Αρχική Επιλεγμένα Spotify: στόχος να γίνει το Instagram του ήχου

Spotify: στόχος να γίνει το Instagram του ήχου

0
spotify
Εικόνα: Alexander Shatov
Διαφήμιση

Σύνταξη ecozen.gr

Ο Daniel Ek έφερε την επανάσταση στον χώρο της μουσικής, δίνοντας μια νέα πρωτοποριακή εμπειρία στους ακροατές του και μια ανάσα στις δισκογραφικές εταιρίες που βάδιζαν σε δύσκολα μονοπάτια με την διαδικτυακή πειρατεία να είναι σε έξαρση. Πλέον, είναι spotify τείνει να γίνει το instagram της μουσικής σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει η ηγεσία του μέσου.

Μετά την τεράστια επιτυχία του, το Spotify δοκιμάζει νέες συνεργασίες και στρέφεται σε νέες δυνατότητες που θα μπορούσαν να ενδυναμώσουν ακόμη περισσότερο το μέσο και να προσελκύσουν ακόμη περισσότερους χρήστες.

Το Spotify ήταν η δύναμη που μετέτρεψε εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες από “πειρατές” σε πελάτες“, λέει ο Sean Parker, ο οποίος, ως συνιδρυτής του λογισμικού διαδικτυακής ανταλλαγής αρχείων peer-to-peer Napster, θεωρούνταν ο “Μαυρογένης της μουσικής βιομηχανίας” προτού διατελέσει ο πρώτος πρόεδρος της Facebook και στη συνέχεια επενδύσει στη Spotify. “Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ο Daniel έσωσε τη μουσική βιομηχανία”, προσθέτει.

Οι δισκογραφικές εταιρείες σίγουρα επωφελούνται. To 2011 που έφτασε το Spotify στις ΗΠΑ, το streaming ήταν ένας κλάδος αξίας 600 εκατ. δολαρίων, που ισοδυναμούσαν με το 4% των ετήσιων εσόδων της παγκόσμιας δισκογραφικής βιομηχανίας. Το 2020, οι υπηρεσίες streaming είχαν πωλήσεις ύψους 13,4 δισ. δολαρίων, το 62% των εσόδων της βιομηχανίας. Πέρυσι, το Spotify κατέβαλε 5 δισ. δολάρια για δικαιώματα, κυρίως στις μεγάλες εταιρείες, οι οποίες απέδωσαν περίπου 500 εκατ. δολάρια από αυτά στους καλλιτέχνες. “Ας είμαστε ειλικρινείς”, λέει ο Ek. “Ούτε που φανταζόμουν ότι το Spotify θα αποκτούσε τόσο μεγάλο καλλιτεχνικό και οικονομικό αντίκτυπο”.

Και τώρα στοχεύει να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερο. Το Spotify θέλει να κατακτήσει τα αυτιά του κοινού. “Όλοι υποτιμούν τον ήχο. Θα έπρεπε να είναι μια βιομηχανία αξίας πολλών εκατοντάδων δισ. δολαρίων”, σημειώνει ο Ek. “Ο ήχος είναι ένα ανοιχτό πεδίο να το κατακτήσουμε”.

Μεγάλο μέρος της βιομηχανίας του ήχου παραμένει κατακερματισμένο και αναλογικό. Το ραδιόφωνο, μια τεχνολογία 135 ετών, έχει αποδειχθεί πιο ανθεκτικό και από τον Keith Richards. Το “παλαιάς κοπής” μέσο φτάνει σε περίπου 3 δισ. ακροατές ημερησίως και κάθε χρόνο αποφέρει διαφημιστικά έσοδα άνω των 30 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την εταιρεία διαφημιστικών ερευνών WARC.

“Μόνο στις ΗΠΑ, τα δύο τρίτα των διαφημιστικών δαπανών σε μέσα ήχου συνεχίζουν να πηγαίνουν στο επίγειο ραδιόφωνο“, σημειώνει ο Ek. “Είναι ένα τεράστιο ποσό που πρέπει να μετατοπιστεί στο διαδίκτυο”.

Ο ίδιος θέλει να “χωρέσει” στο Spotify όλο τον ψηφιακό ήχο: όχι μόνο μουσική, αλλά και ειδήσεις, αφηγήσεις ιστοριών, live ομιλίες, audio books, εκπαίδευση. Θέλει να προσδώσει στους παραγωγούς ήχου τα εφόδια που θα τους κάνουν να ονειρεύονται ολοκαίνουργιες κατηγορίες μέσα από νέα ηχητικά τοπία. Όλα αυτά θα περνούν μέσα από τους αλγόριθμους του Spotify με τεχνητή νοημοσύνη, για να προσφέρουν μια εξατομικευμένη υπηρεσία streaming για κάθε ακροατή. Ό,τι έκαναν το TikTok, το YouTube και το Instagram με τις φωτογραφίες και τα βίντεο, το ίδιο θέλει να κάνει ο Ek με το audio.

