπληξη ήταν ότι, αντί να καταστείλει τον σχηματισμό άστρων, η εκροή πυροδοτούσε τη γέννηση νέων αστεριών», δήλωσε ο Zachary Schutte, μεταπτυχιακός φοιτητής του Reines και επικεφαλής συγγραφέας της νέας μελέτης.

Από την πρώτη ανακάλυψη για το Henize 2-10, η Reines είχε σκεφτεί ότι πιθανότατα προέρχονταν από μια τεράστια μαύρη τρύπα, αλλά όχι τόσο υπερμεγέθη όσο αυτές που φαίνονται σε μεγαλύτερους γαλαξίες. Άλλοι αστρονόμοι, ωστόσο, θεώρησαν ότι η ακτινοβολία ήταν πιο πιθανό να εκπέμπεται από ένα κατάλοιπο σουπερνόβα.

“Η εκπληκτική ανάλυση του Hubble δείχνει ξεκάθαρα ένα μοτίβο σαν τιρμπουσόν στις ταχύτητες του αερίου, το οποίο μπορούμε να προσαρμόσουμε στο μοντέλο μιας εκροής εκροής από μια μαύρη τρύπα που προχωρά ή ταλαντεύεται. Ένα κατάλοιπο σουπερνόβα δεν θα είχε αυτό το σχέδιο, και έτσι είναι ουσιαστικά η απόδειξη του  ότι πρόκειται για μια μαύρη τρύπα», είπε η Reines.

Η Reines αναμένει ότι στο μέλλον ακόμη περισσότερη έρευνα θα στοχεύσει στις μαύρες τρύπες των νάνων γαλαξιών, με στόχο να τις χρησιμοποιήσει ως ενδείξεις για το μυστήριο του πώς έγιναν οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες στο πρώιμο σύμπαν. Είναι ένα επίμονο παζλ για τους αστρονόμους. Η σχέση μεταξύ μάζας του γαλαξία και της μαύρης τρύπας του μπορεί να δώσει ενδείξεις. Η μαύρη τρύπα στο Henize 2-10 είναι περίπου 1 εκατομμύριο ηλιακές μάζες. Σε μεγαλύτερους γαλαξίες, οι μαύρες τρύπες μπορεί να είναι περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο φορές τη μάζα του Ήλιου μας. Όσο πιο μαζικός είναι ο γαλαξίας που φιλοξενεί, τόσο πιο μεγάλη είναι η κεντρική μαύρη τρύπα.

ΠΗΓΗ: NASA

Προηγούμενο άρθροΚ. Σκρέκας: Επτά προτάσεις για την ενεργειακή μετάβαση
Επόμενο άρθροΓερμανία: Υποχρεωτικός εμβολιασμός άνω των 18 ετών από 1η Φεβρουαρίου;