“Οι εύχρηστες κάμερες που έχουμε στα χέρια μας έχουν μετατρέψει τη δημιουργία βίντεο από μια ενασχόληση για μυημένους σε mainstream δραστηριότητα. Το ίδιο πρέπει να γίνει και με τον ήχο”, σημειώνει η Mary Meeker, ιδρύτρια της εταιρείας Bond και για πολλά χρόνια συντάκτρια της έκθεσης Internet Trends. “Είναι η μεγάλη ευκαιρία να εξελιχθεί η παραγωγή audio και να διευρυνθεί η διαδραστικότητα για εκατομμύρια ανθρώπους”.

Η πρωτοκαθεδρία του Spotify

Όταν το 2011 η σουηδική Spotify εισέβαλε στην αμερικανική σκηνή, η μουσική βιομηχανία ήταν στα κάτω της. Η μετάβαση στην ψηφιακή μουσική είχε καθυστερήσει, η οικονομική αφαίμαξη από την πειρατεία και τους ιστότοπους ανταλλαγής αρχείων όπως το Napster συνεχιζόταν, και οι ένδοξες ημέρες για τη δισκογραφική βιομηχανία –στα τέλη της δεκαετίας του ’90– όταν πρωταγωνιστούσαν τα cd, είχαν περάσει ανεπιστρεπτί. Το 2011, τα έσοδα από την ηχογραφημένη μουσική “άγγιζαν” τα 15 δισ. δολάρια, κατρακυλώντας κατά 40% σε σύγκριση με μια δεκαετία νωρίτερα, όταν οι πωλήσεις ανέρχονταν στα 24 δισ. δολάρια.

Μεγαλωμένος στη Στοκχόλμη, o Ek είχε έμφυτο ταλέντο στη μουσική και στην κωδικοποίηση. Στο λύκειο κατασκεύαζε ιστοσελίδες για τοπικές επιχειρήσεις, και στη συνέχεια εγκατέλειψε το κολέγιο στο πρώτο έτος για να δημιουργήσει μια εταιρεία ψηφιακών διαφημίσεων, την οποία αργότερα πούλησε στην Tradedoubler με αντίτιμο άνω του 1 εκατ. δολαρίων. Στα 22 του, ο Ek αγόρασε μια Ferrari και παρείχε bottle service σε φανταχτερά κλαμπ, πριν η ζωή του ροκ σταρ τον οδηγήσει στην κατάθλιψη.

Αποσύρθηκε σε ένα απομονωμένο κατάλυμα προκειμένου να επικεντρωθεί στο σχέδιο του για την αποκατάσταση της ψηφιακής μουσικής. Το 2006, συνεργάστηκε με τον συνιδρυτή της Tradedoubler, Martin Lorentzon – συνιδρυτής και διευθυντής της Spotify, η περιουσία του οποίου αποτιμάται στα 5,8 δισ. δολάρια χάρη στην επένδυσή του στο streamer από τα αρχικά στάδια. Το δίδυμο ξεκίνησε να δημιουργήσει έναν μουσικό ιστότοπο που θα στηριζόταν οικονομικά στις διαφημίσεις με την ευκολία του iTunes, την ταχύτητα της Google, την κοινή χρήση του Facebook και την τεράστια μουσική βιβλιοθήκη (νόμιμη, όμως) του Napster.

Η επιτυχία των podcast

Ένα τυχαίο γεγονός ήταν η “σπίθα” για τα podcast του Spotify. Το 2017, ο Ek παρατήρησε κάτι περίεργο σε μια τις κορυφαίες αγορές για την εταιρεία: τη Γερμανία. Labels από τον χώρο της μουσικής ανέβαζαν audio books, για να μεγιστοποιήσουν τον χρόνο του streaming. Το Spotify είχε φτιαχτεί για τρίλεπτα τραγούδια, όχι για κεφάλαια μυθιστορημάτων διάρκειας 30 λεπτών. Η εμπειρία για τον χρήστη ήταν φριχτή. To fast-forward και το rewind ήταν πολύπλοκα. Τα κεφάλαια ανακατεύονταν. Εντούτοις, κάποιοι τίτλοι έσπασαν τα charts και βρέθηκαν δίπλα στις τελευταίες pop επιτυχίες. “Είδαμε ότι μπορούσαμε να επεκταθούμε πέρα από τη μουσική”, σημειώνει ο Ek.

Τα podcast, τομέας όπου η Apple κυριαρχούσε για πολύ καιρό, έμοιαζαν πλέον ώριμα για ριζικές αλλαγές. “Βασίζονταν ακόμα στο downloading. Η διαφήμιση και η αναζήτηση ήταν δυσκίνητες. Δεν ήταν εύκολο να αναπαράγει κάποιος το podcast στο αυτοκίνητό του ή στα ηχεία της “έξυπνης” συσκευής του”, τονίζει ο Ek. “Συνειδητοποιήσαμε ότι όλα όσα είχαμε δημιουργήσει για τη μουσική θα μπορούσαν να προσαρμοστούν στα podcast”.

Το κομμάτι του podcast ξεκίνησε δειλά και με αποτυχία. Οι περισσότεροι έβλεπαν το Spotify αυστηρά ως μουσική εταιρεία. Έπειτα, ο Ek έκανε το μεγάλο βήμα. “Είπα στην ομάδα μας ότι θα δεσμεύαμε 1 δισ. δολάρια για το podcasting. Μου είπαν ότι 1 δισ. δεν άξιζε ολόκληρη η αγορά. Τους είπα: “Ε τότε, θα την κάνουμε να αξίζει””, λέει ο Ek γελώντας. “Το ποσό ήταν αρκετά μεγάλο για να μας δημιουργεί κάποιο φόβο. Δεν πόνταρα και όλη την εταιρεία στο εγχείρημα, αλλά το ποσό ήταν σημαντικό ώστε όλοι, συμπεριλαμβανομένων και εμάς, θα έπρεπε να πάρουν στα σοβαρά την κίνησή μας”.

Το μέλλον του Spotify

Το 2021, το Spotify προκάλεσε αίσθηση υπογράφοντας μια συμφωνία παραχώρησης δικαιωμάτων –ύψους 60 εκατ. δολαρίων– για το “Call Her Daddy” του Alex Cooper και 100 εκατ. δολαρίων για το “The Joe Rogan Experience” – την πιο δημοφιλή εκπομπή podcasting. (Το Spotify αρνήθηκε να σχολιάσει την αξία των συμφωνιών.) Ακολούθησαν συνεργασίες με A-listers όπως ο Μπαράκ και η Μισέλ Ομπάμα, ο πρίγκιπας Χάρι και η Μέγκαν Μαρκλ, η Κιμ Καρντάσιαν και η σκηνοθέτης Ava DuVernay. “Ήταν μια πολυεπίπεδη στρατηγική”, λέει η Ostroff. “Έπρεπε να δημιουργήσουμε έναν κατάλογο με όσο το δυνατόν περισσότερα podcast, να προσελκύσουμε καθιερωμένους αστέρες του podcast και να κυνηγήσουμε κορυφαία ταλέντα που μπορούσαν να “δανείσουν” την τέχνη τους στο μέσο”.

Τον Φεβρουάριο, το Spotify εγκαινίασε το διαφημιστικό του δίκτυο, δίνοντας τη δυνατότητα στα brands να προβάλλουν στοχευμένες διαφημίσεις τόσο στους ακροατές των αποκλειστικών εκπομπών του όσο και σε άλλους podcasters που το επιλέγουν. Ενώ η Apple είναι γνωστή για την φειδώ της στην ανταλλαγή δεδομένων, το Spotify κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, παρέχοντας μια δέσμη αναλυτικών εργαλείων ώστε οι εταιρείες και οι δημιουργοί να γνωρίζουν σε αριθμούς την αποτελεσματικότητα των εκστρατειών τους και να έχουν σαφείς πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του κοινού.

Με τα μουσικά podcast του Spotify να σημειώνουν επιτυχία, ο Ek στράφηκε και σε άλλες μορφές. Τον Νοέμβριο, αγόρασε το δίκτυο audio books Findaway για να ανταγωνιστεί το Audible, τον “ηγέτη” της αγοράς που ανήκει στην Amazon. Επίσης, αναπτύσσει podcast βίντεο.

To περασμένο καλοκαίρι, το Spotify λάνσαρε το προϊόν του με live περιεχόμενο, το Greenroom, ως απάντηση στο Clubhouse, μια εφαρμογή live συνομιλίας που γνώρισε μεγάλη επιτυχία κατά την πανδημίας. Αρχικά, ο Bill Simmons πίστευε ότι ο Ek κυνηγούσε μια μόδα. “Ο Ντάνιελ έκανε μια έξυπνη σκέψη. Είπε ότι είμαστε οι καλύτεροι στον ήχο. Αυτό μπορεί να είναι σημαντικό, μπορεί και όχι. Αλλά πρέπει να το κάνουμε, να φτιάξουμε την καλύτερη εκδοχή του live περιεχομένου και να δούμε αν “τραβάει””.

Με πληροφορίες από forbes.com

Διαφήμιση